«شتر گاو پلنگ» با قلب 11 کیلویی

مشهور است ارتش روم از آفریقا، یک راس «زرافه» به عنوان سوغاتی با خود به همراه آورد

زرافه‌ را «شتر، گاو، پلنگ» لقب داده‌اند چه آن که گردن و پا‌های درازش شبیه شتر است، سر و شاخ و بدن و سُم آن به گاو مانند است و رنگ پوستش نیز پلنگ را به خاطر می‌آورد. عجب آن که جز شکل ظاهر، زرافه خصوصیات هیچ کدام از این حیوانات را ندارد و به همین خاطر گاهاً از اصطلاح «شتر گاو پلنگ» در بیان کنایات سیاسی نیز بهره برده می‌شود، چنانکه زمانی فرخی یزدی در توصیف حکومت رضاخانی سروده بود: «از یک طرفی مجلس ما شیک و قشنگ/وز یک طرفی عرصه به ملیون تنگ/قانون و حکومت نظامی و فشار/این است حکومت شتر گاو پلنگ»!

1. قد زرافه‌های تازه متولد شده تقریباً 180 سانتی‌متر است. آن‌ها تقریباً از اکثر انسان‌های بالغ بلندترند. نوزاد زرافه‌ تنها بعد از گذشت 10 ساعت از تولدش، می‌تواند بدون کمک خانواده‌، بی‌هیچ مشکلی بدود! همچنین هر زرافه از بدو تولد‌ طرح خال‌های بدن خودش را دارد و طرح هیچ‌کدام از زرافه‌ها یکسان و مشابه نیست.

2. زرافه‌ها در کل زیاد نمی‌خوابند. آن‌ها اغلب 10 دقیقه تا دو ساعت در روز می‌خوابند. آن‌ها حتی برای خوابیدن نیز دراز نمی‌کشند و بیشتر اوقات ایستاده چرت می‌زنند! زرافه‌ها علاوه بر خوابیدن به حالت ایستاده، قادر به زایمان در حالت ایستاده هم هستند.

مشهور است ارتش روم از آفریقا، یک راس «زرافه» به عنوان سوغاتی با خود به همراه آورد. ژنرال‌های رومی این حیوان را به ژولیوس سزار هدیه کردند و مواجهه سزار با این موجود غریب، بسیار باعث تعجب و خوشحالی‌اش شد.

3. طول زبان یک زرافه ممکن است تا 45 سانتی‌متر باشد. این بلندی به آن‌ها امکان می‌دهد تا غذایشان را از شاخه‌های بسیار بلند درختان تهیه کنند! زرافه‌ها صداهای بسیار کمی تولید می‌کنند، اما اغلب خُرخُر می‌کنند. در هر حال، شنیدن بیشتر اصواتی که از جانب آن‌ها تولید می‌شود، برای انسان غیرممکن است.

4. زرافه‌ها روزانه 10 گالن آب می‌نوشند. آن‌ها هم‌چنین برای تامین و دریافت آب مورد نیاز بدن‌شان از گیاهانی مثل اقاقیا تغذیه می‌کنند. آن‌ها آبی که می‌خورند را به خوبی ذخیره می‌کنند، به این دلیل که آن‌ها در هوای گرم عرق نمی‌کنند و نفس‌نفس نمی‌زنند. زرافه‌های بزرگسال فقط یک بار در روز، آب می‌خورند.

5. زرافه‌ها پاهای بلندی دارند که به کمک آن‌ها می‌توانند مسافت بسیار زیادی را در کمترین زمان ممکن بپیمایند. سرعت زرافه از اسب بیشتر است. آن‌ها می‌توانند با سرعت 56 کیلومتر در ساعت بدوند! سُم‌های زرافه بسیار تیز است و ضربه با آن ممکن است یک شیر را زخمی کند! زرافه فقط با دو سرعت می‌تواند حرکت کند: آرام راه رفتن و چهار نعل تاختن!

 

6. گردن زرافه از گردن تمام پستانداران بلندتر است، اما فقط هفت مهره درون آن وجود دارد، که تفاوت چندانی با حیوانات دیگر ندارد. آن‌ها وقتی هم‌دیگر را می‌بینند، گردن‌شان را به یکدیگر می‌مالند. این نوعی رقابت است برای این‌که ثابت شود، چه کسی قوی‌تر است. این عادت بیشتر در بین زرافه‌ها نر رایج است.

7. قلب زرافه تقریباً 11 کیلوگرم وزن دارد. این را مقایسه کنید با وزن قلب انسان که بین 200 تا 450 گرم است! زرافه همچنین در بین تمام پستاندارانی که در خشکی زندگی می‌کنند، بلندترین دم را دارد. طول دم یک زرافه‌ بزرگسال و بالغ تقریباً 2 متر است!

8. زمانی که زرافه‌های مادر برای پیدا کردن غذا بیرون می‌روند، یکی از اعضای گله در محل استقرار می‌ماند و از بچه‌زرافه‌ها نگهداری می‌کند. زرافه‌ها در پنج ماه اول زندگی‌شان در فضایی مثل مهد کودک و با دیگر هم‌نوعانشان بازی می‌کنند. زرافه‌های مادر فقط برای پیدا کردن غذا، آن‌ها را ترک می‌کنند.

9. «اکسپکر»ها پرندگانی هستند که از انگلی در بدن زرافه‌ها تغذیه می‌کنند. این برای هر دوی آن‌ها وضعیت برد-برد را فراهم می‌کند. هم اکسپکرها غذا پیدا می‌کنند و هم زرافه‌ها از شر انگل‌های مزاحم بدن‌شان خلاص می‌شوند!

10. در طول سالیان بسیار، زرافه‌ها بارها توسط انسان‌ها در فرهنگ‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته‌اند. در هنر مصر باستان، زرافه نماد موجودی قوی و قدرتمند، به تصویر کشیده می‌شده است.

11. حس بینایی در زرافه‌ها بسیار قوی و فوق‌العاده‌ است. زرافه‌ها حتی اگر از یکدیگر خیلی دور باشند، خیلی راحت همدیگر را پیدا می‌کنند. آن‌ها معمولاً گم نمی‌شوند و مسیریابان خوبی هستند.

12. زرافه‌های نر و ماده (جُفت) از قسمت‌های مختلف یک درخت غذا می‌خورند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا کمتر سر غذا باهم رقابت کنند.

برگردان از thefactsite

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. محسن مافی می‌گوید

    وزنش روهم مینوشتیدومحل زندگیش واگه گونه های مختلفی داره اوناروهم بنویسیدواگه هرچیزمهمی راجع بهش وجودداره رومیتونستیدبنویسیدکه ننوشتیددرکل یذره بیشترتحقیق کنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.