به دنبال ششمین گمشده «کردکوی»

ناپدیدشدن مرموز مردی جوان، بار دیگر امدادگران هلال‌احمر را به محل گم‌شدن «سها رضانژاد» کشاند

سیما فراهانی| مسیر صاف و پرترددی است. نه فرعی دارد و نه ارتفاعی خطرناک. جنگلی است پر از درخت که برای پیاده‌روی بسیار مناسب است. با این حال چهار روز است که نیروهای امدادی گوشه به گوشه این مسیر را جست‌وجو می‌کنند. باز هم گم‌شدنی مرموز امدادگران را سر صحنه کشاند. نیروهای هلال‌احمر کردکوی باز هم جست‌و‌جوهای خود را آغاز کرده‌اند. این‌بار برای یافتن مرد ٣٦ساله‌ای که برای پیاده‌روی در مسیر جاده جنگلی در کردکوی می‌رفت اما به طرز مرموزی ناپدید شده است. همین چند وقت پیش بود که عملیات پیچیده یافتن سها در کردکوی به پایان رسید. دختر جوانی که در ارتفاعات به طرز مرموزی ناپدید شد و نیروهای امدادی چندین روز به جست‌وجو پرداختند، تا اینکه روز هفدهم مردادماه جسد او در منطقه‌ای صعب‌العبور یافت شد. حالا باز هم امدادگران گلستانی دست به کار شده‌اند. مأموریت جدید این‌بار در جنگل‌های کردکوی؛ چهار روز از این ماجرا می‌گذرد اما حتی یک رد و نشانه هم از معین شریفی پیدا نشده است. مردی که در آخرین تماس با شاگرد مغازه‌اش به او گفته بود که تا نیم‌ساعت دیگر به مغازه می‌رسد. اما تماس‌ها قطع شد. موبایل در دسترس نبود و دیگر هیچ اثری از این مرد جوان پیدا نشد. مردان سرخ‌پوش هلال‌احمر چهار شبانه‌روز است که جای‌جای این منطقه را جست‌وجو می‌کنند تا شاید بتوانند نشانه‌ای از معین پیدا کنند.

گمشدن پدر دوقلوها در کردکوی
معین، مردی که در جنگل گم شده است

«صبر کن، من تا نیم‌ساعت دیگه می‌رسم. دارم راه می‌افتم.» این آخرین جمله‌ای است که معین گفته بود. وقتی شاگرد مغازه عطاری با معین تماس گرفت و از عجله‌اش برای رفتن گفته بود، معین به او اطمینان داد که به ‌زودی به مغازه می‌رسد، اما دیگر خبری از او نشد. سرنوشت معمایی معین هنوز هم مشخص نشده و حالا منطقه بالادست پارک جنگلی پر از نیروهای امدادی به دنبال نشانه‌ای از معین ٣٦ساله هستند. حسین باقری، رئیس هلال‌احمر کردکوی جزئیات عملیات در جنگل‌های کردکوی را روایت کرد و به خبرنگار «شهروند» گفت: «سه‌شنبه ساعت ١١ شب بود که به ما اطلاع دادند جوانی ٣٦ساله در منطقه بالادست جنگل‌های کردکوی ناپدید شده است.

معین، مردی که در جنگل‌های کردکوی گم شده است بلافاصله اکیپ را جمع کردیم و به محل رفتیم. آنجا منطقه‌ای جنگلی است که معین شریفی برای پیاده‌روی به آنجا رفته بود. در واقع هر روز تعداد زیادی از مردم آن منطقه را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند. مسیری است مستقیم که یک سمتش جنگل و سمت دیگرش دره است، اما در قسمت دره کسی راه نمی‌رود. با این حال تمام دره را گشتیم ولی چیزی پیدا نکردیم. برای همین احتمال اینکه در دره افتاده باشد، صفر است. همان شب اول تا صبح زود همه جا را گشتیم. تا شعاع ٦ کیلومتری خودروی این جوان را جست‌وجو کردیم ولی هیچ اثر یا نشانه‌ای نبود. از آن روز تا به حال از ساعت ٦ صبح تا ٧ غروب ١٢ تیم ٥نفره از هلال‌احمر به جست‌وجو می‌پردازند و گوشه‌گوشه منطقه را می‌گردند. هنوز هیچ نشانه‌ای از این جوان پیدا نکردیم. گویا او تنها بوده و تقریبا چند شبی می‌شده که برای پیاده‌روی به آنجا می‌رفته است. وقتی شاگرد مغازه با او تماس می‌گیرد، معین شریفی می‌گوید که تا نیم‌ساعت دیگر به مغازه می‌رسد. این یعنی آن لحظه با خودرواش فاصله زیادی نداشته است. با این حال ما تا چندین کیلومتر دورتر از خودرو را گشته‌ایم، ولی چیزی پیدا نکرده‌ایم. 

رئیس شعبه هلال احمر کردکوی:«گویا او تنها بوده و تقریبا چند شبی می‌شده که برای پیاده‌روی به آنجا می‌رفته است. وقتی شاگرد مغازه با او تماس می‌گیرد، معین شریفی می‌گوید که تا نیم‌ساعت دیگر به مغازه می‌رسد. این یعنی آن لحظه با خودرواش فاصله زیادی نداشته است.

با این حال جست‌وجوهای ما همچنان ادامه دارد تا اینکه دستور توقف جست‌وجو صادر شود. ما از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم. با سگ‌های زنده‌یاب و هلی‌شات عملیات را ادامه می‌دهیم. در این کار کوهنوردان محل زیادی هم هستند که به ما کمک می‌کنند. هر روز حدودا ٣٠ تا ٤٠ کوهنورد به آن منطقه می‌آیند و از آنجایی که آن منطقه را به خوبی می‌شناسند، کمک زیادی به نیروها می‌کنند. حدود ٦٠ نیروی امدادگر و کوهنورد، مسیرهای مختلف بالادست پارک جنگلی کردکوی ازجمله بسته، چاشت خوران و خیابانک را جست‌وجو کردند. با این حال هنوز ردی از این جوان پیدا نکرده‌ایم.»
از طرف دیگر، پلیس نیز وارد ماجرا شده و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است. پس از ورود دستگاه‌های امدادی و پلیس به پرونده و تحقیقات پلیس، مشخص شد این جوان مثل هر روز به قصد ورزش با خودروی شخصی خود به ابتدای محور جنگلی درازنو کردکوی رفته است. با توجه به پارک‌بودن خودروی او در کنار جاده و کشف لباس‌های او داخل خودرو مشخص است به نیت ورزش‌کردن از خودرو خارج و مسیری را طی کرده اما تاکنون هیچ ردی از او کشف نشده است.
مجتبی مروتی، رئیس‌پلیس آگاهی گلستان درخصوص جزئیات این پرونده گفت: «این فرد مغازه عسل‌فروشی در کردکوی دارد و دوستان و افراد محلی اظهار می‌کنند این فرد همیشه مسیر اصلی جنگل را پیاده‌روی می‌کرده است. در بررسی‌های پلیس موضوعات اختلافی از او با برخی افراد مشخص شده و تاکنون سه‌نفر مظنون در این پرونده دستگیر شده و تحقیقات از این افراد و سایر احتمالات موجود ادامه دارد. با این حال، ما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و همزمان با تحقیقات پلیس نیروهای امدادی نیز درحال جست‌وجو در منطقه هستند اما تاکنون هیچ ردی از این فرد کشف نشده است.» این درحالی است که رئیس هلال‌احمر کردکوی درباره این موضوع نیز به خبرنگار «شهروند» گفت: «اینکه مسأله جنایی و اختلافات شخصی باشد یا خیر، هنوز مشخص نیست و من نمی‌توانم در این‌باره اظهارنظر کنم. این موضوع را پلیس مشخص می‌کند. ما تا زمانی که سرنوشت این جوان مشخص نشود، با تصور اینکه او در جنگل گم شده، به جست‌وجو می‌پردازیم و به هیچ مسأله دیگری فکر نمی‌کنیم. وظیفه ما جست‌وجوست و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد. هنوز هم دیر نشده و نباید از یافتن این فرد ناامید شویم. همچنان باانگیزه کامل به جست‌وجو ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم. صبح روزجمعه، بسیاری از همشهریان داوطلب که به کوهنوردی علاقه‌مند هستند، به تیم‌های جست‌و‌جوگر ما اضافه شدند و حتی پیش‌بینی کرده‌ایم تعداد نیروها برای عملیات تجسس به بیش از ١٠٠نفر برسد.»

امدادگران در جست و جو معین شرفی

در ادامه سیدرحیم میرکریمی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گلستان درباره آخرین وضع جست‌وجو و امدادونجات این فرد مفقودشده در جنگل‌های کردکوی گفت: «تاکنون ٢٠ تیم از هلال‌احمر و هیأت کوهنوردی استان گلستان برای جست‌وجو به محل اعزام شده‌اند و درحال جست‌وجو هستند. یک دستگاه آمبولانس، دو دستگاه خودرو کمک‌دار سبک، یک دستگاه خودرو پژو ٤٠٥، یک دستگاه موتورسیکلت جمعیت هلال‌احمر، یک دستگاه مینی‌‌بوس آموزش‌وپرورش و یک دستگاه خودرو سواری داوطلب مردمی نیز در منطقه حضور دارند و درحال کمک‌رسانی هستند. ٧٩ نیروی نجاتگر و امدادگر هلال‌احمر و پنج نیروی هیأت کوهنوردی و تیم سگ‌های نجات هلال‌احمر در منطقه درحال جست‌وجو هستند، اما تاکنون هیچ ردی از این فرد کشف نشده است.»
این درحالی است که داماد خانواده شریفی درباره ناپدیدشدن این مرد جوان به خبرنگار «شهروند» چنین گفت: «معین مرد بسیار آرام و بی‌حاشیه‌ای بود. با هیچ‌کس مشکل و دشمنی نداشت. مغازه عطاری و بیشتر عسل‌فروشی داشت و زندگی‌اش بد نبود، اما وضع مالی خیلی خوبی هم نداشت که به خاطر پول بلایی سر او آورده باشند. اودر کنار همسر و دو دختر دوقلویش زندگی آرامی داشت، دخترهایش ده ماهه بودند. حالا چهار روز است که معین به خانه برنگشته و همسرش خیلی بی‌تاب است و حال‌وروز خوشی ندارد. معین هر شب به پیاده‌روی می‌رفت و این منطقه را تازه انتخاب کرده بود. حدودا چهار یا پنج شب بود که به اینجا می‌آمد و به منطقه وارد بود. او آدمی نبود که گم شود و راهی را اشتباه برود، آن مسیر هم مسیری مستقیم بود، یعنی راه فرعی نداشت که بگوییم راه را اشتباه رفته است، آن طرفی هم که دره است، حفاظ و گاردریل ندارد، یعنی ممکن نیست که مثلا پایش سر خورده و به دره افتاده باشد. معین عاشق ورزش بود و همیشه پیاده‌روی و ورزش دو را انجام می‌داد، مادرش هم کوهنورد بود و در این زمینه مربی‌گری هم می‌کرد، اما چند وقت پیش فوت کرد. او در کردکوی به دنیا آمده و تازه دو ماه بود که محل زندگی‌شان را به گرگان برده بودند، ولی مغازه‌اش در کردکوی بود.

داماد خانواده شریفی:معین مرد بسیار آرام و بی‌حاشیه‌ای بود. با هیچ‌کس مشکل و دشمنی نداشت. مغازه عطاری و بیشتر عسل‌فروشی داشت و زندگی‌اش بد نبود، اما وضع مالی خیلی خوبی هم نداشت که به خاطر پول بلایی سر او آورده باشند. چهار روز است که معین به خانه برنگشته و همسرش خیلی بی‌تاب است.

آن شب او آخرین تماس را با شاگردش داشت و از آنجا که شاگردش عجله‌داشت، وقتی می‌بیند سر نیم‌ساعت معین به مغازه نمی‌رود، با او تماس می‌گیرد، اما گوشی‌اش در دسترس نبود. تا ساعت سه نیمه شب تلفن همراه معین در دسترس نبود و بعد از آن هم گوشی خاموش شد و دیگر هیچ خبری از او نداریم. خودمان هم نمی‌توانیم حدسی بزنیم، فقط این را می‌دانیم که معین آدمی نبود که در مسیرهای پیاده‌روی گم‌شود یا سهل‌انگاری کند و اتفاقی برایش بیفتد. با این حال باید منتظر نظر پلیس و نیروهای امدادی باشیم. امدادگران در این چهار روز واقعا تلاش کردند و خستگی‌ناپذیر همه جا را گشتند. امیدواریم پایان این ماجرا خوش باشد و ما بتوانیم دوباره معین را صحیح و سالم ببینیم.»
کردکوی محلی است که جنجالی‌ترین ماجرا در آن رخ داد. سها رضانژاد دختر کوهنورد کرجی در همین منطقه ناپدید شده بود. اما به گفته رئیس هلال‌احمر کردکوی او با جنگلی که معین شریفی در آن ناپدید شد، فاصله زیادی داشت، یعنی سها در ارتفاع بود که گم شد. حادثه‌ای مشابه که نیروهای امدادی را به ارتفاعات کردکوی کشاند و ٢٨ روز مأموریت سخت را در کارنامه کاری آنها ثبت کرد. «سها رضانژاد» دختر بیست‌وهفت‌ساله اهل کرج بیستم تیرماه ‌سال‌جاری در منطقه «جهان‌نما» ‏کردکوی مفقود شد. این دختر جوان همراه گروه گردشگری از تهران به سمت کردکوی ‏حرکت کرد و با کمک خودروهای آفرود خود را به منطقه رساند، اما صبح روز بیستم ‏تیر ماه به طرز مشکوکی از چادر خارج شد و دیگر بازنگشت. درحالی‌که خانواده سها فرضیه ربوده‌شدن را محتمل‌تر می‌دانستند، اما درنهایت بعد از گذشت ٢٨ روز جسد ‏او در میان کوه‌ها پیدا و مشخص شد که این دختر جوان از بالا به پایین پرتاب شده ‏است. ‏حسین باقری، رئیس شعبه هلال‌احمر کردکوی درباره جزئیات این عملیات به «شهروند» گفته بود: «جسد‌ هزارمتر به پایین پرت شده و در ارتفاعات پایین‌‏دست محل کمپ گروه کوهنوردی بود. ما ‏صعب‌العبور‌ترین و غیرممکن‌ترین نقاط را هم به خاطر خانواده سها جست‌وجو کردیم و بعد از ‏ هشت روز جست‌وجوی مستمر، هر بار خانواده یا فرد دیگری اطلاعاتی می‌داد، بلافاصله با تجهیزات کامل به ‏محل می‌رفتیم و در نهایت جسد در بدترین نقطه یافت شد. ‏

اول خرداد امسال هم سه جوان در ارتفاعات درازنوی کردکوی ناپدید شدند. عمیات شبانه‌روزی آغاز شد و امدادگران توانستند این سه جوان را ساعت ٦ و ٣٠ دقیقه صبح روز دوم خردادماه سالم پیدا کنند.

نیروهای ما به همراه دو نفر از هیأت کوهنوردی که اتفاقا آنها نیز از نیروهای هلال به حساب ‏می‌آیند، وقتی صدای رودخانه را می‌شنوند، به آنجا می‌روند تا آبی به دست و صورت‌شان بزنند ‏که در همان منطقه با جسد روبه‌رو می‌شوند. خانواده سها بعد از پیدا شدن جسد از نیروهای هلال ‏احمر تشکر ویژه کردند و عموی سها ‌گفت زبانم قاصر است از این همه تلاش نیروهای ‏امدادی.» ساعت ١١ شب اول خرداد امسال نیز ناپدیدشدن سه جوان در ارتفاعات درازنوی کردکوی به نیروهای امداد اطلاع داده و عمیات شبانه‌روزی آغاز شد. این عملیات پایان خوبی داشت و درنهایت این سه جوان ساعت ٦ و ٣٠ دقیقه صبح روز دوم خردادماه سالم پیدا شدند. پسر نوجوان هفده ساله نیز عصر روز پنجم خردادماه در پارک جنگلی امام علی (ع) کردکوی ناپدید شد و نیروهای امدادی توانستند چند ساعت بعد یعنی ١٢ شب او را صحیح و سالم پیدا کنند. طبق آمار، معین شریفی ششمین  نفری است که در کردکوی ناپدید شده است.

گم شدن پدر دوقلوها در کردکوی
معین شریفی، ششمین گمشده کردکوی در سال 1399
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.