لایحه‌ای برای دوچرخه‌سواری تهرانی‌ها

تصویب کلیات لایحه «برنامه اجرایی تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران» با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران

شهروندآنلاین- کلیات لایحه تسهیل دوچرخه‌سواری در تهران تصویب شد. زهرا صدراعظم نوری از بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری شهر تهران خبر داد. به باور نوری آلودگی هوا یکی از موضوعات جدی است که همه شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و جزو مطالبات اصلی و اولیه شهروندان است. «در مودهای حمل‌ و نقل بحث استفاده از خودرو و وسایل حمل‌ و نقل عمومی و خصوصی به عنوان منابع آلاینده متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر تهران دارند.»

او معتقد است هر قدر بتوانیم از میزان استفاده از وسایل حمل‌ و نقل که آلودگی هوا را تشدید می‌کند بکاهیم، به تحقق مطالبه شهروندان کمک می‌کند. «زیرا حق همه شهروندان داشتن هوای پاک است. در این ارتباط استفاده از دوچرخه به عنوان یک فرهنگ مطرح شد تا ترویج یابد و به عنوان یکی از مودهای حمل‌ و نقل در بخشی از مسیرها به عنوان مکمل استفاده از مترو و اتوبوس استفاده شود. بر همین اساس طبق مصوبات قبلی شورا مقرر شده تا اقداماتی صورت گیرد.»

 

مشخصا در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و ماده ۱۷ و ۵۵ این برنامه شهرداری مکلف به ارایه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران شده است: «در این ارتباط شهرداری تهران لایحه‌ای را ارایه کرد که در کمیسیون‌های مشترک عمران و حمل‌ و نقل و سلامت و محیط‌ زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

نوری با اشاره به لایحه پیشنهادی شهرداری که در دو بخش ارایه شده است، گفت: «یک بخش برنامه و تکالیف نرم‌افزاری و دیگری برنامه‌ها و تکالیف سخت‌افزاری است. بخش نرم‌افزاری شهرداری تهران را مکلف کرده در راستای افزایش سهم سفر با دوچرخه و توسعه دوچرخه‌های اشتراکی و اتصال مسیرهای دوچرخه به شبکه حمل و نقل همگانی، برنامه‌ها و تکالیف اجتماعی، آموزش، فرهنگی و توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران را به انجام برساند.»

نوری ادامه داد: «دربندی از این لایحه شهرداری باید فرهنگ‌سازی و اجرای اقدامات فرهنگی در محلات را انجام دهد و از سفیران دوچرخه‌سواری در سطح شهر استفاده کند.» به گفته این عضو شهر، شهرداری تهران مکلف شده احداث پارکینگ دوچرخه در ایستگاه‌های مترو، امکان حمل و نقل دوچرخه با اتوبوس، توسعه دوچرخه اشتراکی، تکالیف مربوط به زیرساخت‌های فنی تسهیل دوچرخه‌سواری انجام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.