داروی جدید آلزایمر، امیدی تازه

بیماری آلزایمر ششمین دلیل مرگ‌ومیر در ایالات متحده آمریکاست؛ به طوری که در سال 2018 حدود ۱۲۰هزار مرگ ناشی از این بیماری ثبت شد. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سن بالای ۶۵ سال از آلزایمر که با اختلال حافظه، فراموشی و زوال عقل همراه است، رنج می‌برند که باعث اضطراب و پریشانی خانواده‌هایشان‌ شده و بار مالی عظیمی بر سیستم سلامت کشور تحمیل می‌کند. با پیرشدن جمعیت آمریکا، انجمن آلزایمر تخمین می‌زند که تا سال 2025، تعداد افراد مبتلا به آلزایمر با ۲۲درصد افزایش به ۷/۱میلیون نفر خواهد رسید.
اما اضافه‌شدن جدیدترین داروی آلزایمر به نام آدوکانومَب به تعداد محدود داروهای آلزایمر، که به‌تازگی توسط شرکت داروسازی بایوژن به تأیید FDA رسیده، ممکن است به این تاریکی رنگی از امید ببخشد.
این دارو به صورت ماهیانه به افرادی که در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند به صورت وریدی تزریق می‌شود. سازنده آن می‌گوید این دارودرمانی برای آلزایمر نیست؛ اما با از بین بردن رسوب‌های پروتیین آمیلوئید که عملکرد مغزی را مختل می‌کنند، روند بیماری را کند می‌کند.
اما نظرات در مورد کارکرد این دارو همچنان ضد و نقیض است. نتایج آزمایش‌های بالینی این دارو در یک گروه اثر این دارو را خنثی کرده و در گروهی دیگر اثر مثبت کمی را نشان داد. همچنین نتایج آزمایش‌های بالینی نشان داد که دوز بالای این دارو در یک‌سوم از داوطلبان ورم مغزی ایجاد کرده است. با این حال داوطلبان شرکت‌کننده در تست بالینی این دارو به روند درمانی آن امیدوار هستند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع Aljazeera

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.