مجرمان حرفه‌ای در تله پلیس

گزارش «شهروند» از چند پرونده کلاهبرداری و سرقت در 24ساعت گذشته

یکی لوازم خانگی دپو کرده، یکی زورگیری، دیگری در فضای مجازی کلاه مشتریان را برداشته، دیگری اما خلافش بیشتر است، او یک آدمکش اجیر کرد تا شوهرش را به قتل برساند، اما موفق به اجرای نقشه‌اش نشد. اینها همه پرونده‌هایی است که در 24ساعت گذشته از سوی پلیس پایتخت فاش شده است. مجرمانی که یک‌به‌یک در چنگال قانون گرفتار شدند و اموالی که به صاحبان‌شان بازگردانده شدند. آنهایی که هرکدام در پرونده‌های خود ماجرای جداگانه‌ای داشتند و شگردی برای خالی‌کردن جیب مردم. هرکدام با راه‌هایی متفاوت مردم را قربانی نقشه‌های شوم خود کردند. اما زیاد نتوانستند از رسیدن به هدف‌شان لذت ببرند، چراکه پلیس دست به کار شد و سراغ‌شان رفت.

اعتراف سارق در پلیس آگاهی

سارق اماکن یکی از همین مجرمان است. سارق حرفه‌ای که 12 دزدی را در کارنامه خود ثبت کرد. پرونده این تبهکار حرفه‌ای بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه در كلانتري 147 گلبرگ تشکیل شد. گزارش كلانتری حاكی از آن بود که مأموران گشت كلانتری ساعت 15 و50دقیقه به آدرس گلبرگ خيابان محقق امين اعزام شدند. در آنجا دو مرد به مأموران کلانتری گفتند که فرد دستگیرشده قصد سرقت از پارکینگ ساختمان را داشته که سرايدار با او درگير شده است. در بررسی از متهم يک عدد كوله‌پشتی حاوی پيچ‌گوشتی، انبردست، چاقو و غیره كشف شد. با بررسی هويت واقعی متهم و سوابق کیفری‌اش مشخص شد که او سابقه‌دار بوده و دارای سوابق متعدد دستگير ایست.

مجددا از متهم بازجویی شد. در این مرحله او به 12 سرقت اقرار کرد و به پلیس گفت: «از بازبودن در ساختمان‌ها استفاده كرده و وارد پاركينگ يا حياط می‌شدم. بعد از آن با تخريب قفل انباری، از انباريی‌ها و راه‌پله‌ها اموال قابل فروش را سرقت می‌كردم.»

در حال حاضر کشف جزئیات پرونده و دستگیری مالخران در دستور کار قرار دارد.

تیزبینی کارآگاهان پلیس در کشف سرقت منزل

با عکس‌العمل به‌موقع کارآگاهان پلیس آگاهی 4میلیارد ریال اموال مسروقه به مالک آن تحویل داده شد. این نیز یکی دیگر از پرونده‌های 24ساعت گذشته است. این پرونده نیز ششم فروردین‌ماه در کلانتری 157 مسعودیه تشکیل شد و برای کشف جرم و پی‌جویی سرقت در اختیار پایگاه ششم پلیس آگاهی قرار گرفت. شاکی درخصوص جزئیات این سرقت گفت: «حدود ساعت 18 روز پنجم فروردین‌ماه خانه را ترک کردم. پس از مراجعه ساعت 1 بامداد روز بعد متوجه شدم در واحد باز شده و سارق یا سارقان با ورود به داخل واحد اقدام به سرقت کردند. آنها اموال از قبیل پول نقد، طلاجات و لوازم تزیینی به ارزش تقریبی 4میلیارد ریال را سرقت کرده و از محل متواری شدند.»

با وصول پرونده تیمی از کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت منزل پایگاه برای شناسایی سارق یا سارقان، کشف اموال و دستیابی به نتیجه مطلوب و کشف حقیقت، موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. در این راستا با هماهنگی‌های صورت‌گرفته جهت بررسی صحنه جرم راهی محل وقوع سرقت شدند.

کارآگاهان پلیس آگاهی هنگام انجام تحقیقات محلی و میدانی متوجه شدند ساختمان چهار طبقه تک‌واحدی و فاقد سیستم دوربین مداربسته است. همچنین مشخص شد که اهالی ساکن در ساختمان همگی از اقوام شاکی هستند. آنها بعضا دارای ارتباط خانوادگی با شاکی بوده و گاهی به خانه او نیز تردد می‌کنند. همچنین برابر مشاهدات صورت‌گرفته مشخص شد سرقت کاملا غیرحرفه‌ای برنامه‌ریزی شده است.

پس‌دادن اموال سرقتی

با توجه به اینکه اموال مسروقه در محلی امن نگهداری می‌شده، بنابراین ظن کارآگاهان به آن رسید که سارق یا سارقان از محل نگهداری طلاها مطلع و با اطلاع از نبود صاحبخانه در منزل، در فرصتی مناسب و به راحتی اقدام به سرقت و خروج اموال کرده‌اند.

با تجمیع همه موارد و مشاهدات میدانی و اینکه تعداد معدودی از اقوام ساکن در ساختمان از وجود طلاها مطلع بوده‌اند، داخلی‌بودن سرقت محتمل و این نکته برای کارآگاهان مسجل شد.

بنابراین با تک‌تک اعضای ساکن در ساختمان به صورت چهره‌به‌چهره صحبت شد. اهالی ساختمان در محوطه پارکینگ دعوت شده و ضمن گفت‌وگو با آنان مشخص شد که داخلی‌بودن سرقت برای پلیس مسجل است.

شاکی طی تماس تلفنی گفت که سارق همه اموال مسروقه را در داخل نایلونی مشکی‌رنگ جلوی در واحد او گذاشته است. سرهنگ کارآگاه علی کنجوریان، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ در این‌باره گفت: «شاکی برای حفظ آبروی خانوادگی و جلوگیری از ایجاد جو بدبینی در ساختمان، از شکایت خود منصرف و خواستار مختومه‌شدن پرونده شد.»

2 زورگیر با 25 شاکی

دو زورگیر در بلوار فردوس غرب دستگیر و 25 مالباخته نیز شناسایی شدند. در پي وقوع چندين سرقت گوشي تلفن به شیوه زورگیری طي چندماه گذشته، موضوع به صورت ويژه در دستور کار مأموران کلانتری قرار گرفت.

مأموران کلانتری با اقدامات تخصصی توانستند تصویری از چهره سارقان به دست بیاورند. مأموران متهمان را که با یک موتورسیکلت در حال سرقت بودند، شناسايی و در يک عمليات ضربتی ضمن تعقیب و گریز آنان را دستگیر کردند.

از متهمان دستگیرشده چهار تلفن‌همراه به ارزش تقریبی یک‌میلیارد و 200 میلیون ریال کشف شد. سرهنگ سرافراز احمدی، رئیس کلانتری 133 شهرزیبا در این‌باره گفت: «متهمان در تحقيقات پليس به جرم خود اعتراف کردند و با شناسایی 25 مالباخته برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شدند.»

دستگیری سارقان حرفه‌ای با شلیک دقیق پلیس

سه سارق حرفه‌ای در جوادیه با شلیک دقیق پلیس به دام افتادند. روز یکشنبه بود که واحدهای عملیاتی در مناطق جنوب تهران فعال بودند. گشت انتظامی کلانتری ۱۱۷ جوادیه به یک ۲۰۶ با سه سرنشین مشکوک شد. در گام نخست، مأموران کلانتری متوجه شدند متهمان سارقان حرفه‌ای وسایل داخل خودرو هستند و قصد سرقت از خودروی شهروندان را دارد‌.

متهمان پس از مشاهده گشت پلیس با خوردو ۲۰۶ فراری شدند. مأموران کلانتری در یک تعقیب و گریز طولانی با رعایت قانون بکارگیری سلاح با شلیک دقیق به چرخ خودرو در ورودی تونل توحید سه سارق حرفه‌ای را متوقف و بازداشت کردند.

متهمان سابقه‌دار در بازجویی‌ها با توجه به کشف وسایل مسروقه به ۵۰ سرقت از خودروی شهروندان اعتراف کردند.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره این پرونده گفت: «پرونده متهمان جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.»

ناصرخسروی مجازی در فضای مجازی

این پرونده با بقیه پرونده‌ها کمی متفاوت‌تر بود. این مجرم داروهای غیرمجاز را در فضای مجازی می‌فروخت. متهمی که ادعا می‌کرد قصد داشته ناصرخسروی مجازی راه‌اندازی کند. اخیرا تیم‌های رصد پلیس فتا از فعالیت کانالی مبنی بر فروش داروی غیرمجاز در فضای مجازی مطلع شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. هویت مدیر کانال شناسایی شد. نتایج تحقیقات اولیه به مقام قضائی ارجاع و مجوز دستگیری عامل فروش داروهای کمیاب و غیرمجاز دریافت شد.

افسران تیم عملیاتی پلیس فتای تهران بزرگ پس از شناسایی مخفیگاه متهم در جنوب تهران در یک عملیات پلیسی او را دستگیر کردند. در بازدید از این مکان 54هزار قلم داروی غیرمجاز و کمیاب کشف کردند.

متهم در تحقیقات پلیسی ضمن اقرار به جرم ارتکابی اعتراف کرد. او گفت که قصد داشته در فضای مجازی یک ناصرخسروی مجازی راه‌اندازی کند، به همین منظور با تبلیغ خریدوفروش دارو، 189هزار دنبال‌کننده جذب کرده است. او پس از تحقیقات تکمیلی به مرجع قضائی معرفی شد.

دپوی لوازم خانگی در «شوش»

15میلیارد ریال لوازم خانگی قاچاق در یک انبار کالا در «شوش» کشف شد. با کسب خبری پیرامون تخلیه و دپوی مقادیر فراوانی لوازم خانگی قاچاق در یک انبار کالا در «شوش» تیمی از کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی برای بررسی موضوع به نشانی اعلامی اعزام شدند. تحقیقات اولیه نشان از صحت خبر دریافتی داشت. کارآگاهان در ادامه تحقیقات پلیسی هویت مالک این  انبار کالا را به دست آوردند.

با هماهنگی‌های قضائی حکم بازرسی از داخل انبار کالا اخذ شد. در بررسی از این انبار  564 عدد لوازم خانگی خارجی از قبیل پلوپز، چای‌ساز و ماکروویو فاقد بارنامه و مجوزهای گمرکی کشف شد.

در این رابطه یک متهم دستگیر شد. کالای کشف‌شده تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تهران شد. کارشناسان ارزش ريالی کالای کشف‌شده را 15ميليارد ريال محاسبه کرده‌اند.

اجیرکردن آدمکش برای قتل شوهر

در پرونده‌ای دیگر یک زن برای کشتن شوهرش آدمکش اجیر کرد. ماجرای این پرونده به اواخر سال گذشته برمی‌گردد. روزی که سرقت از یک خانه در غرب پایتخت به مأموران پلیس اعلام شد. وقتی پلیس به آنجا رفت، مردی زخمی را یافت که تا پای مرگ صدمه دیده بود. همچنین اموال با ارزش خانه نیز دزدیده شده بود.

مرد جوان مدیر شرکت بازرگانی بود. او تحت درمان قرار گرفت و زنده ماند. او در تحقیقات به پلیس گفت: «همسر و دو فرزندم در خانه نبودند. من هم قصد داشتم بخوابم. به رختخواب رفتم که ناگهان با صدای وحشتناکی بیدار شدم. مرد جوانی را بالای سر خودم دیدم که صورتش را پوشانده بود. او با چاقو چند ضربه به من زد. بعد هم 30میلیون تومان پول، پنج سکه طلا، مقداری دلار، دو گوشی تلفن همراه و اسناد و مدارکی که خیلی باارزش بودند، به سرقت برد.»

با اعلام این شکایت به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ویژه سرقت بررسی‌ها در این‌خصوص آغاز شد. چندماه مأموران پلیس در حال بررسی بودند، ولی هیچ سرنخی به دست نیامد، تا اینکه روز گذشته شاکی بار دیگر به دادسرا رفت و این‌بار از همسرش شکایت کرد. درگیری او با همسرش درنهایت این سرقت خشن را فاش کرده بود.

راز سرقت میلیاردی

با شکایت این مرد از همسرش او دستگیر شد. او در بازجویی‌ها اعتراف کرد که به خاطر شک به همسرش قصد کشتن او را داشته است. او به مأموران پلیس گفت: «رفتارهای شوهرم خیلی مشکوک بود و مطمئن بودم که به من خیانت می‌کند و هرچند که همیشه انکار می‌کرد، ولی باز هم به او شک داشتم. شب‌ها دیر به خانه می‌آمد و مدام سرش در گوشی‌اش بود. برای همین یک کارآگاه خصوصی پیدا کردم. برادر یکی از آشناهایم بود. از او خواستم سر از کارهای همسرم دربیاورد.

با این حال شوهرم باز هم سعی در پنهان‌کردن ارتباط‌هایش داشت، تا اینکه تصمیم گرفتم او را به قتل برسانم. به همان کارآگاه خصوصی گفتم 200میلیون به تو می‌دهم، به خانه ما برو تمام وسایل باارزش را هم بردار، در عوض شوهرم را به قتل برسان. وقتی شوهرم زنده ماند، باز هم قصد داشتم با قرص برنج و سیانور او را بکشم که لو رفتم.»

با این اعترافات تلاش برای دستگیری همدست این زن نیز آغاز شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.