خداحافظ آقای محمدرضا گلزار!

محمدرضا گلزار در مسیر بی‌بازگشت رامبد جوان: وداع با فضای مجازی

شهروندآنلاین: ظاهرا قرار است تا چند روز دیگر محمدرضا گلزار نیز به رامبد بپیوندد و شاهد پایان جدیدترین حضورش در پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری باشد. این یعنی که مثلث رقابت جلب مخاطب سلبریتی‌ها در فضای مجازی (که گفته می‌شد بین «دراکولا»ی مهران مدیری، «مردم معمولی» رامبد جوان و البته «هفت‌خوان» محمدرضا گلزار در جریان است) با حذف دو ضلع و استمرار کژدار و مریز دراکولا به فرجامی ناامیدکننده رسیده است!

خداحافظ گلزار!

روز گذشته سایت‌های سینمایی از جمله سایت کافه سینما نوشت که پس از حذف 6 قسمت اول سریال «مردم معمولی» رامبد جوان از پلتفرم فیلیمو- به‌ دلیل «نظر مخاطبان»- تصویربرداری مسابقه محمدرضا گلزار در نماوا هم متوقف شده است.

این رسانه اینترنتی که البته در قبال این رخدادها موضع مثبتی داشته و آن را «برداشته‌شدن گام‌هایی به سوی یک بازار رقابتی‌تر» می‌نامد، خبر داده که «تصویربرداری مسابقه «هفت‌خوان» با اجرای محمدرضا گلزار در پلتفرم نماوا متوقف شده است. پیش از این هم، پلتفرم فیلیمو اعلام کرده بود که 6 قسمت نخست سریال رامبد جوان را به‌ دلیل سلیقه مخاطبانش از روی نت برخواهد داشت و جوان باید سریال را از نقطه نخست آغاز کند».

نکته جالب در این میان، استقبال غیرقابل پیش‌بینی کاربران فضای مجازی از اتفاقات اخیر است. ماجراهایی مانند توقف یک سریال و یک مسابقه سلبریتی‌محور- که شماری از کاربران فضای مجازی آن را «تأمین و حفظ منافع مردم و مشتریان به جای حفظ منافع سلبریتی‌ها و گروه‌های خاص صاحب مجوز و شعار» عنوان کرده و خواستار این شده‌اند که شاهد تأثیر این اتفاق بر دیگر نهادهای تولید محصولات فرهنگی، از فارابی گرفته تا صداوسیما- که همچنان در حال تولید سریال‌های 200 قسمتی با یک سری تهیه‌کنندگان همیشگی است- باشیم…

فروش دوباره یک محصول!

اما اینکه «چرا برنامه محمدرضا گلزار پربیننده نشد؟» دیگر موضوعی است که در چند روز اخیر در فضای مجازی به‌شدت بحث‌انگیز بوده است.

انتشار کم‌تأثیر و کم سروصدای «هفت‌خوان» محمدرضا گلزار نه‌تنها از این نظر که زنگ خطر را برای سوپراستار سینمای ایران به صدا درآورده، می‌تواند جالب باشد؛ بلکه کنکاش در دلایل و ریشه‌های شکست مسابقه جدید گلزار می‌تواند برای کلیت برنامه‌سازی و برنامه‌سازان شاغل در تلویزیون و فضای مجازی نیز از جهات بسیاری آموزنده باشد. برای همین در روزهای اخیر مطالب زیادی درباره دلایل شکست گلزار عنوان شده و شاهد تحلیل‌های بسیاری در این رابطه بوده‌ایم.

بسیاری «شباهت‌های آشکار و نهان هفت‌خوان با مسابقه تلویزیونی برنده باش» را اصلی‌ترین دلیل شکست «هفت‌خوان» می‌دانند. آن‌هم در شرایطی که همه چیز هم در شباهت تام و تمام خلاصه نمی‌شود، و «هفت‌خوان» در بسیاری از زمینه‌ها حتی در قیاس با «برنده باش» کم هم می‌آورد. از جمله در اینکه تماشاگر مسابقه «برنده باش» را از تلویزیون و به‌طور رایگان می‌دید، اما برای تماشای «هفت‌خوان» باید پول بپردازد و اشتراک بخرد. دیگر اینکه «برنده باش» حداقل به واسطه جذابیت‌هایی مانند جوایز نقدی چشمگیرش خیلی‌ها را پای تلویزیون نگه می‌داشت، اما در «هفت‌خوان»به دلیل سختگیری‌های شدید شاهد جوایز کلان نیستیم!

همه‌ جا گلزار

بسیاری از کاربران فضای مجازی هم‌زمانی انتشار سریال «گیسو» با مسابقه «هفت‌خوان» را یکی از مهم‌ترین دلایل شکست مسابقه جدید گلزار می‌دانند، آن‌هم نه به این دلیل که رقابتی منطقی بین این دو محصول وجود دارد و مثلا استقبال از یکی شکست آن دیگری را موجب می‌شود، نه. دلیل این اتفاق از نگاه این عده از کاربران حضور گلزار در هر دوی این محصولات و خستگی مخاطبان از حضور زیاد محمدرضا گلزار است. یا به عبارتی بهتر «گلزارفروشی در حد اشباع»- که نافی یکی از الزامات ستاره‌بودن و ستاره‌ماندن، یعنی کم دیده‌شدن و همیشه در دسترس‌نبودن است!

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. af می‌گوید

    اول اطلاعات كسب كنين بعد منتشر كنين وقتي كه اين برنامه اولا ميزان هم رفيق بيننده داره دوما متوقف نشده و روي آنته و قسمتاش در حال پخش

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.