دست رد نیکی کریمی بر سینه چینی‌ها!

گردهمایی 10 روزه ایرانی‌ها در جشنواره شانگهای

پولاد امین، شهروندآنلاین: نیکی کریمی که پیشتر در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی از جمله فستیوال‌های مطرح و درجه یک کن و برلین به عنوان داور حضور داشته‌، پیشنهاد برگزارکنندگان جشنواره شانگهای مبنی بر حضور در هیأت داوران این فستیوال را رد کرد.

ساعاتی پیش رسانه‌های سینمایی خبر از این دادند که نیکی کریمی پیشنهاد فستیوال شانگهای را برای حضور در هیأت داوری این فستیوال رد کرده است. ظاهرا این بازیگر که به عنوان یکی از داوران بخش اصلی بیست‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم شانگهای انتخاب شده بود، به دلایلی که خودش آن را محدودیت‌های دوران کرونا و شرایط قرنطینه دوهفته‌ای داوران در محل جشنواره عنوان کرده، رد کرده است.

شانگهای امسال

جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای که  یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم آسیای شرقی به شمار می‌آید، امسال از  ۱۱ تا ۲۰ ماه جون (۲۱ تا ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود. رئیس هیأت داوران این جشنواره که بعد از فستیوال‌هایی مانند کن، ونیز، برلین، کارلووی‌واری، لوکارنو، سن‌سباستین، توکیو، رم، لندن یکی از ۱۵ جشنواره‌ الف دنیا محسوب می‌شود، امسال  هوانگ جیان شین است. پیشتر سینماگران برجسته‌ای مانند امیر کاستاریکا، لوک بسون، الیور استون، دنی بویل و وونگ کار وای ریاست هیأت داوران این جشنواره را بر عهده داشته‌اند.

نیکی کریمی که در فستیوال‌هایی مانند جشنواره سه قاره نانت، سن سباستین، وزول و… جوایزی در زمینه بازیگری و کارگردانی در کارنامه‌اش دارد، پیش از این داور جشنواره‌های فیلم مهمی مثل کن، برلین، تسالونیکی، لوکارنو، کارلووی واری و… بوده است.

ایرانی‌ها در شانگهای

«مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان

درباره بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین باید گفت که این دوره از جشنواره به‌رغم منتفی‌شدن حضور نیکی کریمی، میزبان آثار فیلمسازان ایرانی در بخش‌های مختلف خواهد بود. مهم‌ترین فیلم در این میان فيلم سينمايى «مسير معكوس» ساخته ابوالفضل جليلى است که پس از نمايش در جشنواره جيپور و كودكان كلكته در بخش اصلی یا همان مسابقه جشنواره به نمايش درمى‌آيد.

جشنواره هنوز فيلم‌هاى بخش استعداد جديد آسيايى را اعلام نكرده است، بنابراین معلوم نیست آیا فیلمی از ایران در این دوره از فستیوال حضور خواهد داشت یا نه.

در بخش «پانوراما» و البته بخش «زنده‌باد» جشنواره فيلم‌هاى «خورشيد» مجيد مجيدی و «دشت خاموش» احمد بهرامى حضور دارند. در بخش «طيف آلترناتيو پانوراما» هم «داستان دست‌انداز» ساخته كمال تبريزى در اولين حضور جهانى‌اش، «بى‌سر» ساخته كاوه سجادى حسينى در دومين حضور بين‌المللى‌اش، «باريكه» ساخته عبدالرضا كاهانى در اولين حضور جهانى‌اش، «مجبوريم» رضا درميشيان در دهمين حضور جهانى‌اش، «پسران دريا» ساخته افشين هاشمى در اولين حضور جهانى‌اش و البته «درخت گردو» ساخته محمدحسين مهدويان در سومين حضور بين‌المللى‌اش حضور دارند.

انيميشن «نهنگ سفيد» ساخته امير مهران در بخش فيلم‌هاى كوتاه پانوراما و «مايا» ساخته جمشيد مجددى و آنسون هارتفورد و محصول ايران و انگلستان هم در بخش مستند پانوراما به روى پرده مى‌روند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.