مشوق واکسن یا سوءاستفاده از منابع دولتی؟!

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مشوق‌های واکسن را در آمریکا «حقه» و استفاده نابجا از منابع دولتی خوانده‌ و محکوم کرده‌اند

در حالی که در نقاطی از دنیا ممکن است واجدان شرایط تزریق واکسن کووید-19 از آن محروم باشند، در گوشه‌ای دیگر مردم از واکسن می‌گریزند و مقامات را به خلاقیت وامی‌دارند! مشوق‌های مالی یکی از راه‌های راضی کردن گریزپایان است! کاری که برخی می‌گویند استفاده نادرست از دلارهای مالیات‌دهندگان است و می‌پرسند «چرا باید به کسانی که اگر بخواهند می‌توانند واکسن بزنند، 5 میلیون دلار بابت این کار بپردازیم؟» برخی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اوهایو این قرعه‌کشی را «حقه»، «نمایشی» و «نادرست» خوانده‌اندکه نشان‌دهنده استفاده نابجا از منابع دولتی است و آن را نکوهش و محکوم کرده‌اند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: واکسن‌گریزان در ایالات متحده کاری کرده‌اند که مقامات دولتی دست به جیب شوند تا شاید قطار کُند واکسیناسیون شتاب بگیرد! چندی پیش، جیم جاستیس، فرماندار ایالت ویرجینیای غربی برای افراد بین ۱۶ تا ۳۵ سال، پاداشی ۱۰۰ دلاری برای واکسن‌زدن در نظر گرفت. قرار شد این افراد در صورت تزریق واکسن کرونا، اوراق بهادار به ارزش 100 دلار دریافت کنند!

بعد از آن هم ایالت اوهایو در آمریکا وارد میدان شد و به  فکر راه‌اندازی قرعه‌کشی، ارایه بورس تحصیلی، حتی اهدای پیراشکی و بلیت مسابقات ورزشی افتاد!

دوازدهم ماه می، مایک دواین، فرماندار ایالت اوهایو، تصمیم گرفت برای تشویق به تزریق واکسن، به قید قرعه به پنج فرد واکسینه‌شده 18 سال به بالا، یک‌میلیون دلار جایزه بدهد! حتی اگر به قول خودش در توییتر، عده‌ای به او بگویند «تو دیوانه شده‌ای دواین! ایده قرعه‌کشی میلیون‌دلاری تو، هدر دادن پول است!» اما او معتقد است در این دوره از پاندمی که واکسن به سهولت در اختیار هر کسی که می‌خواهد، قرار دارد، آنچه واقعا به هدر می‌رود جان‌هایی است که کووید-19 می‌گیرد؛ ایده‌ای که عده‌ای هم مخالف آنند.

قرعه‌کشی‌ هفته‌ای یک‌بار تا پنج هفته ادامه دارد و نخستین نوبت آن 26 ماه می برگزار شد. چهارشنبه‌شب نام اولین برنده در تلویزیون اعلام شد: ابیگیل بوگنسکه از شهر سیلورتون در ایالت اوهایو، در نزدیکی سینسیناتی، نخستین جایزه یک‌میلیون دلاری را از آنِ خود کرد.

جایگاه واکسیناسیون در ایستگاه مترو در منهتن که مشوق‌های دریافت واکسن را ارایه می‌کند.Photograph: Lev Radin/Pacific Press/Rex/Shutterstock

منبع مالی جوایز

دواین گفته بود هزینه این جایزه از بودجه‌ای که دولت فدرال برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته، تأمین می‌شود؛ چیزی که به مذاق برخی قانون‌گذاران خوش نیامد و این بذل و بخشش دواین خشم نمایندگان جمهوری‌خواه را برانگیخت، آنانی که در حال ارایه قانونی برای تعطیل‌کردن پروژه‌های «سوءاستفاده از دلار مالیات‌دهندگان» هستند.

دواین گفت علاوه بر پول نقد برای بزرگسالان، 104 هزار و 386 نوجوان 12 تا 17 ساله برای برنده شدن بورس تحصیلی کامل چهار ساله کالج ثبت‌نام کرده‌اند.

فرماندار اوهایو گفته در مجموع 2 میلیون و 758 هزار و 470 نفر از 5.17میلیون بزرگسال واجد شرایط، فرآیند دریافت واکسن و ثبت‌نام در قرعه‌کشی را آغاز کرده‌اند: «از نتایج خوشحالیم. این برای آینده ما به عنوان یک کشور، آینده نزدیک و بلندمدت ما بسیار مهم بود. واکسیناسیون تعداد بیشتری از افراد واقعا به ما امکان می‌دهد به حالت طبیعی برگردیم.»

ایالت کلرادو هم این هفته برنامه قرعه‌کشی یک‌میلیون دلاری واکسن خود را اعلام کرد. ایالت اورگان علاوه بر جایزه 10 هزار دلاری، جایزه بزرگ یک‌میلیون‌دلاری هم ارایه می‌دهد.

در جاهای دیگر، مقامات ایالتی و محلی با رویکردهای ساده (نوشیدنی رایگان در شهرستان ایری، نیویورک) و روش‌های فانتزی (شام با فرماندار نیوجرسی) خلاقیت به خرج می‌دهند.

تمام این موارد برای جلب 40درصد باقیمانده بزرگسالان و نوجوانان آمریکایی است که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

مردم در ماه فوریه واکسن کرونا را در جایگاه واکسیناسیون در لاس وگاس دریافت می‌کنند. Photograph: John Locher/AP

بحث‌های آتشین بر سر لاتاری واکسن!

قرعه‌کشی پُرزرق و برق یک‌میلیون دلاری بحث‌های آتشینی در میان سیاستمداران، اقتصاددانان و مقامات بهداشتی برانگیخته است.

بی‌شک، کمپین اوهایو، که در پنج هفته به پنج نفر از ساکنان یک‌میلیون دلار خواهد داد، جلب توجه و  سروصدا به پا کرده است.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اوهایو به این موضوع توجه کرده‌اند؛ برخی از آنان این قرعه‌کشی را «حقه»، «نمایشی» و «نادرست» خوانده‌اندکه نشان‌دهنده استفاده نابجا از منابع دولتی است و آن را نکوهش و محکوم کرده‌اند.

این قرعه‌کشی با دلارهای فدرال که به ایالت‌ها برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا اختصاص یافته، پرداخت می‌شود، استفاده‌ای که دولت بایدن آن را مجاز کرده است.

در همین حال، جنا پاول، نماینده مجلس گفت که  او قانونی را برای پایان دادن به قرعه‌کشی اوهایو در این هفته ارایه خواهد داد. او می‌خواهد این پول برای کارهای دیگر مانند کمک‌هزینه بهبود مشاغل کوچک و خدمات بهداشت روان برای کودکان استفاده شود.

اوری گنیزی، اقتصاددان رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا گفت قرعه‌کشی واکسن مانند آنچه در اوهایو انجام شده، ممکن است باعث هیجان و اشتیاق شود، اما هشدار داد که ارایه مقدار زیادی پول در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت!

 تغییر ذهنیت مردم با یک‌میلیون دلار؟

مشخص نیست که چشم‌انداز یک‌میلیون‌دلاری چقدر باعث تغییر ذهن مردم درباره واکسیناسیون می‌شود. پس از اعلام قرعه‌کشی دولتی واکسن، گفته شد تعداد واکسن‌های تزریق‌شده در اوهایو 33درصد افزایش یافت و بر اساس داده‌های ایالت اوهایو، میانگین واکسیناسیون در هر روز رقم 26هزار را نشان ‌داد، در حالی که این رقم پیش از آن در حدود 15هزار بود!

جک پپر، مدیر بخش بهداشت در شهر آتن با حدود 65هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی اوهایو، گفت اتفاق چشمگیری در کلینیک واکسیناسیون روستایی افتاد. اولین‌بار بود که پس از مدت‌ها، مردم دمِ در صف کشیدند.

از سوی دیگر، در کلمبوس، بزرگ‌ترین شهر اوهایو، بخش بهداشت شهرستان از آوریل شاهد کاهش علاقه بوده است و اکنون حدود 5هزار واکسن در هفته توزیع می‌کند.

دکتر میشیکا دبلیو رابرتز، از مقامات بهداشت عمومی کلمبوس گفت: «ما افزایش قابل توجهی مشاهده نکرده‌ایم.»

رابرتز گفت در نظرسنجی‌های محله، برخی از مردم به واکسن زدن به دلیل قرعه‌کشی ابراز بی‌میلی کرده‌اند.

رابرتز افزود: «آنها می‌گویند Vax-a-Million (نامی که بر این قرعه‌کشی گذاشته‌اند) باعث می‌شود احساس فشار کنند و می‌پرسند چرا سعی می‌کنند با دادن پول برای دریافت این واکسن، ما را مسخره کنند ؟»

در شهرستان هولمز، منطقه‌ای روستایی که جمعیت زیادی از «آمیش»ها (مذهبی مسیحی که پیروانش به شیوه سنتی و بدون استفاده از دستاوردهای فنی جدید زندگی می‌کنند) را در خود جای داده است، میزان واکسیناسیون زیر 15درصد باقی مانده است.

مایک دِر، مقام بهداشتی، گفت: «مردم شهرستان ما، بسیار محافظه‌کارند. ایده قرعه‌کشی واقعا چیزی نیست که مردم را به وجد بیاورد.»

مردی از کنار کلینیک واکسیناسیون جمعی کووید-19 اوهایو در دانشگاه ایالتی کلیولند عبور می‌کند.Photograph: Tony Dejak/AP

کارکرد مشوق‌ها

تحقیقات نشان داده است مشوق‌ها در افزایش میزان واکسیناسیون موثر است. در حالی که کشور به افرادی که قبلا واکسینه شده‌اند و افرادی که کاملا مخالف آن هستند، تقسیم می‌شود، کارشناسان می‌گویند تکنیک‌هایی مانند قرعه‌کشی برای گروه سوم است: افراد بلاتکلیف که ممکن است به دریافت واکسن فکر کرده ‌باشند، اما آن را در اولویت قرار نداده‌اند.

هنوز بعضی نگرانی‌ها وجود دارد که یک‌میلیون دلار جایزه به جای اینکه سودمند باشد، زیانبار باشد.

اوری گنیزی، اقتصاددان رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو، که انگیزه‌ها را مطالعه می‌کند، گفت قرعه‌کشی واکسن مانند آنچه در اوهایو انجام شده است، ممکن است باعث هیجان و اشتیاق شود، اما هشدار داد که ارایه مقدار زیادی پول در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت!

او گفت سناریویی را تصور کنید که در آن یک دانشکده پزشکی در حال آزمایش  کِرِم جدیدی است و 50 دلار به شما پیشنهاد می‌دهد که در آن شرکت کنید. حالا تصور کنید این دانشکده 50هزار دلار پیشنهاد کند. شما خواهید گفت دست نگه دارید، من درگیر چه چیزی هستم؟

به گفته او، رقم بزرگی مانند یک‌میلیون دلار ممکن است ناخواسته سیگنالی را برای برخی ارسال کند که شاید واکسن‌ها مشکل‌سازند!

هدف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا واکسیناسیون 70درصد از بزرگسالان تا چهارم جولای، روز استقلال آمریکاست.

با این‌حال، هفته‌هاست روند واکسیناسیون در سراسر این کشور کُند است. مقامات تردید در تزریق واکسن در میان برخی آمریکایی‌ها را عامل این روند می‌دانند.

منابع: نیویورک‌تایمز- گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.