طلاب یاریگر

گزارشی از مشارکت طلاب و روحانیون در همراهی و همیاری بیماران کرونایی در بیمارستان نورافشار

تیتر خبر این بود: «طلاب یاریگر». عکس هم تصویری از تعدادی از طلاب را نشان می‌دهد که با حضور در یکی از بیمارستان‌‌های کشور اقدام به ارایه خدمات می‌کنند. خبر و تصویری که در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. به گزارش شهروندآنلاین برخی از کاربران در توصیف این اتفاق نوشته‌اند و آن را تابلویی دوست‌داشتنی از مردم ایران که نشان‌دهنده وحدت میان آ‌نهاست، دانسته‌اند. برخی دیگر هم حضور روحانیت را بدون هیچ توقعی و تنها براساس رسالت ذاتی خود و برگرفته از تعالی و آموزه‌های دینی عنوان کرده‌اند.

انتشار عکس‌هایی از روحانیون خندان و روحانیونی که در فعالیت‌های اجتماعی همراه شدند، در سال‌های جدید در فضای مجازی با بازخوردهای بسیاری همراه شد. مشارکت طلاب و روحانیون در مقابله با کرونا نیز موضوعی است که این روزها در میان کاربران فضای‌ مجازی با برداشت‌های مختلفی مواجه شده است. گروه‌های مختلف جهادی در میان طلاب و روحانیون سعی ‌کرده‌‌اند با برنامه‌ریزی در عرصه پیشگیری و توزیع بسته‌های بهداشتی فعالیت و حضور داشته باشند. طلاب و روحانیون داوطلب جمعیت هلال احمر نیز یکی از این گروه‌های جهادی هستند که آستین خود را برای فعالیت داوطلبانه بالا زده‌اند.

برای لبخند، برای امید

بیمارستان نورافشار وابسته به جمعیت هلال احمر بعد از ماه رمضان و با همکاری حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر میزبان گروهی از طلاب است که به صورت جهادی در این بیمارستان به کادر درمان و مدافعان سلامت کمک می‌کنند. این روزهای وقتی وارد بیمارستان می‌شوی، طلبه‌های جوانی را با گان‌های‌ آبی، ماسک و عمامه بالای سر بیماران می‌بینی.  امیرحسین قربانپور یکی از این طلبه‌هاست؛ مسئول گروه جهادی مستقر در بیمارستان. امیرحسین سابقه طولانی در فعالیت‌های جهادی دارد. او عضو گروه جهادی بصیر است. خودش می‌گوید: «برای لبخند برای امید پای به این میدان گذاشته است.»

رفع یک نگرانی

امیرحسین در گفت‌وگو با شهروندآنلاین در توصیف این خدمت می‌گوید: «در آغاز شیوع بیماری شاهد واهمه و ترس بسیار در سطح جامعه بودیم، این ترس به حدی بود که حتی برخی  افراد که به علت کرونا از دنیا می‌رفتند بر اساس موازین شرعی کفن و دفن نمی‌شدند. برای همین گروه جهادی بصیر تصمیم گرفت تا اولین غسالخانه بیمارستانی را در بیمارستان حضرت بقیه‌الله ایجاد کند، کم کم با ورود گروه‌های جهادی دیگر این نگرانی برطرف شد.»

به گزارش «شهروند آنلاین» پس از فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اجرای احکام شرعی برای بیماران جان‌باخته در بیمارستان‌ها با مشارکت طلاب و روحانیون شهرهای مختلف با هدایت نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها این مهم دنبال شد.

چطور پای گروه‌های جهادی به بیمارستان‌ها باز شد؟

میزان بیماران و فشارهای کاری و روحی بر کادر درمان  روز به روز بیشتر می‌شد. همین موضوع پای بچه‌های جهادی را به بیمارستان‌ها باز کرد. گروه جهادی بصیر نیز با هدف یاریگر کادر درمان وارد میدان خدمت می‌شود. تعداد اعضای گروه 150 نفر بودند. بگذارید راوی این خدمت امیرحسین قربانپور باشد: «اعضا به به شکل شناور وارد بیمارستان‌ها می‌شوند و به کادر درمان کمک می‌کنند، البته بیمارستان‌ها هیچ اجباری برای پذیرش نیروهای جهادی ندارند و در صورت اعلام نیاز ما به بیمارستان‌ها خواهیم رفت.»

همه با هم در میدان خدمت

طبق گزارش‌های ارایه‌شده دفاتر حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌ احمر با شروع اپیدمی کرونا در کشور با بهره‌گیری از کانون‌های طلاب در استان‌های مختلف و همکاری و حضور ائمه‌ جماعات شعب و ‌مراکز جمعیت در طرح تب‌سنجی و ضدعفونی‌کردن معابر حضور فعال داشته‌اند. همچنین در برخی استان‌ها به همت دفاتر نمایندگی گروه‌های داوطلب و جهادی در غسل و دفن و اقامه نماز اموات مشارکت کرده‌اند.

مشارکت در تأمین و توزیع بسته‌های بهداشتی، قدردانی از فعالان حوزه سلامت ازجمله فعالیت‌های حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌ احمر در مقابله با  ویروس‌کرونا بوده است‌. همچنین در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر شده است یک تیم از روحانیون داوطلب در برخی از بیمارستان‌های مستقر شده و احکام شرعی مربوط به جانباختگان کرونایی را انجام دهند.

همراه با بیمار

این طلبه ادامه می‌دهد: « پس از اینکه پزشکان و روانپزشکان به ابعاد بیماری کرونا شناخت کافی به دست آوردند، متوجه شدند که یکی از عوامل مهم مرگ بیماران کرونایی ترس است. اینجا بود که رسالت ما به عنوان نیروهای جهادی وارد مرحله‌ای جدید شد؛ القای حس مثبت به بیمار و همراهی معنوی آنها در زمان بستری تا لحظه ترخیص.»

 در سوگ از دست‌رفتگان

به گزارش شهروندآنلاین، بیماران کرونایی بین 10 تا 15 روز ممنوع‌الملاقات هستند، از طرفی ندیدن خانواده و اقوام از طرف دیگر ترس از کرونا روند درمان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. به همین دلیل حضور گروه جهادی در همراهی بیماران تأثیر بسیاری دارد. امیرحسین تلفن همراه خودش را نشان می‌دهد و می گوید: «متأسفانه در لیست مخاطبان تلفن بچه‌ها، تعداد زیادی شماره تلفن وجود دارد که صاحبانش از دنیا رفتند و دیگر هرگز صدای آنها را نخواهیم شنید و این واقعا از لحاظ روحی ما را آزار می‌دهد.»

بی‌مزد بود و منت هر خدمتی که کردم

واژه «جهاد» تداعی‌کننده 8 سال دفاع مقدس است. در روزی که کرونا در کشور رخنه کرد و ماسک و سایر وسایل بهداشتی میهمان صورت و زندگی ما شد، قهرمانانی داوطلبانه به کمک کادر درمان آمدند و بار دیگر تداعی‌کننده آن روزها برایمان شدند.

سیدحسین موسوی یکی دیگر از همین قهرمانان است. سیدحسین در زلزله کرمانشاه و سیل سوسنگرد هم حضور داشته و از اول موج چهارم کرونا به گروه بصیر اضافه شده است.  او معتقد است: «برخی از مردم باورشان نمی‌شود که ما داوطلبانه در حال خدمت هستیم و دستمزدی نمی‌گیریم اما حقیقتا بهترین دستمزد را وقتی می‌گیریم که لبخند بیماران ترخیص‌شده را می‌بینیم.»

یک تکلیف برای طلاب

همزمان با سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام و ارج‌نهادن به این مصیبت جانسوز و روحیه بخشیدن به بیماران کرونایی و کادر درمان، طلاب جهادی قرارگاه فرهنگی بصیر را بر آن داشت تا با احساس تکلیفی خالصانه، طی ویژه‌برنامه‌ای بسته‌های متبرک معنوی از آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم  را در بیمارستان های نور افشار ، گلستان و بعثت تهران پخش کنند. این رویداد که با قرائت دعا و روضه‌خوانی همراه بود مورد استقبال بسیاری از مراجعین، بیماران و کادر مدافعان سلامت قرار گرفت.

آخرین واکسن سهم من!

اگر چه واکسیناسیون برخی از گروه‌ها آغاز شده اما هنوز واکسیناسیون گروه‌های جهادی در دستور کار قرار نگرفته است. بگذارید پایان‌بندی این گزارش نظر یک جهادگران باشد در یکی از شبکه‌های اجتماعی که نوشته بود: «آخرین واکسن سهم من». سهروردی می‌گوید در عشق دو رکعت است که وضوی آن نایل نیاید جز در خدمت به مردم و شما چه می‌دانید که جهادگران سلامت در این روزها چه می‌کنند برای مردم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.