اشتهایی که کوری ندارد؛ سلاح گرم باب میل آمریکایی‌ها!

میزان خرید سلاح در ایالات متحده بالاست و پاندمی کرونا هم به آن دامن زده است

فروش سلاح در ایالات متحده دهه‌هاست در حال افزایش است و آمریکایی‌ها درگیر خرید لجام‌گسیخته‌ای هستند که همه‌گیری ویروس کرونا، اعتراضات تابستان گذشته و ترس‌هایی که هر دو برانگیخته‌اند، به آن دامن زده است. داده‌ها نشان می‌دهد حدود یک‌پنجم از کل آمریکایی‌هایی که سال گذشته سلاح خریده‌اند، نخستین‌باری بوده است که این کار را انجام داده‌اند. اکنون بحث اسلحه، یک‌بار دیگر، در مرکز توجه قرار دارد. این موضوع همچنین نگرانی‌هایی درباره دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به یکدیگر به وجود آورده، زیرا مردم می‌خواهند خود را از گزند یکدیگر حفظ کنند!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: روزی دیگر با خوف تیراندازی گسترده‌ای دیگر سپری می‌شود و همان‌ طور که در شهرهای سراسر کشور آمار قتل‌های مسلحانه بالا می‌رود، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان درباره علل آن بحث می‌کنند؛ جو بایدن هم به اندازه کافی می‌گوید!

اما زیر چرخ سیاست خاک‌خورده سلاح در ایالات متحده، اشتهای این کشور برای سلاح گرم در حال افزایش است؛ حتی بیشتر از گذشته!

در حالی که فروش سلاح دهه‌هاست در حال افزایش است –که اغلب در سال‌های انتخابات و پس از جنایات مشهور افزایش می‌یابد- آمریکایی‌ها اکنون درگیر خرید لجام‌گسیخته، بی‌حد و مرز و غیرمعمولی هستند که همه‌گیری ویروس کرونا، اعتراضات تابستان گذشته و ترس‌هایی که هر دو برانگیخته‌اند، به آن دامن زده است.

در مارس سال گذشته، بررسی سوابق  فدرال، میزان خرید سلاح را برای اولین‌بار از زمان شروع پیگیری دولت در سال 1998 بالاتر از یک‌ میلیون در یک هفته نشان داد و خریدها با اعتراضات در تابستان و انتخابات در پاییز ادامه یافت تا اینکه هفته‌ای در بهار امسال با یک‌میلیون و 200 هزار مورد رکورد شکست!

دکتر گارن جی وینتموت، محقق اسلحه در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، گفت: «برخلاف آنچه تا کنون دیده‌ایم، خرید بسیار زیاد شده است. معمولا سرعت کم می‌شود، اما حالا می‌بینیم ادامه دارد.»

نه تنها افرادی که قبلا اسلحه داشتند بیشتر می‌خریدند، بلکه افرادی که هرگز اسلحه نداشتند نیز شروع به خریدن کردند! اطلاعات اولیه جدید از دانشگاه نورث‌ایسترن و مرکز تحقیقات کنترل آسیب هاروارد نشان می‌دهد حدود یک‌پنجم از کل آمریکایی‌هایی که سال گذشته سلاح خریده‌اند، نخستین‌باری بوده که صاحب آن می‌شده‌اند. داده‌هایی که قبلا منتشر نشده بود، نشان داد مالکان جدید کمتر از حد معمول مرد و سفیدپوست هستند. نیمی از آنان زن، یک‌پنجم سیاهپوست و یک‌پنجم اسپانیایی‌تبار بودند.

در کل، داده‌ها نشان داد 39درصد از خانوارهای آمریکایی مالک سلاح هستند. بر اساس نظرسنجی افکار عمومی که مرکزی تحقیقاتی در دانشگاه شیکاگو انجام داد، این میزان بالاتر از 32درصد در سال 2016 است.

مارکیس هریس داوسون، نماینده جنوب لس‌آنجلس، جایی که شدت خشونت با سلاح بسیار بالاست، در شورای شهر گفت: «آمریکایی‌ها در حال مسابقه تسلیحاتی با خود هستند! در همان ابتدای پاندمی کرونا، همان‌گونه به دنبال سلاح بودند که به دنبال کاغذ توالت!»

مادر خوزه دژسوس هرناندز در مراسم یادبود 9 نفر ازجمله پسرش که در تیراندازی گسترده در سن‌خوزه، کالیفرنیا کشته شدند. Mike Kai Chen for The New York Times

سلاح در مرکز توجه

اکنون بحث اسلحه، یک‌بار دیگر، در مرکز توجه قرار دارد؛ این‌بار در لحظه سخت‌شدن اختلافات سیاسی و عمیق‌ترشدن بی‌اعتمادی. فروش معمولا حوالی انتخابات افزایش می‌یابد، اما حجم زیاد خرید، این‌ بار چشمگیر است. این موضوع همچنین نگرانی‌هایی درباره دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به یکدیگر به وجود آورده، زیرا مردم می‌خواهند خود را از گزند یکدیگر محافظت کنند!

به گفته آن اس. تیگن، کارشناس در کنفرانس ملی قانون‌گذاران ایالتی، این ماه، تگزاس بیستمین ایالتی بود که قانونی مبنی بر لازم‌نبودن مجوز برای حمل هفت‌تیر تصویب کرد.

ایالت ایلینوی و شهر سن‌خوزه در کالیفرنیا که به‌تازگی، اواخر ماه گذشته، در آن 9 نفر در تیراندازی گسترده کشته شدند، در حال بررسی لوایحی هستند که برای انواع خاصی از سلاح مالیات وضع کنند.

هیچ دلیل واحدی برای این افزایش گرایش به سلاح وجود ندارد، اما دانشمندان علوم اجتماعی به بسیاری از عوامل بالقوه اشاره می‌کنند.

لیلیانا میسون، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه مریلند که درباره خشونت سیاسی می‌نویسد، گفت: «شکست در اعتماد وجود دارد. همه این تغییرات اجتماعی هم هست و تغییرات اجتماعی ترسناک است.»

خریداران بی‌اطلاع

بسیاری از کارکنان فروشگاه‌های اسلحه گزارش داده‌اند که سال گذشته در فروش رکورد ثبت کرده‌ و متوجه طیف‌های مختلفی از خریداران شده‌اند.

توماس هریس، افسر سابق اجرای قانون که در فروشگاه اسلحه در شهر روانوک ویرجینیا کار می‌کند، گفت که مارس سال گذشته، مشتریانی که با آنها صحبت می‌کردند، بیشتر کارگران یقه‌سفید (شخصی که کارهای حرفه‌ای، دفتری، مدیریتی یا اداری انجام می‌دهد) بودند؛ مانند افرادی از شرکت‌های بیمه و نرم‌افزاری. او گفت بسیاری از خریداران هرگز اسلحه دست نگرفته‌ بودند.

او افزود: «آنان فقط اسلحه را در تلویزیون یا سینما دیده بودند. نمی‌دانستند چگونه آن را بارگیری کنند یا کالیبر چیست! بسیاری از این خریداران اولین‌بار سلاح‌ گران‌تر، در محدوده 400 دلار یا بیشتر، می‌خریدند. هدف هم حمل سلاح در انظار عمومی نبود بلکه نگه‌داشتن آن در خانه بود! آنان می‌گفتند ما در قرنطینه خواهیم بود. مجبوریم در خانه‌مان بمانیم. می‌خواهیم در امان باشیم!»

دانشگاه‌های نورث‌ایسترن و هاروارد 19 هزار نفر را در ماه آوریل بررسی کردند. محققان دریافتند حدود 6.5درصد از بزرگسالان آمریکایی یا حدود 17 میلیون نفر در سال 2020 سلاح خریده‌اند.

او گفت روی هم رفته در سال 2021 از میان دارندگان اسلحه 63درصد مرد، 73درصد سفید‌پوست، 10درصد سیاهپوست و 12درصد اسپانیایی‌تبار بودند.

قربانیان تیراندازی در مدرسه سندی هوک/ منبع: CNN

همه‌گیری روند افزایشی را تسریع کرد

همه‌گیری روند افزایش فروش سلاح را تسریع کرد. بر اساس گزارش The Trace، کانالی که فروش اسلحه را دنبال می‌کند، خریدها طی یک دهه گذشته به‌ طور مداوم در حال افزایش است، با جهشی حدود ابتدای سال 2013، پس از تیراندازی در دبستان سندی هوک. (در حادثه چهاردهم دسامبر ۲۰۱۲ میلادی، جوانی بیست ساله به نام «آدام لانزا» در دبستان سندی هوک کودکان را به رگبار بست. در آن روز، او پیش از آنکه خودکشی کند جان ۲۰ دانش‌آموز و ۶ معلم را گرفت. دبستان «سندی هوک» واقع در نیوتاون ایالت کنتیکت آمریکاست.)

در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، میزان فروش سلاح تغییر زیادی نکرد، اما در سال 2020 به حد انفجار رسید و 64درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. بالاترین میزان در سال گذشته در ماه ژوئن بود؛ زیرا پس از قتل جورج فلوید (سیاهپوستی که به دست درک شوین، افسر پلیس سفیدپوست، در مینیاپولیس آمریکا کشته شد) اعتراضات در سراسر کشور فراگیر شد.

امسال سرعت خرید سلاح ادامه دارد. بر اساس گزارش The Trace، آمریکایی‌ها بیش از 2.3 میلیون سلاح در ژانویه خریده‌اند که بالاترین میزان از جولای گذشته است. گزارش The Trace  گفته در کل سه ماهه اول امسال، فروش سلاح 18درصد جهش داشته است؛ در مقایسه با سه‌ماهه اول سال 2020.

دولت تعداد سلاح‌های فروخته‌شده در ایالات متحده را ردیابی نمی‌کند. حتی داده‌های بررسی پیشینه فدرال نیز تصویر کاملی ارایه نمی‌دهد، زیرا بسیاری از فروش‌ها خصوصی است.

تخمین زده می‌شود کل سلاح‌های در گردش به 400 میلیون عدد برسد. اما در حالی که تحقیقات نشان داده است هر چه سلاح بیشتر می‌شود مرگ با سلاح هم بالا می‌رود -ازجمله خودکشی- این سوال که آیا افزایش ناگهانی فروش سلاح باعث افزایش متقابل خشونت با اسلحه می‌شود، پاسخ روشنی ندارد.

دکتر وینتموت، از دانشگاه کالیفرنیا، گفت که اخیرا سعی کرده است این موضوع را بفهمد. او داده‌های بررسی پیشینه فدرال را از ژانویه 2018 تا نخستین ماه‌های همه‌گیری آنالیز کرد.

تحقیقات او نشان داد بیشتر خشونت‌ها در ایالاتی که بیشترین خرید سلاح را داشته‌اند، رخ داده است، اما بسیاری از عوامل ازجمله قرنطینه و از دست‌دادن شغل در این میان نقش دارند و مشخص نیست که فروش اسلحه عامل اصلی آن باشد.

با وجود این، او گفت با توجه به اطلاعات F.B.I از موج شدید قتل‌ها در سال گذشته، افزایش خرید سلاح نگران‌کننده بود. اکثر قریب به اتفاق قتل‌ها در ایالات متحده با اسلحه رقم می‌خورد. این جهش امسال هم ادامه دارد و در سه ماه اول امسال در 37 شهر حدود 18درصد رشد، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهد. با وجود این، از نظر تاریخی این میزان هنوز بسیار کمتر از دهه 1990 است.

میشل مور از اداره پلیس لس‌آنجلس گفت که در آوریل بیش از 3هزار سلاح کشف کرده است. او گفت تعداد اسلحه موجود در آنجا حیرت‌انگیز است. Mel Melcon/Los Angeles Times via Getty Images

ناامید از کنترل خشونت

سال گذشته قتل‌ها در لس‌آنجلس 36درصد افزایش یافت و در این شهر اثری از فروکش خشونت با اسلحه دیده نمی‌شود. از اواسط ماه می، تعداد قربانیان تیراندازی 68درصد بود، در حالی که تعداد شلیک‌های گزارش‌شده 56درصد بود.

میشل مور از اداره پلیس لس‌آنجلس گفت این اداره در ماه آوریل بیش از 3هزار سلاح کشف کرده است. او گفت به‌ طور متوسط​​ افسران در لس‌آنجلس روزانه 25 سلاح پیدا می‌کنند و امسال دستگیری برای سلاح 60درصد افزایش یافته است.

مور گفت: «تعداد سلاح‌هایی که در آنجا وجود دارد بسیار حیرت‌انگیز است.»

مقامات گفتند در جدیدترین تیراندازی گسترده، اوایل روز یکشنبه، سی‌ام می، در تیراندازی در بیرون سالن پذیرایی در شهر هیالیا در فلوریدا، دو نفر کشته و حداقل 20 نفر زخمی شدند. پلیس گفت سه نفر با نیسان پت‌فایندر سفید آمدند، از وسیله نقلیه خارج شدند و به جمعیت خارج از سالن شلیک کردند!

مدافعان کنترل سلاح استدلال می‌کنند که سلاح‌های در گردش بیشتر، به معنای بیشتر مردن آمریکایی‌ها با استفاده از سلاح است و مقررات قوی‌تر و طرح و برنامه خرید اسلحه باعث نجات جان افراد خواهد شد. بسیاری از آمریکایی‌ها ابراز ناامیدی کرده‌اند که این کشور از پسِ خشونت برآید.

اما دکتر مارک روزنبرگ، اپیدمیولوژیست که به ایجاد مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری کمک کرد و بسیاری از اپیدمیولوژیست‌های دیگر این تفکر را رد کردند و گفتند مداخلاتی وجود دارد که خشونت اسلحه را کاهش می‌دهد، در حالی که از حقوق اسلحه نیز محافظت می‌کند.

در کالیفرنیا که قوانین اسلحه بسیار سفت و سخت است، سرانه مرگ‌ با اسلحه در طول سال‌ها کاهش یافته است. دیوید همن وی، مدیر مرکز تحقیقات کنترل آسیب هاروارد، گفت میزان مرگ ناشی از اسلحه در این ایالت از سال 1989 تا 2019 تقریبا به نصف کاهش یافته است، در حالی که این میزان برای کشور 13درصد کاهش یافته است.

گری کلک، استاد جرم‌شناسی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، گفت قوانین اغلب کمتر از آنچه مدافعان کنترل اسلحه می‌گویند، موثر است. او افزود به نظر می‌رسد کارایی کنترل‌هایی که افراد پرخطر را هدف قرار می‌دهد، مانند افراد دارای بیماری روانی، بیشتر از کنترل‌هایی است که هدف آن بازداشتن جوانان از خرید اسلحه است. قوانین کمتر در برابر خشونت کشتار جمعی با سلاح موثر است.

او گفت: «تیراندازانی که دست به کشتار جمعی می‌زنند در بسیاری از موارد طالب مرگند و هفته‌ها و ماه‌ها روی طرحی کار می‌کنند. کنترل اسلحه در مواقعی که انگیزه خشونت بیشتر اتفاقی است، کارگر می‌افتد.»

ادارات پلیس در سراسر کشور از مصادره سلاح‌های قدرتمندتر به سبک اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک با  خشاب‌های بزرگ‌تر گزارش می‌دهند، سلاح‌هایی که به‌ دلیل سرعت شلیک گلوله‌ احتمال کشندگی آنها بسیار بیشتر است. او گفت یافتن ده‌ها مورد از اسلحه در صحنه جرم غیرمعمول نیست.

منبع: نیویورک‌تایمز

اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.