خطیب‌زاده: گفت‌وگوهای وین را با وسواس ادامه می‌دهیم

هر دور قابلیت دور پایانی‌بودن را دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای وین را با وسواس ادامه می‌دهیم، گفت: «در مذاکرات وین در هر سه کارگروه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است ولی موضوعات کلیدی باقی مانده است.»

شهروند آنلاین– سعیدخطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی به تحولات سیاست خارجی در یک هفته اخیر اشاره کرد و گفت: «آغاز دور پنجم گفت‌‌وگوهای ایران و اعضای برجام را در این هفته داشتیم که در سطح کارشناسی پیگیری می‌شود. همچنین سفر محمدجواد ظریف به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را داشتیم. ضمن اینکه نخستین دور گفت‌‌وگوهای حقوق بشری ایران و نیوزلند هم این هفته برگزار شد.»  

او با اشاره به ارسال محموله اهدایی ۳۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به هند و بازگشت دانشجویان ایرانی از این کشور اظهار داشت: «علاوه بر این روز شنبه سفر وزیر دارایی عراق را به ایران داشتیم که با همتایان خود دیدار کردند. همچنین دیروز سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان را داشتیم. امروز هم میزبان وزیر کشور تاجیکستان خواهیم بود.»

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اظهارات اولیانوف در مورد عدم تصمیم‌گیری برای آغاز دور ششم مذاکرات در وین تصریح کرد: «من موضع ایران را در هفته‌های متوالی عرض کردم که با وسواس گفت‌وگوهای وین را ادامه می‌دهیم. هر دور قابلیت دور پایانی‌بودن را دارد و اساسا نباید تعجیل کنیم. پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم اما مباحث کلیدی باقی مانده است.»  

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر ظریف به باکو و ایروان خاطرنشان کرد: «تحولات در مرزهای ایران و منطقه قفقاز اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی دارد و تمرکز این سفر هم بر پیگیری روند صلح بود.»

او اضافه کرد: «ایران همواره بیشترین ارتباط را با این پایتخت‌ها داشته و در سفر وزیر امورخارجه جزییات تحولات مورد بحث قرار گرفته و همچنین مصوبات دوجانبه پیگیری شده است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر معاون نخست‌وزیر عراق به ایران و علت عدم امضای تفاهم‌نامه ابراز داشت: «این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بود. در خصوص ارتقای روابط دوجانبه و تسویه بدهی عراق به ایران مورد توجه قرار گرفت و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات مناسبت را در خصوص تعدیل بدهی انجام دهد، در ادامه مسیر مشکلی نخواهد بود. این سفر همچنین در ادامه سفر معاون اقتصادی وزیر امورخارجه به عراق صورت گرفته بود.»

این دیپلمات ارشد درباره خبر انتقال ١٢۶ میلیون دلار از عراق به کواکس برای خرید واکسن بیان کرد: «میزان بدهی عراق به ایران مشخص است و توافقاتی برای تسویه بدهی صورت گرفته که این مسأله هم بررسی شده است.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره خبر پیداشدن گور جمعی کودکان بومی در کانادا یادآور شد: «یک تراژدی بزرگ انسانی در تاریخ کانادا قرار دارد که نامی جز نسل‌کشی برای آن نمی‌توان گذاشت. جای تأسف است کشوری که خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان می‌کند، چنین فجایعی را در تاریخ خود دارد. مسأله بومیان همچنان جزو موارد مهم در تاریخ کاناداست و من با جامعه بومیان کانادا ابراز همدردی می‌کنم.»

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، دولت کانادا باید همیشه به یاد داشته باشد که هر زمان خواست ژست بشردوستانه بگیرد، اول این موارد را در کشور خودش پیاده کند.

او درباره خبر رویترز مبنی بر خرید یک میلیون بشکه نفت ایران از سوی آمریکا عنوان کرد: «از این خبر اطلاع ندارم اما می‌دانم آمریکا از زمان رئیس‌جمهوری اسبق خود به دلیل برخی قوانین نفتی از ایران خریداری نکرده است.»

خبرنگاری درباره بازداشت یک گردشگر فرانسوی در ایران سوال کرد که خطیب‌زاده پاسخ داد: «من اطلاعی از جزییات ندارم.»

او درباره برخی خبرها مبنی بر تلاش غرب برای طولانی‌کردن روند مذاکرات وین گفت: «هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد و به بررسی مسائل کلیدی رسیده‌ایم. نه عجله‌ای برای توافق داریم و نه اجازه می‌دهیم مذاکرات دچار فرسایش شود. اگر در گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران باشد، قطعا این موارد در پایتخت مطرح خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: «آمریکا یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد میراث دولت قبلی را ادامه دهد یا خیر.»

خطیب‌زاده درباره آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و عربستان اظهار داشت: «هیچ‌گاه مرسوم نیست جزییات مذاکرات پیش از حصول توافق در رسانه‌ها مطرح شود. گفت‌وگوها در فضای سازنده‌ای در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه سازنده‌ای برسیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج امسال وجود دارد، تصریح کرد: «در حال رایزنی برای این موضوع هستیم و باید ببینیم نتیجه چه خواهد بود.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه در پاسخ به این سوال که آمریکا پذیرفته تحریم‌های ترامپ را بردارد، خاطرنشان کرد: «موضع ایران این است که همه تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران اعمال کرده است، با هدف محروم‌کردن مردم ایران از مواهب برجام صورت گرفته و هدفمند هستند. ما نظرمان را قاطع و روشن بیان کرده‌ایم و در موضوعات کلیدی باید تصمیمات مهمی گرفته شود. ما بر اساس همان دستورالعملی که از روز اول داشتیم، مسیر را ادامه می‌دهیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.