جا نمی‌مانی هموطن!

واکسیناسیون کرونا در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور با مشارکت داوطلبان هلال‌ احمر اجرا می‌شود

از روزی که کرونا سایه سنگینش را بر سر زندگی مردم انداخت تا به امروز فصل جدید فعالیت‌های داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر هم آغاز شده است؛ از مشارکت در طرح‌های آموزشی گرفته تا توزیع اقلام بهداشتی، سبد حمایتی بین خانواده‌های نیازمند و غربالگری در مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطق مرزی گرفته تا امروز که واکسیناسیون افراد علیه این بیماری مطرح است. درست است در مناطق شهری دسترسی مردم به مراکز بهداشتی و تزریق واکسن برای افراد به‌خصوص سالمندان کار خیلی سختی نیست اما این امکان در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور به این راحتی نیست و اگر داوطلبان و امدادگران هلال‌ احمر نباشند چه‌ بسا جمعیت زیادی از تزریق واکسن عقب بمانند.

خبر آغاز طرح تزریق واکسیناسیون برای سالمندان بالای 80‌ سال را از تلویزیون و رادیو می‌شنوند. خبر خوب و دلنشین است و امید به زندگی را در دل مردم روشن می‌کند اما طولی نمی‌کشد که یادشان می‌افتد در چه نقطه‌ای از کشور زندگی می‌کنند؛ روستایی دورافتاده و صعب‌العبور در نزدیکی مرز. یکی، دو روز بیشتر از اجرای طرح نمی‌گذرد که با ورود خودروهای هلال‌ احمر و استقرار تیم‌های درمانی کار واکسیناسیون در روستا انجام می‌شود. مردم روستاها و مناطق دورافتاده خوشحال از این اتفاق می‌گویند بعید می‌دانستیم واکسن سهم ما شود.

پناه حسن‌زاده، نجاتگر جمعیت هلال‌ احمر در «خداآفرین» این روزها همراه با کادر درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روستا‌ به‌ روستا و خانه‌ به‌ خانه می‌روند تا سالمندی از طرح واکسیناسیون کرونا جا نماند: «در منطقه ما روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور زیادی وجود دارد که به جاده دسترسی مناسب ندارند و جز خودروهای کمک‌دار هلال‌ احمر هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند در این مسیرها تردد کنند.»

 

کسی انتظار حضورمان را نداشت

بعد از آغاز طرح واکسیناسیون و اعلام نیاز مراکز بهداشتی برای همراهی داوطلبان هلال‌ احمر این درخواست بی‌معطلی از سوی جمعیت هلال‌ احمر خدابنده پذیرفته می‌شود: «همراه با تیم‌های بهداشت‌ و درمان راهی مناطق دورافتاده در خداآفرین شدیم. روستاهایی که مردم انتظار حضور ما را برای واکسیناسیون نداشتند اما با حضورمان نور امید در دل همه روشن شد. اغلب روستاهای دورافتاده جمعیت سالمند کمی دارند اما همین جمعیت هم به لطف خدا و حضور همیشگی داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌شوند. ما قبل از اجرای طرح واکسیناسیون در غربالگری روستاها و توزیع اقلام بهداشتی طی یک‌ سال اخیر مشارکت داشتیم. انتقال بیماران کرونایی از دورافتاده‌ترین نقاط استان و اعزام آنها به بیمارستان‌ها هم از دیگر اقداماتی است که در طول یک‌ سال اخیر به وسیله داوطلبان جمعیت هلال‌ احمرخداآفرین صورت گرفته است.»

اهالی روستاهای حسن بگلو، هوچ خانغاه و دیش گدیک ازجمله روستاهای دورافتاده‌ای هستند که تا به‌ حال طرح واکسیناسیون سالمندان در آنها با همکاری امدادگران هلال‌ احمر انجام شده است. به گفته حسن‌زاده، اگر جمعیت هلال‌ احمر و تجهیزات در اختیار این مجموعه نبود امکان پوشش این مناطق وجود نداشت.

 

خانه‌های هلال؛ بازوی کادر درمان

داوطلبان هلال‌ احمر استان سیستان‌وبلوچستان هم این روزها حسابی مشغول خدمت‌رسانی به مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار استان هستند تا تمامی اهالی مرزنشین و استان را در برابر کرونا مصون کنند. «نظر یونسی بارانی» سکان اداره جمعیت هلال‌ احمر هیرمند را به دست دارد اما خودش را هنوز داوطلبی می‌داند که خدمت‌رسانی به نیازمندان را اولویتش می‌داند: «مناطق دورافتاده و مرزنشین هیرمند همواره نیازمند کمک داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر است. خوشبختانه در بخش واکسیناسیون کرونا هم تمامی اعضای داوطلب پا به میدان گذاشته‌ و خانه‌های هلال نقش خیلی مهمی در این بخش بر عهده گرفته‌اند. از مجموع 18 خانه هلال‌ احمر راه‌اندازی‌شده در روستاهای هیرمند 13 خانه فعال هستند و این خانه‌ها امروز مسئولیت توجیه روستاییان در خصوص ضرورت تزریق واکسن، شناسایی سالمندان هر روستا و اعلام نیاز به واکسن به مراکز بهداشتی را دنبال می‌کنند.»

به گفته بارانی، داوطلبان در تمام طول یک‌ سال اخیر پای کار بوده‌اند و از ابتدای ‌سال جدید با مشارکت در طرح غربالگری مرزها سهم عمده‌ای در کنترل شیوع بیماری کرونا داشته‌اند: «داوطلبان ما در بازارچه مرزی میلک و نقاط مرزی مستقر شده‌اند و از ورود و خروج بیماران مبتلا به کرونا جلوگیری می‌کنند.»

 

مردم می‌ترسیدند، توجیه‌شان کردیم

در مریوان هم داوطلبان جمعیت هلال‌احمر این روزها در حوزه واکسیناسیون سالمندان ساکن در مناطق دورافتاده و مرزی با کادر بهداشت‌ودرمان همکاری دارند. به گفته محمد شادمان، معاون شعبه مریوان، داوطلبان سهم بسزایی در توجیه سالمندان و روستاییان برای تزریق واکسن داشتند: «در منطقه ما اهالی هیچ اعتقادی به واکسن نداشتند و از تزریق آن سر باز می‌زدند. با مشارکت خانه‌های هلال جلسه‌های توجیهی برای مردم روستا برگزار شد و با ارایه توضیحات و ادله علمی آنها را مجاب به تزریق واکسن کردیم. خوشبختانه امروز شاهد اجرای این طرح در اغلب مناطق روستایی و مرزنشین مریوان هستیم و خوشبختانه مردم مشارکت خوبی با ما داشتند.»

هلال‌احمری‌های مریوان هم علاوه بر این در طول یک‌سال گذشته خدمات خوبی در بخش توزیع اقلام مصرفی و بهداشتی بین روستاییان، گندزدایی روستاها و انتقال بیماران کرونایی به مراکز درمانی داشتند. اسدی می‌گوید: «در کردستان مناطق صعب‌العبور بسیاری وجود دارد. در طول یک‌سال اخیر افراد زیادی در این مناطق به بیماری کرونا مبتلا شدند که اگر حضور به‌موقع امدادگران نبود چه بسا هم بیمار جان خود را از دست می‌داد هم سلامتی روستاییان به خطر می‌افتاد. ما بعد از انتقال بیماران این مناطق و گندزدایی محیط روستا از شیوع بیماری جلوگیری می‌کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.