جای نگرانی نیست

تزریق واکسن کرونا متوقف نشده است

شهروندآنلاین– تا رسیدن محموله جدید، واکسینه پرخطرها ادامه می‌یابد. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تزریق واکسن کرونا در کشور متوقف نشده است. «واکسیناسیون 75تا 80ساله‌ها انجام شد. تعداد زیادی از جانبازان، معلولان و سالمندان مستقر در خانه سالمندان هم واکسینه شدند.»

علیرضا رئیسی از تأخیر محموله سه میلیون دوز خبر داد. محموله‌ای که قرار بود از یکی از کشورها برسد. به گفته رئیسی، تزریق دوز اول و دوم برای افراد بالای 70سال برنامه ستاد است. البته قرار است نوبت واکسیناسیون گروه بعدی به بعد از رسیدن واکسن موکول شود. «اینکه روند واکسیناسیون متوقف شده، حرف درستی نیست. تزریق برای گروه‌های سنی جدید به پس از رسیدن واکسن‌های جدید موکول شده است.» او از پیشرفت خوب فاز اول و دوم واکسن ایرانی خبر داد. «اگر بتونیم مجوز مصرف اضطراری بگیریم، به این معنی است که می‌توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ظرف این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک‌میلیون دوز به دست ما خواهد رسید و بعد از آن هم واکسیناسیون شروع خواهد شد، گفت: «در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون واکسن داخلی و در مردادماه بالای ۱۰میلیون دوز واکسن دست ما خواهد رسید، بنابراین جای نگرانی نیست.»

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تا پایان خرداد گروه‌های سنی ۶۰سال به بالا تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند. گروه‌های خاص شامل مبتلایان به بیماری سرطان فعال (افراد تحت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی)، بیماران دیالیزی، بیماران پیوند عضو و کلیه، کبد، قلب و عروق، مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی، بیماران ام‌اس کنترل نشده جزو بیمارانی هستند که بانک اطلاعاتی آنها موجود و بر اساس فاز سوم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

فاز دوم واکسیناسیون تزریق سالمندان و بیماران خاص را شامل می‌شود و در فاز سوم مشاغل پرخطر مانند خلبانان، رانندگان، خبرنگاران، نیروی انتظامی، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع و… جزو فاز سه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

فاز چهار هم واکسیناسیون عمومی را شامل می‌شود. باور بر این است اگر بتوان افراد بالای ۶۰سال را واکسن زد و در اقدام بعدی سن افراد تحت تزریق واکسن را ۵سال کاهش داد، جمعیت قابل توجهی از بیماری مصون می‌مانند. با تزریق واکسن به افراد بالای ۵۰سال، حدود ۸۵درصد افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون فشارخون و دیابت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.