رضا رشیدپور در مسیر مزدک یا عادل فردوسی‌پور؟!

استوری عجیب آقای مجری و طرح دوباره موضوع «مهاجرت هنرمندان»

آیا رضا رشیدپور نیز از ایران می‌رود- یا رفته است؟ این موضوع صحبت‌های بسیاری بعد از انتشار استوری مبهم رضا رشیدپور بوده- که از احتمال پیوستن او به یکی از شبکه‌های پولدار ماهواره‌ای می‌گویند.

پولاد امین، شهروندآنلاین: در شرایطی که در ماه‌های اخیر جز تک و توک شایعاتی درباره مهاجرت عادل فردوسی‌پور و محمدرضا حیاتی بحث مهاجرت چهره‌ها- سلبریتی‌ها چندان در رسانه‌ها مطرح نبود، روز گذشته رضا رشیدپور با انتشار یک استوری مبهم یک‌بار دیگر این بحث را در فضای رسانه‌ای- مجازی فارسی مطرح کرد تا مهاجرت هنرمندان برای یک‌بار دیگر تبدیل به یکی از هشتگ‌های پرکاربرد در فضای مجازی شده باشد.

آغاز داستان

داستان از استوری رضا رشیدپور، مجری صداوسیما آغاز شد. مجری پرحاشیه‌ای که در ماه‌های اخیر با مسابقه «سیم آخر» روی آنتن بود- و در روزهای اخیر نیز با حمایت از یکی از نامزدهای (تأیید صلاحیت نشده) انتخابات ریاست‌جمهوری سروصدای زیادی ایجاد کرده و پرسش‌هایی را برانگیخته بود.

رضا رشیدپور در استوری بحث‌انگیزش عکسی از داخل هواپیما منتشر کرده و با افزودن کپشنی مبنی بر اینکه «اما خودم را جا گذاشتم» پرسش‌ها و تردیدهایی در میان کاربران مجازی به‌خصوص در بخش کامنت‌ها ایجاد کرده- که آیا این مجری پرکار نیز به سیاهه چهره‌های مهاجرت‌کرده افزوده شده است؟

خبر مهاجرت احتمالی رضا رشیدپور به‌خصوص به این دلیل که این مجری در هفته‌های اخیر از نامزدی علی لاریجانی در انتخابات حمایت کرده بود، باورنکردنی و پرسش‌برانگیز شده است. اما در عین حال انتقادات فزاینده چند وقت اخیر درباره مسائلی مانند نقش تبلیغاتی او در چند انتخابات گذشته، دریافت دستمزدهای نجومی از تلویزیون، شکست برنامه‌های جدید رشیدپور و مسائلی از این دست این احتمال را هم باقی می‌گذارد که «شاید هم خبری در راه است».

مهاجرت مجریان صداوسیما

فارغ از اینکه آیا فرجام شایعه خودساخته مهاجرت رضا رشیدپور چه خواهد شد؛ تغییری در این واقعیت ایجاد نمی‌شود که صداوسیما قدر ستاره‌هایش را نمی‌داند و از این‌رو احتمال یا ریسک مهاجرت چهره‌های شناخته‌شده رادیو و به‌خصوص تلویزیون همیشه با درصد قابل ملاحظه‌ای برقرار است.

فراموش نکرده‌ایم که در همین چندماه اخیر چند تن از مجریان پرطرفدار و محبوب صداوسیما، بعد از نامرادی‌هایی که در تلویزیون تحمل کردند، موضوع شایعاتی درباره مهاجرت بوده‌اند. اولی عادل فردوسی‌پور است- که کلا در حدود دوسالی که از آنتن شبکه سه دور بوده (به‌ویژه بعد از مهاجرت و اشتغال مزدک میرزایی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای)، شایعات پرشماری درباره مهاجرت قریب‌الوقوعش منتشر شده است؛ و دیگری نیز محمدرضا حیاتی، خبرگوی قدیمی که بعد از برخوردهای باورنکردنی تلویزیون پس از یک اظهارنظر شخصی از جانب حیاتی همواره شایعاتی درباره مهاجرتش در فضای مجازی منتشر شده و اخیرا نیز بعد از انتشار شایعاتی درباره ممنوعیت حضور حیاتی در فضای مجازی این شایعات پررنگ‌تر شده است.

البته تاکنون فردوسی‌پور و حیاتی هر دو به صراحت احتمال مهاجرتشان را رد کرده‌اند. عادل فردوسی‌پور آخرین‌بار همین چندماه پیش بود که در یک لایو اینستاگرامی به سروش صحت گفت که «با اینکه شخصا برای افرادی که ترجیح دادند از ایران بروند احترام قائلم، اما خودم عِرق وحشتناکی به وطنم دارم و تمام تلاشم این بوده که در کشورم کار کنم».

در پاسخ به پرسشی درباره مهاجرت احتمالی از ایران، محمدرضا حیاتی نیز اخیرا گفته که «من اگر می‌خواستم از ایران بروم سال‌های قبل این کار را می‌کردم. مثلا زمانی که بچه‌های من کوچک‌تر بودند و می‌توانستم راحت‌تر مهاجرت کنم. البته مهاجرت به تنهایی اشکالی ندارد؛ مهاجرت نه یک فضیلت است نه جرم. مهاجرت در قرآن هم آمده است که اگر می‌توانید در جایی بهتر زندگی کنید، مهاجرت کنید. اما من کشورم و زندگی در ایران را دوست دارم. علاقه دارم که بین همین مردم و همین خاک زندگی کنم و نفس بکشم. البته منظورم این نیست که خارج از کشور زندگی بد یا خوب است، اما هر کسی خودش می‌تواند انتخاب کند که هر جای دنیا زندگی کند. من دوست دارم اینجا باشم».

حالا بعد از این دو شایعه تکذیب‌شده، اما، مهاجرت رشیدپور جدیدترین شایعه‌ای است که در این زمینه مطرح شده- و جالب اینکه برخلاف دو نمونه قبلی (و حتی مواردی مانند مزدک میرزایی و…) این‌بار سازنده اصلی شایعه خود آقای مجری بوده که از جا گذاشتن خود در ایران نوشته است!

سونامی مهاجرت

به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر جز مزدک میرزایی شاهد مهاجرت مجری- گزارشگر مطرح دیگری نبوده‌ایم، اما در حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر تب مهاجرت اتفاقا حسابی داغ بوده و شاهد مهاجرت هنرمندانی بوده‌ایم که به رغم داشتن اجازه کار و حتی شهرت و محبوبیت به ناگهان پل‌های پشت‌سر خود را شکسته و سر از یک زندگی جدید درآورده‌اند.

در این زمینه می‌توان دنیای موسیقی را مثال زد که در حدود یک‌سال اخیر شاهد مهاجرت خوانندگان شناخته‌شده‌ای چون مهرداد جم و مهدی مدرس و کیان مقدم و مانی رهنما و هومن نامداری و فرشاد حسامی بوده- و البته موزیسین‌هایی مانند ایمان جعفری پویان که سابقه همکاری در ارکسترهای محمدرضا و همایون شجریان، فرهاد فخرالدینی، علیرضا افتخاری، علیرضا قربانی، رضا یزدانی، محسن یگانه، رضا صادقی، ناصر چشم‌آذر و بزرگان دیگری را داشته.

در میان بازیگران نیز مثلا می‌توان به حدیثه تهرانی اشاره کرد- که هم‌زمان با مهاجرت همسرش کیان مقدم با انتشار کلیپی اعلام کرد همراه او از ایران مهاجرت کرده است. با این حال هنوز هم شناخته‌شده‌ترین بازیگر مهاجرت‌کرده در سال‌های اخیر ریحانه پارساست، که مهاجرتش و سپس انتشار شایعاتی درباره ارتباطش با شماری از سایت‌های شرط‌بندی برای چند ماهی تب و تاب فراوانی در فضای مجازی و بین کاربران رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.