غذای آینده؟ حشرات!

رستوران فرانسوی غذایی برای آینده سرو کرد؛ حشرات تُرد روی لایه‌ای از سبزیجات و ملخ‌هایی با روکش شکلات!

رستوران فرانسوی غذای آینده را سرو می‌کند: حشرات! سالاد میگو با کِرم میل‌وُرم (لارو نوعی سوسک سیاه)، حشرات تُرد روی لایه‌ای از سبزیجات و ملخ‌هایی با روکش شکلات! این منوی رستورانی در پاریس است که با مجوز آژانس ایمنی مواد غذایی اروپا پخت غذا با استفاده از حشرات را آغاز کرده است! حالا در منوی رستوران‌های اروپایی جای پای حشرات دیده خواهد شد!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: منوی لوران ویت، سرآشپز پاریسی، به آینده تغذیه چشم دارد؛ تغذیه جمعیتِ در حال رشد جهان! سالاد میگو با کِرم میل‌وُرم (لارو نوعی سوسک سیاه)، حشرات تُرد روی لایه‌ای از سبزیجات و ملخ‌هایی با روکش شکلات!

در حالی که آفتاب رستوران‌ فضای باز را در پاریس گرم می‌کرد، تأیید مشتریانی با ذائقه ماجراجو بازار غذاهای پرنقش و نگار لوران ویت را رونق می‌بخشید؛ با تکان دادن سر به نشانه تصدیق و زمزمه‌هایی که نشان از رضایتمندی داشت.

لوران ویت، سرآشپز پاریسی، حشرات را در رستورانش در پاریس سرو می‌کند. Image Credit: REUTERS

سرآشپز پاریسی در حال تهیه و سرو پاستا با آرد میل‌وُرم، سیب‌زمینی شیرین و لارو (لارو، شفیره[یا کرمینه به نوزاد جانورانی که دگردیسی کامل دارند مانند حشرات و دوزیستان گفته می‌شود) و حشرات تفت‌داده‌شده گفت: «این غذایی ایده‌آل برای آنانی است که نخستین‌بار است حشرات را امتحان می‌کنند! در این غذا چند طعم واقعا جالب وجود دارد. فکر نمی‌کنم آنانی که بگویند چنین غذایی را دوست ندارند، تعدادشان زیاد باشد!»

آژانس ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) در ماه ژانویه «میل‌وُرم» را برای مصرف انسان مناسب دانست و در ماه می فروش آن را در بازار تصویب کرد. این آژانس بیش از 12 برنامه دیگر برای محصولات غذایی مبتنی بر حشرات، از جمله جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها ارایه داده است.

Image Credit: REUTERS

به‌طور کلی می‌توان میل‌وُرم و حشرات را به‌عنوان منابع غذایی پایدار با آلایندگی اندک (انتشار کربن) برای آینده در نظر گرفت. سهیل عیاری که با دو دخترش ناهار می‌خورد، این موضوع را تأیید کرد و گفت: «احساس می‌کنم در رستورانی سنتی و مرسوم هستم، به استثنای اینکه ساختار چیزی که می‌خورم متفاوت است! صادقانه بگویم، طعم و مزه‌اش بسیار شبیه به غذای معمولی است!»

نظر دختر کوچک عیاری هم به همان اندازه مثبت بود: «این سازگار با محیط‌زیست و دوستدار محیط‌زیست است و علاوه بر این، خوب است!»

میل‌ورم در دست آشپز فرانسوی لوران ویت در رستورانش Inoveat در پاریس، فرانسه، 12 می 2021. او غذای حاوی حشرات سرو می‌کند. Picture take May 12, 2021. REUTERS/Sarah Meyssonnier

لوران ویت، سرآشپز پاریسی، میل‌وُرم‌هایش را در محل کارش پرورش می‌دهد و آنها را با فِرنی جودوسر و سبزیجات تغذیه می‌کند!

گرچه «میل‌وُرم» ممکن است کِرمی اشتهاکُش به نظر بیاید، اما در واقع لارو سوسک سیاه است، سرشار از پروتیین، چربی و فیبر.

میل‌وُرم عنصری چندکاره است؛ آن را می‌توان به  ادویه کاری یا سالاد اضافه کرد یا آسیابش کرد و آرد ماکارونی، بیسکویت یا نان با آن درست کرد!

استفان دی کرسماکر، سخنگوی بهداشت و ایمنی مواد غذایی در کمیسیون اروپا گفت: «حشرات مغذی هستند. آنها واقعا می‌توانند به ما کمک کنند تا به سمت یک سیستم و رژیم غذایی سالم‌تر و پایدارتر حرکت کنیم.»

Image Credit: REUTERS

از نظر ویت، دو چالش پیش‌رو است: پیروزی بر افکار عمومی و یادگیری نحوه مطابقت طعم حشرات با غذاهای دیگر.

منبع: Reuters

اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.