عملیات جست‌وجو؛ از ارتفاعات زیارت تا جنگل‌های نومل

تلاش 27 ساعته امدادگران استان گلستان برای نجات جان 5 کوهنورد

نجاتگران جمعیت هلال ‌احمر استان گلستان موفق شدند بعد از یک شبانه‌روز تلاش در ارتفاعات زیارت و جنگل‌های نومل گرگان چهار زن و یک مرد میانسال را که به دلیل بدی آب‌وهوا مسیر برگشت را در این ارتفاعات گم کرده بودند، پیدا کنند. عملیات جست‌وجوی این افراد به علت شرایط بد آب‌وهوا و خاموش‌شدن گوشی‌های آنها در ارتفاعات جنگل، کاری سخت و زمانبر بود که ۲۷ ساعت طول کشید.

ساعت نه و نیم روز جمعه بود که خبر مفقودی 5 کوهنورد به جمعیت هلال احمر رسید. گمشده‌ها چهار زن و یک مرد بودند؛ همه میانسال. تعدادی از آنها هم دچار بیماری‌های زمینه‌ای بودند. اما گزارش‌ها حکایت از آن داشت که یکی از کوهنوردان به‌تازگی پیوند کبد کرده و در صورت ماندگاری در منطقه دچار مشکلات حادی خواهد شد. با توجه به تمام این شرایط و اطلاعاتی که در اختیار امدادگران قرار گرفته بود یک تیم از سه تیم امدادی آماده‌باش در منطقه در ایام تعطیلات اخیر عملیات جست‌وجو را آغاز کردند.

موسی دلپسند، نجاتگر جمعیت هلال احمر شهرستان گرگان، ازجمله امدادگرانی بود که در این عملیات حاضر بود. او با اشاره به شرایط خاص جنگل‌های منطقه می‌گوید: «جنگل‌های این منطقه یکی از جنگل‌های زیبا و در عین حال پیچیده است که اگر کوهنوردان و جنگل‌نوردان به مسیر آشنا نباشند قطعا آن را گم خواهند کرد. این 5 نفر هم در راه برگشت به علت پایین‌آمدن مه و بارش باران مسیر را گم کرده بودند. اما این تازه اول ماجرا بود؛ زیرا هیچ کدام از این افراد به دلیل شرایط سنی و ناآشنایی به نرم‌افزارهای موبایل نتوانستند به ما در تعیین نقطه دقیقی که در آن واقع شده‌اند یاری برسانند. بنابراین چاره‌ای نبود جز اینکه طی تماس با آنها و دریافت نشانه‌هایی از مسیر، محل دقیق آنها را حدس بزنیم.»

 

۳۵ کیلومتر پیاده‌روی

هر چه به ساعات شب نزدیک‌تر می‌شدند شرایط آب‌وهوا بدتر می‌شد: «35 کیلومتر پیاده‌روی در کوهستان داشتیم و این پیاده‌روی تا ساعت ۴ صبح روز بعد ادامه داشت. بعد از قطع ارتباط تلفنی امدادگران با این افراد به علت تمام‌شدن شارژ تلفن‌شان جست‌وجو سخت‌تر از قبل شد. باران شدت بیشتری گرفته بود و امکان جست‌وجو در آن ساعت نیمه شب وجود نداشت. ناچار به استراحت بودیم. تا ساعت ۶ صبح در نقطه‌ای پناه گرفتیم و مجدد از ساعت ۶ صبح کار جست‌وجو را با فراخوان دو تیم امدادی دیگر، بومی‌های منطقه و اقوام این افراد شروع کردیم.»

 

تیم‌های امدادی از سه جهت و نیروهای مردمی و اقوام این ۵ نفر هم با هماهنگی امدادگران از مسیرهای متفاوت شروع به جست‌وجو کردند. اخبار و اطلاعات هواشناسی حکایت از تشدید وضعیت بد آب‌وهوا در روز دوم داشت؛ به همین علت تمام توان‌شان را به کار گرفتند تا عملیات جست‌وجو با روند سریع‌تری پیش برود: «تیم‌های امدادی تا ساعت ۱۲ فردا در مناطق جنگلی به صورت پیاده مسیر را طی می‌کردند، باران هر لحظه شدیدتر و هوا سردتر می‌شد. سرانجام در ساعت ۱۲ موفق شدیم در نزدیکی‌های چشمه قاسم‌خان این افراد را پیدا کنیم.»

ما در این منطقه هر روز پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران بومی و غیر بومی در مناطق جنگلی و کوهستانی هستیم. افرادی که قریب به اتفاق آنها بدون رعایت نکات ایمنی و اصولی راهی کوهستان می‌شوند. همین مسأله باعث می‌شود تا آمار عملیات جست‌وجوی ما به دنبال گمشده‌ها هر روز تکرار شود.

 

بدون تجهیزات صعود نکنید

حسن ملک، معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر استان گلستان هم در گفت‌وگو با ما می‌گوید: «استان گلستان یکی از استان‌هایی است که در دو موضوع بسیار پرحادثه است، یکی جاده، یکی هم جنگل. جمعیت هلال احمر استان ما رتبه اول پاسخگویی به حوادث جاده‌ای را در کشور دارد.»

او با اشاره به مناطق جنگلی و کوهستانی استان گلستان یادآور می‌شود: «ما در این منطقه هر روز پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران بومی و غیر بومی در مناطق جنگلی و کوهستانی هستیم. افرادی که قریب به اتفاق آنها بدون رعایت نکات ایمنی و اصولی راهی کوهستان می‌شوند. همین مسأله باعث می‌شود تا آمار عملیات جست‌وجوی ما به دنبال گمشده‌ها هر روز تکرار شود.»

معاون امدادو نجات جمعیت هلال احمر استان گلستان از تمامی گردشگران خواست تا در صورت انتخاب جنگل‌های این منطقه برای پیاده‌روی و کوه‌روی حتما این صعود را به هیأت‌های کوهنوردی اطلاع دهند و با تمامی وسایل و تجهیزات لازم راهی این مناطق شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.