قارچ سیاه، کشنده‌تر از کرونا

به هیچ‌ عنوان مردم به شکل سرخود اقدام به مصرف کورتون نکنند، در صورتی که بیماری به چشم برسد، باید چشم تخلیه شود

شهروندآنلاین- قارچ سیاه؛ مهاجم به مخاط بینی و ریه. بیماری قارچی و عفونی یا موکورمایکوزیس که در میان بیمارانی که کورتون با دوز بالا استفاده می‌کنند، نمود بیشتری می‌یابد. به گفته یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا این بیماری در همه نقاط جهان ممکن است دیده شود. «بیمارانی که در هند به دلیل کرونا در حد بالایی دگزامتازون دریافت کرده بودند، دچار بیماری قارچ سیاه شدند. به باور مسعود مردانی این بیماری از کرونا کشنده‌تر است. «درمان بیماری به داروی ضدقارچ نیاز دارد که در هند شاید به دلیل مسائل مالی نتوانستند به بیماران بدهند و بیماری نیز گسترش بیشتری یافت.»

مردانی با اشاره به اینکه چند ماه قبل یک مورد ابتلا به بیماری قارچ سیاه در بیمارستان لقمان داشتم که به دلیل تزریق دگزامتازون زیاد این بیماری را گرفت و پس از بهبود از کرونا ۴ تا ۶ هفته هم درمان عفونت قارچی را دریافت کرد و با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد، گفت: «به هیچ‌عنوان مردم به شکل سرخود اقدام به مصرف کورتون نکنند. در صورتی که بیماری به چشم برسد، باید چشم تخلیه شود.»

بیماری در حال کنترل است

روند روبه کاهش بیماری در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور نشان می‌دهد بیماری در حال کنترل است. به گفته مردانی پیش‌بینی می‌شود با افزایش پروتکل‌ها روند رو به کاهش ادامه داشته باشد و در ادامه موارد بستری و مرگ‌ومیر نیز کمتر شود. «البته مرگ‌ومیر با فاصله بیشتری کاهش می‌یابد، اما این امکان هم وجود دارد.» به باور این عضو کمیته مقابله با کرونا عدم رعایت پروتکل‌ها و شکل‌گیری تجمعات در آستانه انتخابات می‌تواند سبب گسترش بیماری و افزایش ریسک انتقال شود. «منع مسافرت تا زمانی که واکسیناسیون 70درصدی مردم تأمین نشود، از تأکیدات ما است.»

مردانی معتقد است موج پنجم در هر صورت به وقوع خواهد پیوست، ولی اپیدمیولوژیست‌ها اتفاق نظر دارند که شاید تا آخر تابستان رخ ندهد. احتمال دارد موج بعدی با ویروس آفریقایی یا هندی در کشور شکل بگیرد. «به جز داروی رمدسیویر که کمبودهای مقطعی دارد، سایر داروها در دسترس است. داروی رمدسیویر به کشور عراق و عمان صادر می‌شود و از وزارت بهداشت درخواست کردیم جلوی صادرات را بگیرند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.