مسائل اصلی در وین حل شده است

روحانی: مردم به فرد اصلح رأی بدهند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، گفت: راه‌حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود، بنابراین نباید از امام فاصله بگیریم

حسن روحانی، رئیس جمهوری صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: «امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و آنها را راه حل اساسی نمی‌دانست بلکه حرکت اساسی را همفکر شدن و جوشش مردم می‌دانست.»
روحانی با بیان اینکه ۱۴ خرداد روز بسیار غم‌انگیزی بود و صبح و عصر آن روز شرایط جدیدی را ایجاد کرد، گفت: «در آن روز خداوند یک متانت و سکینه قلبی را برای مردم ایجاد کرده بود.»
اهم اظهارات او چنین است؛

* عصر ۱۴ خرداد تصمیم بسیار مهم و تاریخ‌سازی انجام شد که هدایت‌های قبلی امام راحل در آن تأثیر داشت. قبل از رأی‌گیری نهایی برای مقام معظم رهبری، در زمان تنفس، تمام بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. من بیرون از سالن با مقام معظم رهبری درمورد تعداد اعضای شورای رهبری صحبت می‌کردیم. اما بعد از زمان تنفس، وقتی شورایی رأی نیاورد یک نقطه جدیدی در تاریخ سیاسی کشور بود.

*{ با اشاره به اینکه این کار در زمان کوتاهی انجام شد و قبل از غروب آفتاب ایران دارای رهبر جدید شد}: آن شب خبرگان با امامت رهبری نماز مغرب و عشا را برپا کردند. کسی فکر نمی کرد در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی مسئولیت را بر دوش بگیرد، ۱۴ خرداد از روزهای سرنوشت‌ساز و تاریخی ماست.

* صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، راه‌حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود. نباید از امام فاصله بگیریم، باید روزبه‌روز به امام نزدیک شویم. نظریه امام این بود که مردم نقش تعیین‌کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند.

* پانزده خرداد سال ۴۲ هم در جای خود بسیار مهم بود، در آن شب که امام را دستگیر کرده بودند و به انفرادی بردند؛ در آن شرایط اگر قیام مردم در شهرهای مختلف در سراسر کشور نبود، معلوم نبود سرنوشت نهضت و انقلاب چه می‌شود. در آن روز از همان زمان طلوع آفتاب که مردم مطلع شدند از سراسر قم مردم به سمت صحن حضرت معصومه(س) حرکت کردند، مراجع آمدند و هیجان وقتی به‌وجود آمد که زن‌های قم چادر به کمر بسته، شمشیر به‌دست وارد صحن شدند؛ این جمعیت زنان و آن هم با شعار پرشور «یا مرگ یا خمینی» فوق‌العاده بود. آن جمعیت عظیم موج زد و آن‌جا مواجه شدند با سلاح دژخیمان که خود من در آنجا شاهد شهادت یک جوان حدودا ۲۰ ساله در کنار خودم بودم. پانزده خرداد نشان داد که ملت زنده است و نشان داد که ملت در برابر ظلم و ستم زنده است، این روز نشان داد که مرجعیت زنده است.

* امام از آغاز با مردم نهضت خود را شروع کرد، مردم را بیدار کرد و به حرکت درآورد و با مردم کار را پیش برد؛ همه جا هم گره اصلی را با هدایت خودش و دست مردم باز کرد. شما ببینید کدام انقلاب در تاریخ است که بعد از ۴۷ روز از تاریخ انقلاب مردم پای صندوق آراء بیایند، صندوق نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. در انقلاب مشروطه هم یکی از دستاوردهای مهم، صندوق بود، یکی از ثمرات مهم نهضت و انقلاب مشروطه همین صندوق بود. همچنین در انقلاب اسلامی هم یکی از ثمرات مهم صندوق بود. یعنی راه‌حلی که امام داد برای کشور از طریق صندوق و مردم بود.

* «میزان رأی ملت است» شعار اصلی امام بود. ما نباید از امام فاصله بگیریم باید روز‌به‌روز به امام نزدیک شویم، ما نباید اجازه دهیم که سیر قهقرایی اتفاق بیفتد. نظر اصلی امام این بود که مردم نقش اصلی و تعیین‌کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند؛ این نظریه امام بود و بر همین نظر هم ایشان جمهوری اسلامی ایران را پایه‌ریزی کرد، در آن زمان برخی می‌گفتند الان که موقع انتخابات و رأی‌گیری نیست اما امام تأکید کرد بر برگزاری همه‌پرسی از مردم؛ شما ببینید ۲۲ بهمن انقلاب پیروز شد و ۱۰ فروردین سال ۵۸ مردم پای صندوق رفتند، بعضی‌ها که اکنون از کلمه «همه‌پرسی» خوششان نمی‌آید، این را بدانند. این کدام انقلاب است که در یک‌سال دو بار همه‌پرسی و سه بار انتخابات مردم شرکت کنند.

* این نشان می‌دهد که ذات این انقلاب چیست، امام می‌خواهد بگوید راه ما این است از این طرف با آرای مردم است. اگر خدای نکرده ما از این راه که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده و ایشان همیشه تأکید کردند بر مشارکت پرشور و شرکت همه مردم، پس این راه ادامه دارد. نکند یک نفر از روی نادانی بگوید که مشارکت مردم مهم نیست. اینها بدانند که صندوق مهم‌ترین مسأله ماست همه ما باید کاری بکنیم که مردم پای صندوق بیایند. به فرد اصلح رأی بدهند نه فقط به فرد اصلح بلکه به برنامه و استراتژی اصلح رأی بدهند. مردم می‌خواهند بهترین فرد بیاید این بار سنگین مسئولیت را بر دوش بگیرد.

* من نمی‌خواهم نطق خداحافظی انجام دهم؛ هنوز دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به‌موقع حرف‌هایی که باید گفته شود را خواهم گفت. اگر امروز دولتی قوی با پشتوانه آرای قوی مردم در کشور روی کار نبود، گذراندن سه سال‌ونیم جنگ تمام عیار اقتصادی به مراتب سخت‌تر از امروز بود، اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خود را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ بر خلاف عهد از برجام خارج شد اما تنها ماند. چرا از شکست ترامپ و پیروزی سیاسی ملت ایران کمتر صحبت می‌شود؟ بارها ترامپ در شورای امنیت شکست خورد.

* برای رفع تحریم تسلیحاتی ایران و اجرای اسنپ‌بک، شکست خورد. همه کشورها ترامپ را محکوم کردند. اگر توان این دولت برای اقناع سیاستمداران و سران جهان نبود، چنین واقعه‌ای را شاهد نبودیم. یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است که در برابر آمریکا روبه‌روی هم قرار گرفتند و چندین بار آمریکا شکست خورد.

*{ با طرح این سوال که چرا نمی‌گویند در تاریخ ایران این پیروزی‌های ایرانیان کم‌نظیر بوده است؟}: همه امروز به تعامل سازنده افتخار می‌کنند. امروز هیچکس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند و همه از مذاکره بحث می‌کنند؛ الحمدلله که مذاکره را قبول کردید. اهلاً و سهلاً، شما تشریف بیاورید؛ مهم این است که در طول این هشت سال فهمیدید که مذاکره راه‌حل است و راه مقابله با جهان نیست. امروز کسی نمی‌تواند بگوید برجام بد است.

* ما در این هشت سال به نقطه‌هایی رسیدیم که هیچکس نمی‌تواند به عقب بازگردد و هیچکس نمی‌تواند بگوید برجام بد است. امروز بعد از هشت سال فکر ما یکی شده است. در مسائل مهمی، به نظر واحد رسیدیم و این پیروزی بزرگ برای ملت ایران است. چرا آمریکا آمد و ثابت‌قدم پای جنگ اقتصادی و تهدید  صددرصدی ایستاد؛ صریح گفتند که هدف‌شان سرنگونی نظام بود اما نتوانستند نظام را سرنگون کنند. پس از شش ماه خودشان به دنبال مذاکره آمدند. ترامپ یکی از مسئولان مهم منطقه شرق جهان را خدمت مقام معظم رهبری فرستاد. آیا این به معنای شکست نبود؟

* آگاهی، بیداری، صبر و استقامت مردم ما در طول این چهار سال موجب شد که آمریکا شکست بخورد. پیروزی ما در سایه ایستادگی ملت ایران و راهنمایی مقام معظم رهبری است. مجانی که پیروزی به‌دست نمی‌آید، بهای سنگینی پرداخت شد، اما در عین‌حال دولت نیز در کنار مردم تدبیر کرد.

*  امروز الحمدلله مسائل اصلی ما با آمریکایی‌ها در وین حل‌وفصل شده و چند نکته فرعی باقی مانده که اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود من می‌گویم که این دولت این کار را انجام داده است. ما کارمان را انجام داده‌ایم و تمام کرده‌ایم.

* در سال ۹۸ پیش‌بینی کردند که دولت از بانک مرکزی استقراض کند و تورم سه رقمی شود اما دولت برای بودجه خود یک ریال از بانک مرکزی نگرفت و یک ریال از پایه پولی استفاده نکرد. این کار عظیم دولت در سه سال اخیر بود.

* سهام را بردیم به بازار عرضه کردیم، اوراق را منتشر کردیم و انتشار اوراق یک راه دیگر بود که در بودجه صرفه‌جویی کردیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم. مقام معظم رهبری هم در یکی از سخنان‌شان بر این موضوع تأکید کردند. آیا یک روز شد کالاهای اساسی نایاب شود؟ بروند ببینند نیست؛ حتی در زمان کرونا و در روز سختی که همه مبادلات ما با همسایگان قطع شد یک روز کالاهای اساسی نایاب نشد. ما در همین زمان به صادرکننده بنزین تبدیل شدیم. امروز صادرکننده ریل شده‌ایم؛ یک عمر برای راه‌آهن ریل از خارج می‌خریدیم و امروز در داخل تولید می‌کنیم.

* چطور شد که امروز در همین سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و در دو ماهه اول امسال پولی که برای بودجه عمرانی پرداخت کردیم بیش از ۵ برابر دو ماهه اول پارسال است. این نشان می‌دهد این ملت زنده است و مقاومت می‌کند. این چیزی که ما امروز می‌بینیم نشان می‌دهد حرکت چگونه بوده وقتی ملت ایستاد و دیدند نمی‌شکند و تنوع صادرات دارد و مردم علی‌رغم اینکه جنس گران است اما به آن دسترسی دارند و وضع صنایع ما نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت کرده و در صنایع لوازم خانگی ۷۰ درصد داخلی تولید می‌شود؛ همه اینها را خارجی‌ها مطلع هستند و فهمیدند باید تسلیم شوند و از ماه‌ها قبل آقای بایدن در تبلیغات انتخاباتی رسما اعلام کرد که اگر من پیروز شوم به برجام باز می‌گردم.

*برخی فکر می‌کنند اخیرا ایشان چیزی گفته و باز هم تکرار کرد و زمانی این را گفت که تنگاتنگ با رقیبش در حال مبارزه بود؛ چون دولت آمریکا رأی بیشتری به بایدن دادند یعنی ملت آمریکا هم ترامپ را محکوم کرد. همه فهمیدند راه تعامل است. اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود این دولت این کار را انجام داده است و من فعل ماضی استفاده می‌کنم. آن قولی که به ملت ایران دادیم، به قول‌مان وفادار ماندیم. یکبار تحریم را در سال ۹۴ و یک‌سال هم در ۱۴۰۰شکاندیم.

*{ با اشاره به مسأله ویروس کرونا}: در کرونا هم به مردم قول دادیم و گفتیم کرونا را تا پایان این دولت مهار می‌کنیم، من دست همه مدافعان سلامت را می‌بوسم، کار بزرگی بر دوش این عزیزان بود. البته کار بزرگ بر دوش همه ملت ایران بود. ما اکنون در مسأله کرونا در حال حرکت از قله به سمت سرازیری هستیم. با ادامه واکسیناسیون ان‌شاء‌الله در پایان دولت این ویروس را مهار شده به دولت آینده تحویل خواهیم داد.

* یک علامتی که ما در سال گذشته به ترامپ دادیم افتتاح‌های پنجشنبه‌ها بود، آنها دیدند که بعضا در یک روز چند صد پروژه در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود. همین فردا هم افتتاح داریم در بخش کشاورزی، ۲۰ هزار هکتار زهکشی جدید را افتتاح خواهیم کرد. البته بگویم که از هفته آینده تنها پنجشنبه‌ها  نیست و دوشنبه هم افتتاح داریم تا بدخواهان بفهمند که ایران استوار در مسیر جهش تولید ایستاده و فرمان جهش تولید را پیش می‌برد.

* این افتتاح‌ها در همه پنجشنبه‌ها ادامه خواهد داشت و وعده ما پنجشنبه عید غدیر خم است که روزهای پایانی دولت است. در آن روز هم افتتاح خواهیم داشت و همه اینها نشان می‌دهد که ما در مسیر تولید و توسعه همچنان گام‌های استوار را برخواهیم داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.