رفع انحصار واردات اینترنت با افتتاح اولین مرکز تبادل داده بین‌المللی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: اولین مرکز تبادل داده آماده ورود به مدار شد

«محمدجواد آذری‌جهرمی» در توییتر خود از وارد مدارشدن اولین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران در منطقه ویژه اقتصادی پیام، خبر داد که آماده ورود به مدار فعالیت شد.

شهروند آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «اولین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران برای از بین‌بردن انحصار در واردات اینترنت، آماده ورود به مدار شد.»

«محمدجواد آذری‌جهرمی» در توییتر خود از وارد مدارشدن اولین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران در منطقه ویژه اقتصادی پیام، خبر داد که آماده ورود به مدار فعالیت شد.

وزیر ارتباطات افزود: «این مرکز، مهم‌ترین زیرساخت «رفع انحصار» واردات اینترنت در کشور و اولین گام برای رفع انحصار است.»

IXP یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات است که با کمک آن می‌توان داده‌های درون اینترنت را ردوبدل کرد. این داده‌ها از سوی سازمان‌ها و سرویس‌دهنده‌های مختلفی از جمله ISP ها (شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی)، CDN ها (شبکه تحویل محتوا) و اپراتورهای تلفن همراه تولید می‌شود و به همین منظور نیاز است که این داده‌ها بین سرویس‌دهنده‌ها ردوبدل شوند و به مقصد برسند. محیط‌های تحت عنوان IXP وظیفه دارند ردوبدل‌کردن اطلاعات را به بهترین شکل انجام دهند.

آبان سال گذشته، وزیر ارتباطات گفت: «تا پایان دولت اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا انجام می‌شود تا شرکت ارتباطات زیرساخت انحصاری عمل نکند. «محمد جواد آذری‌جهرمی» افزود: «با این رفع انحصار از تبدیل این شرکت به یک شرکت مخابرات دیگر جلوگیری شد و تا پایان این دولت، اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا نیز انجام می‌شود.»
اینترنت کشور از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت وارد می‌شود. وزیر ارتباطات قول داده بود تا پایان دولت برای رفع این انحصار کاری کند. راه‌اندازی IXP می‌تواند انحصاری که سال‌هاست در شرکت زیرساخت وجود دارد را رفع کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.