به یاد جوانی که جانش را در جاده از دست داد

آخرین پایگاه کانکسی استان فارس جای خود را به ساختمانی وقفی می‌دهد

آخرین خشت‌های ساختمان پایگاه امداد جاده‌ای شهدای گلگون روی هم گذاشته شده و به زودی امدادگران و نجاتگران از کانکس قدیمی پایگاه به این ساختمان نقل مکان می‌کنند. پایگاهی که خانواده یکی از قربانیان تصادف‌های جاده‌ای زمین آن را سال‌ها پیش وقف هلال احمر کرده بود.
با این حال به دلیل نبود بودجه لازم برای ساخت بنای پایگاه، امدادگران پایگاه در این سال‌ها در کانکس مستقر بودند. امدادرسانی در حوادث جاده‌ای محور فعالیت‌های نجاتگران این پایگاه است.
با این حال حوادث مختلفی ازجمله کوهستان و سیلاب و جست‌وجو و نجات از رودخانه هم از مأموریت‌های معمول این پایگاه است؛ پایگاهی که به یادمان مرحوم محمدکریم ایزدی نامگذاری شده است.

9 سال پیش بود که خانواده ایزدی فرزند جوان خود را بر اثر تصادف جاده‌ای در استان خوزستان از دست داد؛ حادثه تلخی که منجر به تصمیم مهمی برای این خانواده شد تا به یاد محمدکریم ایزدی پایگاهی امدادی در یکی از جاده‌های پرحادثه کشور بسازند. قرعه به نام شعبه هلال احمر ممسنی افتاد و جاده ترانزیتی نورآباد-قائم.

سیدمحمد موسوی، رئیس شعبه هلال احمر ممسنی می‌گوید: «با هماهنگی‌های رئیس وقت هلال احمر این شعبه، خانواده مرحوم ایزدی که اصالتا اهل نورآباد بودند، زمینی در کیلومتر 18 محور نورآباد-قائمیه خریداری و آن را وقف هلال احمر کردند.

این محور با وجود قرار داشتن در مسیر ترانزیتی، از اورژانس هم محروم است و پایگاه هلال احمر تنها پایگاه امدادرسانی در این محور است. این موضوع اهمیت وجود پایگاه را به درستی نشان می‌دهد. حوادث مختلفی در این محور رخ می‌داد که اغلب آنها نیاز به امدادرسانی فوری داشتند.

از طرف دیگر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی این منطقه هم ضرورت وجود پایگاه امدادی را بیش از گذشته نشان می‌‌داد.»

پیگیری‌های هلال احمر شعبه ممسنی در سال گذشته بالاخره به نتیجه رسیده و کانکسی که 9 سال به عنوان محل استقرار تیم امداد محور نورآباد-قائم بود، جای خود را به ساختمانی در این زمین وقفی می‌دهد.

موسوی می‌گوید: «منطقه کوهستانی‌ای که کانکس در آن مستقر است، زمستان‌های سرد و تابستان‌های داغی دارد. امدادگران در شیفت‌های بیست‌وچهار و چهل‌وهشت ساعته در این کانکس در شرایط سختی آنکال هستند و مأموریت‌های نفسگیری را به سرانجام می‌رسانند.

قطعا بهره‌برداری از ساختمان پایگاه امدادی می‌تواند در بهره‌وری بیشتر نیروهای امدادی موثر باشد. در این سال‌ها امدادگران ذره‌ای برای حوادث مختلف کم نگذاشته‌اند در حالی که فرصت و فضایی برای استراحت و بازیابی انرژی از دست‌رفته آنها فراهم نبود.»

 

نیاز به پایگاه تخصصی کوهستان

پایگاه جدید مشرف به کوه است و علاوه بر حوادث جاده و کوهستان، اهالی روستاهای اطراف هم از آن بهره‌مند می‌شوند؛ از انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی گرفته تا کمک به اهالی این روستاها در حوادث مختلف جوی یا حوادث انسان‌ساز. اسماعیل برامکی، قدیمی‌ترین نجاتگر این پایگاه است که مسئولیت‌های دیگری در هلال احمر ممسنی ازجمله دبیر کانون جوانان را بر عهده دارد.

پایگاه شهدای گلگون آخرین پایگاه کانکسی امداد جاده‌ای استان فارس است که به زودی جمع‌آوری شده و نجاتگران پایگاه به ساختمان آجری تازه تأسیس منتقل می‌شوند. در حال حاضر 26 پایگاه امداد جاده‌ای در این استان فعال است

او می‌گوید: «این منطقه در نیمه دوم سال محل کوچ عشایر است. امدادرسانی به عشایر در حوادث مختلف، امداد کوهستان و جاده و سیلاب همگی به وسیله تیم مستقر در پایگاه شهدای گلگون انجام می‌شود.

در حالی که کوهستان این منطقه بسیار صعب‌العبور است و نیاز به یک پایگاه تخصصی کوهستان برای عملیات‌های فنی به‌شدت احساس می‌شود.» از حوادث کوهستانی می‌گوید که نجاتگران را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند.

با این حال تیم‌های امدادرسانی همیشه در این مأموریت‌ها حاضر و آماده‌اند: «جست‌وجو و نجات در حوادث کوهستانی در این منطقه نیاز به تجهیزات تخصصی دارد. ما باید برای رسیدن به محل حادثه کارگاه بزنیم و نیاز به تجهیزات تخصصی داریم.

گاهی هم با پیچیده‌شدن عملیات از تیم‌های تخصصی کوهستان کازرون و دیگر شهرهای اطراف کمک می‌گیریم. با این حال نجات جان انسان‌ها و کمک به افرادی که دچار حادثه شده‌اند، آن قدر برای من و دیگر نجاتگران موضوع مهم و تجربه شیرینی است که همه این سختی‌ها را به جان می‌خریم؛ حتی وقتی می‌دانیم در حوادث جاده‌ای اغلب با صحنه‌های دلخراش روبه‌رو هستیم.»

 

کاهش حوادث

با ساخته‌شدن مسیر بزرگراهی نورآباد-قائمیه از تعداد حوادث جاده‌ای در این محور کاسته شده است؛ حوادثی که به دلیل دو طرفه‌بودن این محور اغلب شامل تصادف‌های رودررو بود. حوادث این جاده از میانگین 3 حادثه در روز به یک تصادف رسیده است. اما سرعت بالای تردد در بزرگراه حوادث شدیدتری را در این جاده رقم می‌زند.

برامکی می‌گوید: «زمان عامل مهمی در کاهش تلفات در حوادث مختلف است. برای همین هم ساخت پایگاه امداد و اورژانس در جاده‌های پرتردد و پرحادثه کشور و همچنین مناطق کوهستانی و… اهمیت زیادی دارد.

متأسفانه در نزدیکی پایگاه هلال احمر، پایگاه اورژانس هم وجود ندارد. برای همین با وجود اینکه ما امدادگر جاده برون‌شهری هستیم، اگر در حریم روستاها هم حادثه‌ای رخ دهد، آن را پوشش می‌دهیم.»

کانکس کوچک پایگاه شهدای گلگون در روزهای آینده برچیده می‌شود و امدادگران پایگاه در ساختمان یادمان مرحوم محمدکریم ایزدی مستقر می‌شوند که علاوه بر فضای استقرار مجهزتر، فضایی هم برای اسکان مسافران در راه مانده و رسیدگی و انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی برای حادثه‌دیدگان دارد.

آخرین پایگاه کانکسی فارس

پایگاه شهدای گلگون آخرین پایگاه کانکسی امداد جاده‌ای استان فارس است که به زودی جمع‌آوری شده و نجاتگران پایگاه به ساختمان آجری تازه تأسیس منتقل می‌شوند. در حال حاضر 26 پایگاه امداد جاده‌ای در این استان فعال است.

مهدی خوبیار، معاون امدادونجات هلال احمر استان فارس می‌‎گوید: «تمام پایگاه‌های کانکسی امداد جاده‌ای استان فارس در سال‌های گذشته جمع‌آوری شده و ساختمان‌های آجری برای استقرار تیم‌های امدادی احداث شده‌اند.

پایگاه شهدای گلگون آخرین پایگاه کانکسی استان است که ساختمان آجری آن با سرعت خیلی زیادی ظرف 100 روز ساخته شد. این زمان کوتاه برای ساخت یک پایگاه امدادی در هلال احمر یک رکورد است.

ساختمان پایگاه شهدای گلگون در هفته پیش رو به بهره‌برداری می‌رسد تا شیفت‌های بیست‌وچهار ساعته و چهل‌وهشت ساعته نجاتگران این پایگاه در شرایط بهتر و مجهزتری سپری شود. فضایی برای اسکان اضطراری در راه مانده‌ها و حادثه‌دیده‌ها در این پایگاه فراهم شده و سرما و گرما تأثیر کمتری در فعالیت‌های امدادگران خواهد داشت.»

خوبیار می‌گوید: «استان فارس از معدود استان‌هایی است که چندین پایگاه امداد جاده‌ای در آن از صفر تا صد به دست خیّران ساخته شده است. یکی از دلایل علاقه خیّران به فعالیت در این زمینه احساس نیاز در جاده‌های استان است.

خیّران به این موضوع اشاره می‌کنند که ساخت این پایگاه‌ها، حتی اگر به نجات جان یک نفر در حوادث هم منجر شود، آنها به هدف خود رسیده‌اند. حتی تعدادی از پایگاه‌های ما به همت افرادی ساخته شده‌اند که عضوی از خانواده خود را بر اثر حوادث جاده‌ای از دست داده‌اند و اهمیت حضور امداد جاده‌ای برای آنها تجربه ملموسی بوده و می‌خواهند دیگران چنین فقدانی را تجربه نکنند.

مدیرعامل هلال احمر استان و فرمانداری و دیگر نهادها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر برقرار کرده‌اند و این موضوع کمک زیادی به ساخت پایگاه های جدید و افزایش ایمنی و کیفیت امدادرسانی در استان کرده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.