اگر توانستی از من مالیات بگیر!

تحقیقات جدید از مالیات گریزی اَبَرثروتمندان آمریکایی می‌گوید؛ نابرابری درآمد در ایالات متحده از دهه 1980 در حال افزایش است

تحقیقات جدید پروپابلیکا نشان می‌دهد در برخی سال‌ها مردانی مانند جف بزوس و ایلان ماسک مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرده‌اند! نابرابری درآمد در ایالات متحده از دهه 1980 در حال افزایش است؛ بسیار بیشتر از انگلیس و دیگر کشورهای G7. گزارش‌های جدید که نشان می‌دهد 25 ثروتمند ایالات متحده چقدر کم مالیات پرداخت می‌کنند، در حالی که همزمان ثروت شخصی افسانه‌ای خود را می‌سازند، حیرت‌انگیز است!

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: اینکه ثروت عمدتا در دست افراد ثروتمند باقی بماند، چیز جدیدی نیست. نابرابری درآمد در ایالات متحده از دهه 1980 در حال افزایش است؛ بسیار بیشتر از انگلیس و دیگر کشورهای G7. خانواده‌های دارای درآمد بالا در همین بازه زمانی سهم خود را از درآمد کل کشور افزایش داده‌اند، در حالی که خانواده‌های با درآمد متوسط ​​به نسبت سهم خود را از دست داده‌اند و دارایی سه نفر از این ثروتمندتر‌ها به اندازه 50درصد از فقیرترین افراد است.

اما گزارش جدید سازمان غیرانتفاعی روزنامه‌نگاری تحقیقاتی پروپابلیکا (ProPublica)، که نشان می‌دهد 25 ثروتمند ایالات متحده از جمله جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون؛ وارن بافت، رئیس برکشایر هاتاوی و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، چقدر کم مالیات پرداخت می‌کنند، در حالی که همزمان ثروت شخصی افسانه‌ای خود را می‌سازند، حیرت‌انگیز است!

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا. Photograph: Alexander Becher/EPA

جزئیاتی از این گزارش

جف بزوس، که دارایی خالص او در حال حاضر بیش از 190 میلیارد دلار تخمین زده شده است، سال 2007 مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرد. ارزش سهام شرکت او، آمازون، در همان سال بیش از دوبرابر شد. بزوس همچنین در سال 2011 مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرد. در همان سال، او ظاهرا 4هزار دلار اعتبار مالیاتی (نوعی امتیاز است که دولت تحت عنوان مشوق در حوزه‌ای مشخص، مثلا در زمینه تحقیق و توسعه به شرکت‌ها می‌دهد) برای فرزندانش طلب کرد.

در همین حال، وارن بافت برای هر 100 دلار اضافه‌شده به ثروت خود بین سال‌های 2014 تا 2018 فقط 0.1 درصد مالیات پرداخت کرد؛ در حالی که در حمایت از افزایش مالیات برای ثروتمندان آمریکایی مانند خودش غوغای بسیار کرده بود.

جورج سوروس، سرمایه‌گذار میلیاردر، هم صریحا از افزایش مبلغ مالیات ثروتمندان آمریکایی مانند خودش، حمایت کرده است، با این حال گزارش ProPublica نشان می‌دهد که او سه‌سال متوالی مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرده است!

هنگامی که نماینده سوروس برای اظهارنظر حاضر شد، توضیح داد که دلیل پرداخت‌نکردن مالیات، از دست‌دادن پول در سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

مایکل بلومبرگ، تاجر و شهردار سابق شهر نیویورک نیز در یک‌سال مالیاتی اخیر مالیات بر درآمد فدرال را پرداخت نکرد.

در سال 2018، ایلان ماسک، دومین فرد ثروتمند جهان، نیز مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرد.

علاوه بر این، بلومبرگ فقط 70.7 میلیون دلار از درآمد خالص 1.9 میلیارد دلاری خود در سال 2018 را به‌عنوان مالیات پرداخت.

اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه خواهید شد که بر اساس اطلاعات پروپابلیکا، این 25 نفر در سال 2018 به‌طور کلی 1.1 تریلیون دلار درآمد داشتند؛ برابر با جمع درآمد 14.3 میلیون «آمریکایی عادی»!

این سازمان همچنین یادآوری می‌کند که گروه اول، همان 25 ثروتمند، در آن سال 1.9میلیارد دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کردند. گروه دوم، یعنی همان 14.3 میلیون نفر حقوق‌بگیر عادی، 143 میلیارد دلار پرداخت کردند!

از زمان ارایه گزارش پروپابلیکا، الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست در سنای ایالات متحده، درخواست‌های خود را برای اجرای سیاست اخذ مالیات از دارایی ثروتمندان آمریکایی از سرگرفته است.

(طرح «دابد» (Dubbed) موسوم به قانون مالیات فرا میلیونرها را الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست، به کنگره ارایه داد. به موجب این طرح، از شهروندان آمریکایی که ثروت آنان بیش از ۵۰میلیون دلار است، خواسته می‌شود تا سالانه 2درصد از دارایی خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند و چنانچه ثروت آنان به یک‌میلیارد دلار برسد؛ علاوه بر آن باید مالیات اضافه (Surtax) به میزان یک‌درصد دیگر پرداخت کنند.)

جف بزوس. Photograph: Lindsey Wasson/Reuters

فرصت ثروت‌اندوزی برای مالیات‌گریزان

گزارش‌ها نشان داده است برخی از ثروتمندان علاوه بر مالیات‌گریزی، فرصت‌ها را هم خوب شناخته‌اند و حتی کرونا در چشم آنان فرصتی برای ثروت‌اندوزی بوده است.

درحالی که دست برخی از جهانیان از واکسن کووید-19 کوتاه است و یک‌دهه طول می‌کشد تا حال اقتصاد آسیب‌دیده‌شان بهتر شود، کسانی هم هستند که درمان درد کرونا را در جیب دارند! با ثروت افسانه‌ای‌ آنان می‌شود فقر کرونایی را زدود و واکسن برای همه خرید! گزارش‌ها می‌گوید کرونا برای آنان بد که نبوده هیچ، بر آنچه داشته‌اند، هم افزوده است!

بر اساس گزارش آکسفام، مجموع دارایی 10 تن از ثروتمندترین افراد جهان 540میلیارد دلار (400 میلیارد پوند) در طول بیماری همه‌گیر کرونا (که از مارس 2020 آغاز شد) افزایش یافت و در دسامبر سال 2020، کل ثروت میلیاردرهای جهان به 11.95 تریلیون دلار رسید.

این موسسه خیریه ادعا کرد این مبلغ برای جلوگیری از فقر جهانی ناشی از ویروس کرونا و خرید واکسن برای همه کافی است!

جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون؛ ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا و مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک ازجمله ثروتمندانی هستند که از مارس 2020 ثروت‌شان 540 میلیارد دلار افزایش یافت.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.