جوانان هلال‌احمر پا به رکاب شدند

با اجرای طرح نوین سحاب در سراسر کشور و به منظور ارایه خدمات بشردوستانه

اجرای طرح ملی سحاب با رویکرد جدید، حدود یک ماهی می‌شود که در سراسر کشور آغاز شده است. طرحی که در گذشته محدود به مناسبت‌ها بود و حالا قرار است در رویکرد جدیدش در تمام طول سال اجرایی شود، البته کمی گسترده‌تر. با اجرای طرح سحاب گروه‌های امدادی با مهارت‌های امداد و کمک‌های اولیه، برخورداری از توانایی و شرایط جسمی و روحی مناسب در قالب تیم‌های دو نفره «جوان سالم، جهان سالم» و «همه جا برای همه» در نقاط پرتردد به گشت‌زنی و در صورت نیاز به امدادرسانی می‌پردازند.

جوان هستند و پرشور، پای ثابت تمام طرح‌های داوطلبانه‌ای که جمعیت هلال‌احمر در راستای فعالیت‌های عام‌المنفعه خود اجرا می‌کند. حالا قرار است در قالب تیم‌های سواره و پیاده بنا بر تشخیص نیاز شهرهای خود نسبت به ارایه خدمات داوطلبانه به نیازمندان آن هم در قالب طرح ملی سحاب اقدام کنند. به گفته دکتر «محمد گلفشان» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در رویکرد جدید اجرای طرح سحاب هر استان به فراخور نیاز می‌تواند نسبت به اجرای این طرح اقدام کند: «اگر در گذشته طرح سحاب موردی و مناسبتی بود، در طرح جدید اختیار اجرای طرح سحاب به استان‌ها واگذار شده و هر استان می‌تواند در تعامل با سایر سازمان‌ها از امکانات آنها برای ترویج این طرح کمک بگیرد. برای مثال جلب مشارکت هیأت‌های دوچرخه‌سواری، شهرداری‌ها و … می‌تواند جمعیت هلال‌احمر را در این طرح یاری کند.»

علاوه بر این دیگر محدودیتی برای جوان‌ها در استفاده از دوچرخه‌های شخصی نیست و هر داوطلب جوان می‌تواند با استفاده از دوچرخه خود در این طرح مشارکت کند. گلفشان معتقد است این امر باعث ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه هم می‌شود.

«جوان سالم، جهان سالم» شعار طرح

«سیدمهدی حسینی» یکی از این جوان‌های داوطلب است. سابقه حضور داوطلبانه‌اش در هلال‌احمر 11 سال است: «ما از سالیان گذشته در قالب طرح سحاب به عنوان سفیران حمایت‌های امدادی و بشردوستانه در ارایه خدمات داوطلبانه به نیازمندان در بخش‌های مختلف کمک می‌کردیم، اما در طرح نوین سحاب قرار است این فعالیت‌ها مستمرتر و منسجم‌تر دنبال شود.»

آنچه انگیزه این جوان‌ها را برای مشارکت در این طرح ملی دوچندان کرده شعار آن است، «جوان سالم، جهان سالم»: «تجربه ما در سال‌های گذشته در قالب طرح سحاب نشان داد که جوانان پویا و حاضر در صحنه حوادث می‌توانند کمک‌های زیادی را به جامعه ارایه دهند. سال 95 بود که حادثه‌ای جاده‌ای در ورودی کرمانشاه اتفاق افتاد. راننده ماشین به شدت از ناحیه سر دچار آسیب شده بود. ما در قالب تیم سحاب شروع به بستن زخم و بانداژ او کردیم. این کمک‌های اولیه ساده باعث شد تا رسیدن اورژانس از خونریزی شدید این مصدوم جلوگیری شود. اعضای تیم سحاب مأموریت‌های زیادی را با چنین موضوعاتی انجام داده‌اند و خوشحالیم ادامه این مأموریت‌ها حالا در طول سال ادامه دارد و در سطح شهرها و روستاها اجرایی می‌شود.»

نجاتگران پا به رکاب

فعالیت‌های داوطلبانه جوانان داوطلب جمعیت هلال‌احمر تنها به امدادرسانی در حادثه‌ها خلاصه نمی‌شود، آنها از فعالان محیط‌زیست هم هستند و می‌کوشند با فعالیت در این بخش به آشتی مردم با طبیعت کمک کنند. به گفته «علی‌نوری یاریجانی» یکی دیگر از اعضای تیم سحاب در کرمانشاه نقش اعضای تیم سحاب در این بخش می‌تواند تأثیر بسزایی در حفظ محیط‌زیست داشته باشد: «فعالیت تیم سحاب در شهرها باعث می‌شود اولا از وسایل حمل‌ونقل پاک در این مناطق استفاده شود، دوما سرعت حضور در صحنه حادثه یا مناطقی که نیاز به کمک داوطلبانه ما دارند، بیشتر شود؛ می‌خواهد یک آتش‌سوزی در عرصه طبیعت باشد یا امدادرسانی به درراه‌ماندگان.»

او هم از سال 88 به عنوان داوطلب جوان در جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه فعالیت دارد. سی‌وپنج ساله است و تمام دوره‌های آموزشی هلال‌احمر را پشت سرگذاشته است، به همین علت در طول سالیان گذشته حضوری فعال در قالب طرح سحاب داشته است: «نوروز سال 86 در منطقه طاق‌بستان کرمانشاه شیفت بودیم، ناگهان پدر و مادری جوان تا لباس‌های ما را دیدند دوان‌دوان کودک خردسال‌شان را در آغوش گرفتند و به سمت ما دویدند. مشکل کودک هسته هلویی بود که در گلویش گیر کرده و راه تنفس او را بسته بود. سریعا با اتکا به آموخته‌هایی که داشتیم، کمک کردیم تا این هسته از راه تنفسی کودک خارج شود. این عملیات همان جا به من نشان داد که حضور تیم‌های سحاب در هر نقطه از شهر و کشور چقدر ضروری است، چه‌بسا با حضور این تیم‌ها از حوادث زیادی جلوگیری شود.»

او از تیم‌های سحاب به عنوان نجاتگران پا به رکاب یاد می‌کند: «با تجهیز اعضای این تیم به وسایل امدادی بیشتر می‌توان شاهد اقدامات بهتری هنگام بروز حوادث به مصدومان از سوی داوطلبان جوان بود.»

سحابی‌ها از سد ترافیک می‌گذرند

«مصطفی احمدی» هم یکی دیگر از هم‌رکابان علی نوری در تیم سحاب است. او هم از سه سال گذشته سابقه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر را دارد: «نوروز سال 97 در حین گشت‌زنی با دیگر اعضای تیم بودیم. مسافران زیادی در میدان امام خمینی نشسته بودند. متأسفانه یکی از مسافران که مرد جوانی بود، دچار حمله سکته قلبی شد. به سرعت با دیدن این صحنه به یاری‌اش رفتیم و با چکاپ علایم حیاتی مشخص شد در آستانه سکته قلبی قرار دارد. سریعا با اورژانس تماس گرفتیم و از این اتفاق جلوگیری کردیم.»

او معتقد است فعالیت تیم‌های سحاب به صورت مستمر در طول سال ضروری است، چراکه این افراد می‌توانند ترافیک سرسام‌آور شهرها را دور بزنند و سریع‌تر خود را به فرد نیازمند به کمک برسانند.

طرح سحاب در 4 محور و موضوع خدمات امدادی و بشردوستانه اعم از پایش و پیشگیری،ایمنی و مراقبتی،فرهنگی -آموزشی،خدمات امداد و کمک های اولیه اجرا می‌ شود و تعداد تیم های مشارکت کننده بر اساس تعداد تفرجگاههای شهرستانها قریب بر صد تیم دو نفره می‌باشد

نجات جنگل و گردشگران با سحابی‌ها

در مازندران هم طرح ملی سحاب رویکرد جدیدش آغاز شده است. «لیلی احمدی» معاون امور جوانان هلال‌احمر مازندران در این‌باره می‌گوید: «موقعیت جنگلی و ساحلی استان ما بر ضرورت اجرای دائمی این طرح و فعالیت جوانان داوطلب می‌افزاید.»

به گفته او با فعالیت تیم‌های سحاب ضمن پیشگیری از حوادث دریا و جنگل اعضای این تیم می‌توانند در پیشگیری از حوادث دیگری مانند آتش‌سوزی‌ها، حفظ محیط‌زیست و … گام‌های مهمی بردارند. علاوه بر این سحابی‌های جوان می‌توانند با دوچرخه در شهرها دور بزنند و به ترویج فرهنگ استفاده از ماسک، تذکر به مردم در رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی در کرونا و … کمک کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.