احتمالات صعود ایران؛ لطفا صدرنشین شوید!

تیم‌ملی ایران تنها در صورتی با خیال راحت به دور بعد می‌رسد که از دو بازی بعدی 6 امتیاز کسب کند

مهم‌ترین بازی ایران در دور اول مقدماتی جام جهانی مقابل عراق خواهد بود که تکلیف صدرنشین گروه را مشخص خواهد کرد.

با اینکه شکست‌دادن بحرین آن هم با سه گل خیلی از مردم ایران را شاد کرد، اما نباید فراموش کنیم که هنوز یک برد بزرگ دیگر برای راحت‌شدن خیال ایران از صدرنشینی در این گروه و رسیدن به دور بعدی انتخابی جام جهانی نیاز است. شاگردان اسکوچیچ که جمعه باید به مصاف کامبوج بروند و قطعا کار چندان سختی برای شکست‌دادن این تیم نخواهند داشت، از همین حالا به فکر رویارویی با عراق هستند.

اگر در بازی با کامبوج از همین حالا ایران را برنده بدانیم، بنابراین ایران با 15 امتیاز به استقبال هفته آخر خواهد رفت و اگر شگفتی خاصی در بازی هنگ‌کنگ – عراق رخ ندهد، این تیم نیز 17 امتیازی، بازی سرنوشت‌ساز مقابل ایران را برگزار خواهد کرد. بنابراین ایران برای صدرنشینی باید هر دو بازی پایانی را پیروز شود.

اما سوال اصلی اینجاست که اگر ایران نتواند عراق را شکست دهد و در گروهش دوم شود، شرایط صعود به چه شکل رقم خواهد خورد. طبق قانون ای‌اف‌سی برترین تیم‌های دوم نیز راهی مرحله بعدی می‌شوند و حضور قطر (میزبان جام جهانی) در دور مقدماتی سبب شده تا 5 تیم از 8 تیم دوم جواز صعود به مرحله نهایی را کسب کنند؛ به عبارتی تنها سه تیم دوم حذف خواهند شد و حالا پس از بررسی حالت سرگروهی ایران، به سراغ شرایطی می‌رویم که تیم ملی به عنوان برترین تیم دوم صعود کند.

شاید توضیح تکراری مصوبه ای‌اف‌سی نیز لازم باشد: باتوجه به کناره‌گیری کره شمالی، برای ایجاد شرایطی برابر و عادلانه، ای‌اف‌سی در انتخاب برترین تیم‌های دوم، نتایج این تیم‌ها نسبت به قعرنشین گروه را محاسبه نمی‌کند. بنابراین در جدول تیم‌های دوم هر یک 6 بازی را خواهند داشت.

اکنون به ترتیب لبنان (10)، ازبکستان، امارات، ایران و عمان (9)، چین و اردن (7) و تاجیکستان (4) قرار دارند. تاجیک‌ها با توجه به اینکه تنها یک بازی دیگر پیش رو دارند، از همان حالا حذف شده‌اند. در واقع از گروه F تیم دوم قطعا به مرحله بعدی صعود نخواهد کرد. حالا باید به سراغ دو تیم حذف‌شده دیگر برویم. چین و اردن تنها تهدیدکنندگان ایران برای جلوگیری از صعود به عنوان برترین تیم دوم هستند. چین یک بازی با مالدیو خواهد داشت که تیم آخر گروه نیست و احتمالا در آن برنده خواهد شد و یک دیدار با سوریه نیز دارد که تساوی نتیجه محتملی در آن خواهد بود. بنابراین می‌توان چین را تیم حداقل 10 امتیازی و حداکثر 11-13 امتیازی دانست.

اردن یک بازی با کویت  و یک بازی با استرالیا خواهد داشت. اگر آنها به کویت ببازند، احتمال دارد اصلا تیم دوم نشوند؛ زیرا کویت بازی آخر را برابر چین تایپه برگزار خواهد کرد. اردن اگر دست به یک شگفتی بزرگ نزند و 4 امتیاز از این دو بازی نگیرد، موقعیت برتری به ایران نخواهد داشت. البته این احتمال با فرض شکست‌ناپذیری ایران مقابل عراق مطرح می‌شود.

برای جمع‌بندی باید گفت که پیروزی مقابل کامبوج و تساوی برابر عراق به احتمال بسیار زیاد منجر به صعود ایران می‌شود؛ مگر اینکه از چهار حالت روبه‌رو سه حالت رخ دهد و ایران هم نتواند عراق و کامبوج را ببرد: 1) امارات ویتنام را شکست دهد، 2) ازبکستان با عربستان مساوی کند، 3) چین مالدیو را ببرد و با سوریه مساوی کند و 4) اردن کویت را ببرد و با استرالیا مساوی کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.