مردم غزه از صحبت درباره تاب‌آوری خسته‌اند

بازدید مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از مناطق درگیری در سرزمین‌های اشغالی و تقاضای 10 میلیون فرانک سوییس برای عملیات بشردوستانه

مردم غزه از جدیدترین دور تشدید خشونت‌ها عمیقا آسیب دیده‌اند. هر دور از مخاصمه اوضاع ایشان را بدتر می‌کند و معیشت و خانه‌هایشان را برای بار دیگر از بین می‌برد. آنها از صحبت از «تاب‌آوری» خسته‌اند. این واژه برای آنها به کلمه‌ای تبدیل شده که برای اشاره به ناچاری مردمی بکار می‌رود که هر بار باید با آنچه که برایشان باقی مانده بسازند.

شهروند‌آنلاین- رابرت ماردینی، مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ پس از بازدید از سرزمین‌های اشغالی و اسراییل طی بیانیه‌ای، ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌های زیرساختی و درمانی این سازمان در غزه، خواستار احترام به تعهدات حداقلی کنوانسیون ژنو شد.

او که از غزه و جنوب اسراییل بازدید کرده است می‌گوید آسیب وارده به این منطقه پس از هر دور از خشونت بیشتر می‌شود و مردم همچنان نگران آینده هستند: آنچه مردم با من در میان گذاشتند حاکی از یک حس عمیق خستگی، ناامیدی و ناتوانی در تجسم آینده‌ای بهتر برای نسل‌های جوان‌تر این منطقه است. کمک بشردوستانه‌ای که مردم غزه اکنون به آن نیاز دارند نمی‌تواند مانع از بازگشت گریزناپذیر شب‌های پر از ترس در آینده‌ای نزدیک یا دور شود. این کار فقط از مسیر راه‌حل‌های سیاسی قابل دسترسی است.

ماردینی عنوان می‌کند: «به هر دو طرف پیشنهاد میانجیگری بی‌طرفانه را در صورتی که تبادل بازداشت‌شدگان یا بقایای انسانی مورد مذاکره باشد ارایه دادم. خانواده‌ها حق دارند اطلاع پیدا کنند، عزاداری کنند و زندگی خود را ادامه دهند.»

مردمی که چیزی برای زیستن برایشان باقی نمانده

مردم غزه از جدیدترین دور تشدید خشونت‌ها عمیقا آسیب دیده‌اند. هر دور از مخاصمه اوضاع ایشان را بدتر می‌کند و معیشت و خانه‌های ایشان را برای بار دیگر از بین می‌برد. آنها از صحبت از «تاب‌آوری» خسته‌اند. این واژه برای آنها به کلمه‌ای تبدیل شده که برای اشاره به ناچاری مردمی به‌کار می‌رود که هر بار باید با آنچه که برایشان باقی مانده بسازند.

به گفته مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، غیرنظامیان در اسراییل هم هزینه سنگینی پرداخته‌اند. در جنوب، نزدیک پناهگاه ماندن تبدیل به طبیعت ثانویه جوامع شده است و باید به اطفای آتش‌هایی بپردازند که به‌وسیله بالون‌های آتش‌افروز معیشت و زمین‌های زراعی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

اثر روانشناختی چرخه‌های ترس و ویرانی در هر دو سوی حصار غزه برای سالیان در میان کودکان و بزرگسالان به یک شکل طنین‌انداز خواهد بود.

جوانان غزه چیزی جز مرزهای بسته و خشونت‌های سریالی نمی‌دانند

کمک بشردوستانه که اکنون از فروپاشی برخی از خدمات ضروری در غزه جلوگیری کرده، راه‌حلی باثبات برای آن نیست.

ماردینی با اشاره به اینکه یک نسل از جوانان غزه در شرایطی رشد کرده‌اند که چیزی جز مرزهای بسته و خشونت‌های سریالی نمی‌دانند، عنوان می‌کند: «جوانان زیر 18 سال 4 دوره عملیات نظامی و خشونت‌های بیشماری را از سر گذرانده‌اند. آنان به  کورسویی از امید و آینده‌ای نیاز دارند که به آن دلخوش باشند.»

او تأکید می‌کند: «امروز در قدس با همین پرسش روبه‌رو شدم؛ آینده جوانان فلسطینی که تحت طولانی‌ترین اشغال در تاریخ مدرن زندگی کرده‌اند چه خواهد بود؟ قویا باور دارم که حقوق بین‌المللی بشردوستانه می‌باید مجدد روی میز بیاید تا بتواند پاسخگوی عواقب بشردوستانه سیاست‌های اشغالگرانه بر مردم فلسطین باشد. رعایت این حقوق دوای همه دردها برای پایان اشغالگری نخواهد بود، اما می‌تواند کمکی برای حفظ مسیری به سمت یک راه‌حل مورد مذاکره باشد. این مخاصمه با روخوانی کنوانسیون چهارم ژنو حل نخواهد شد، اما احترام به تعهدات حداقلی این کنوانسیون آغاز خوبی در مسیر صلح خواهد بود؛ مسیری که بدل به راهی طولانی و عذاب‌آور شده است.»

افزایش اعتبار فوری 10 میلیون فرانکی برای عملیات بشردوستانه 

تمرکز فوری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بر پاسخگویی به نیازهای اولویت‌دار غزه خواهد بود. برای همین منظور ما در وهله نخست خواهان افزایش 10 میلیون فرانک سوییس (معادل 11.1 میلیون دلار) هستیم.

به گفته مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برخی از فعالیت‌های تیم‌های این سازمان در حال حاضر شامل موارد زیر است:

  • یک تیم جراحی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اخیرا وارد این منطقه شده است و اولویت ما وارد نمودن تدارکات بیشتر پزشکی برای حمایت از سیستم درمانی شکننده غزه است که هم‌اینک نیز زیر فشار شدید است و باید همزمان به مقابله با بیماری کووید- 19 هم بپردازد.
  • تیم‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به کمک خانواده‌هایی شتافته‌اند که خانه و کاشانه و دسترسی به آب و برق را از دست داده‌اند. ما بر نیازهای طولانی‌مدت نظیر بازسازی زیرساخت‌ها و پشتیبانی سلامت روان که نیازی اساسی است نیز متمرکز هستیم.
  • ما در حال پشتیبانی از تعمیرات سیستم‌های بزرگ‌تر نظیر شبکه آبرسانی و فاضلاب و همینطور برق هستیم و قصد داریم این کمک‌ها را افزایش دهیم.

ماردینی در پایان گزارش بازدید از مناطق شاهد درگیری در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه یادآور می‌شود: «ما به پشتیبانی از شرکایمان در نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ادامه خواهیم داد.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.