سیمرغ جشنواره در دست حمید فرخ‌نژاد و هر که شناسنامه ایرانی داشت!

جشنواره جهانی فیلم فجر برندگانش را شناخت

در مراسمی که مخاطبان زیادی نداشت، تقریبا تمام فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره برنده جایزه شدند تا یک اختتامیه تمام ایرانی را شاهد باشیم، با چند مورد استثنایی، مثل بازیگر زنی که جشنواره موفق به برقراری تماس با او نشد. و البته فیلمی که سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد- که با هر متر و معیاری گام‌ها از بقیه فیلم‌های جشنواره جلوتر بود…

پولاد امین، شهروندآنلاین: و بالاخره بعد از یک هفته ماراتون نمایش فیلم، جشنواره جهانی فیلم فجر به پایان راه رسید. در مراسمی مجازی، که در یکی از پیج‌های اصلی جشنواره هفتاد و پنج نفر، و در پیج دیگری تنها و تنها پنج نفر به تماشایش نشسته بودند. این مهم‌ترین موضوع درباره مراسمی بود که ساعت برگزاری‌اش به دلیل «گستره جغرافیایی محل استقرار داوران و برگزیدگان»، ساعت ۱۱:۳۰ صبح تعیین شده بود…

آغاز پایان

مراسم پایانی فجر که بدون حضور مهمانان و تنها به صورت مجازی پخش شد، با صحبت‌های محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز شد که مثل تمام ماه‌های اخیر درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌ها برای اکوسیستم سینما حرف زد و در ادامه نیز به ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف پرداخت- که یعنی «این جشنواره به عنوان یکی از جشنواره‌های مهم رقابتی وارد مسیر جدیدی شده است»…

در ادامه نیز با معرفی فیلم «میجر» ساخته احسان عبدی‌پور به عنوان برنده بخش نتپک به داوری ایتالو اسپینلی، ان دمی ژِروه و فرهاد توحیدی مراسم پایانی فجر عملا آغاز شد…

بخش بعدی مربوط به فیپرشی بود- که داورانش امید روحانی، آلین تاشچیان و جووانی ویمرکاتی فیلم سینمایی «۲۰۰ متر» به کارگردانی امین نایفه فلسطینی را به‌عنوان برگزیده این بخش اعلام کردند.

در بخش بعدی نیز بعد از اعلام برنده شدن فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» ساخته رامین رسولی در بخش بین‌الادیان؛ محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره اعلام کرد که جایزه محمد امین(ص) نیز به فیلم «هراس» از کشور بلغارستان تعلق گرفته است.

دقایقی بعد هم، مرتضی فرشباف، لورتا گاندولفی و دینا یوردانوفا، داوران بخش فیلم‌های اول اعلام کردند که جایزه این بخش به فیلم «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری اهدا می‌شود- که نشان‌دهنده صدایی تازه در سینمای ایران است!

جلوه‌گاه شرق

در بخش «جلوه‌گاه شرق» نیز مستانه مهاجر، مارینا گلبهاری، محمود فاضل جوشکون، دیانا آشیموا و فاطمه حسن الرمیحی به‌عنوان داوران این بخش فیلم‌های «بیت لحم 2001» به کارگردانی ابراهیم حنضل را به عنوان بهترین فیلم کوتاه؛ و فیلم «آنیما» از کشور چین را نیز به عنوان برنده سیمرغ نقره‌ای بهترین دستاورد هنری اعلام کردند.

در ادامه امین نایفه، نویسنده و کارگردان فیلم «۲۰۰ متر» به عنوان برنده سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه؛ و علیرضا صمدی کارگردان فیلم «صحنه‌زنی» نیز به عنوان برنده سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی معرفی شدند.
جایزه بهترین فیلم بخش «جلوه‌گاه شرق» نیز به فیلم «سیارک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی حسینی‌وند از ایران رسید.
داوران این بخش دیپلم افتخار ویژه بازیگری را نیز به بازیگر کره جنوبی، «دا این یو» به‌خاطر ایفای نقش قدرتمندش در فیلم «من خودم را آتش نمی‌زنم» اهدا کردند…

مسابقه بین‌المللی

اما مهم‌ترین بخش جشنواره جهانی فیلم فجر مثل هر فستیوال بین‌المللی دیگری، بخش مسابقه اصلی جشنواره است- که جوایزش در جشنواره فجر به نام «سینمای سعادت» اهدا می‌شود.
در این بخش که داوری‌اش را میریانا کارانوویچ، بریلانته مامندوزا، لیلا پاکالنینا ، اِلما تاتارِ‌گیج، مورتن کاوفمان، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری بر عهده داشتند، لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه جشنواره به فیلم «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی از ایران اهدا شد- که با ابراز خوشحالی مریم اسمی‌خانی همراه بود.
سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه نیز به فیلم «دیوار سفید» محصول ایتالیا اهدا شد.

اهدای سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «میجر» اما شاید یکی از معدود لحظات جذاب جشنواره را برای مخاطبان ایرانی ساخت. جایزه‌ای که با پیام ویدئویی حمید فرخ‌نژاد همراه بود که ضمن ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه گفت: «میجر با عشق ساخته شد و امیدوارم در اکران اتفاقات خوبی برایش رخ دهد».

جایزه بهترین بازیگر زن این بخش هم به لائورا برن بازیگر فیلم «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن رسید- که فاطمه معتمدآریا بازی‌اش را فوق‌العاده‌ نامید و بهش تبریک گفت.

اهدای جایزه بهترین فیلمنامه به فریت کاراهان و گلستان آچت نویسندگان فیلمنامه «حافظ برادر»؛ و اهدای جایزه بهترین کارگردان به دنی کوته کارگردان فیلم «بهداشت اجتماعی» از کانادا «به دلیل کارگردانی فوق‌العاده‌اش» دیگر لحظاتی بودند که تماشاگران مجازی اختتامیه جشنواره فیلم فجر به تماشا نشستند.

دنی کوته کارگردان کانادایی بعد از اعلام جایزه‌اش با اشاره به این که «اولین بار است فیلمی در جشنواره جهانی فجر دارم» گفت: «اگرچه از نظر مسافت از هم دوریم، اما سینما ما را به هم پیوند می‌دهد».

آخرین جایزه جشنواره امسال هم مهم‌ترین جایزه‌اش بود. سیمرغ زرین بهترین فیلم- که به فیلم «نور طبیعی» از مجارستان رسید. فیلمی که شهرام مکری، یکی از داوران جشنواره مهم‌ترین ارزش‌اش را در نگاه تازه‌اش به مقوله زندگی خانوادگی می‌داند.

دنژ ناگ کارگردان «نور طبیعی» در پیامی ویدئویی گفت: عمیقا تحت‌تاثیر این جایزه ارزشمند قرار گرفته‌ام. افتخار بزرگی برای من است که از ایران با فرهنگ سینمایی غنی و جذاب جایزه‌ای دریافت می‌کنم. اولین تجربیات سینمایی من به تماشای فیلم «خانه دوست کجاست؟» فیلم شاعرانه، ساده و پاک زنده‌یاد عباس کیارستمی برمی‌گردد. از هیات داوران و جشنواره بابت دریافت این جایزه تشکر می‌کنم و غمگینم که در تهران کنار شما نیستم و از بوداپست مجارستان همراه‌تان هستم.

و با سیمرغ بهترین فیلم، امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه جشنواره خاتمه جشنواره سی‌وهشتم را اعلام کرد!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.