اتحادیه اروپا: برخی از مسائل دشوار و سخت هنوز باقی مانده است

معاون وزیر امور خارجه: مسیر خوبی تا الان طی شده، اما بعید است که در این دور مذاکرات به جمع‌بندی برسیم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها در مذاکرات وین پیرامون احیای برجام، بر لزوم بهره‌گیری از دیپلماسی در مسیر اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

شهروندآنلاین: پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست خبری از بروکسل گفت: «دستگاه سیاست خارجی اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام همچنان متعهد است هر کاری را که ممکن است انجام دهد تا این توافق دوباره به روند عادی برگردد.»

او با بیان اینکه اتحادیه بر اساس تعهداتی که نسبت به عدم درز محتوای مذاکرات وین دارد، نمی‌تواند جزئیات مفاد و موارد مورد بحث را یک کنفرانس خبری بازگو کند، افزود: «برخی از مسائل دشوار وسخت هنوز باقی مانده است، اما ما راه‌مان برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط همه طرف‌ها و امضاکنندگان را ادامه خواهیم داد.»
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که برای شرکت در مذاکرات برجام به وین سفر کرده، می‌گوید: «گفت‌وگوها پیچیده و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده است.» او با بیان اینکه «چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است» افزود: «در حال حاضر به اختلافات بارزی که وجود دارد، پرداخته می‌شود.»
معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد که مسیر خوبی تا الان طی شده، اما بعید است که در این دور مذاکرات به جمع‌بندی برسیم. او افزود: ‌«ممکن است لازم باشد هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند.»
دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گرد هم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، احیا کنند. دور پنجم مذاکرات برجام سه‌شنبه گذشته با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است.
در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و همین‌طور در سطوح کارشناسی میان هیأت‌های ایران با هیأت‌های اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی و هیأت‌های چین و روسیه برگزار شده است.
نشست‌ها در روزهای تعطیل بدون تغییر دنبال شده و گاه تا ساعات پایانی شب هیأت‌ها در حال گفت‌وگو بوده‌اند. دیروز روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر درخصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع در محل گراندهتل وین دیدار کردند.
هیأت ایرانی در این دیدار نظرات خود درخصوص متون پیش‌نویس و موضوعات باقیمانده را برای طرف‌های چینی و روس تشریح کرد. هیأت‌های چین و روسیه نیز ضمن ارایه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تأکید کردند. هر سه هیأت بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تأخیر بی‌سبب تأکید کردند.
دیروز هم رئیس هیأت روسیه از دیدار با هیأت آمریکایی مستقر در وین در حاشیه دور پنجم مذاکرات خبر داد و گفت که در این ملاقات درباره مسائل باقی‌مانده و ضروری برای احیای کامل اجرای برجام، گفت‌وگوهای صریحی داشته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.