چراغ سبز به تماشاگران فوتبال برای ورود به ورزشگاه‌ها

اکثر کشورهای صاحب سبک دنیا قصد دارند ورود تماشاگران را آزاد کنند؛ آیا در ایران هم این امکان به وجود می‌آید؟

بحران کرونا آن‌قدر جدی و همه‌گیر شده که حتی تصور بازگشت تماشاگران به استادیوم هم برای بسیاری سخت شده بود. حالا اما تلاش هایی صورت گرفته تا از فصل جدید فوتبال در کشورهای مهم دنیا تماشاگران بتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی به ورزشگاه بروند.

با اینکه در ماه‌های اخیر در برخی از کشورها ازجمله ویتنام به شکلی عجیب شاهد برگزاری مسابقات فوتبال و رشته‌های دیگر با حضور خیل عظیمی از تماشاگران بودیم، اما به صورت عمومی این طرز تفکر وجود داشت که حالا حالاها نمی‌توانیم شاهد برگزاری مسابقات با حضور تماشاگر باشیم. به همین خاطر طرح‌های زیادی در ماه‌های اخیر در ورزشگاه‌های سراسر دنیا پیاده شد؛ از قراردادن ماکت تماشاگران روی سکوها تا هواداران مجازی که تصویری از آنها روی سکوهای سالن‌های بسکتبال آمریکا به صورت زنده پخش می‌شود. البته در ایران کمترین خلاقیت در این رابطه به کار برده شد و بیشتر سازمان لیگ به دنبال استفاده تبلیغات از این فرصت بود و نگاه درآمدزایی به ماجرا داشت. با وجود تمام اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر برای دنیای فوتبال رنگ و بوی تازه‌ای داشت، حالا با شروع فصل جدید مسابقات فوتبال در اکثر کشورها، شاهد بازگشت تماشاگران به استادیوم‌ها البته به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های خاص هستیم. فوتبال جهان به تدریج خودش را با کرونا وفق می‌دهد و کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا در این راستا پیشگام بوده‌اند؛ کشورهایی که می‌توانند الگویی برای فوتبال ایران هم باشند.

استارت این‌بار با لیگ فرانسه

یادمان هست که بعد از شیوع ویروس کرونا، آلمان اولین کشوری بود که لیگ فوتبال خود را با تدوین پروتکل‌های بهداشتی استارت زد و به مرور سایر کشورها نیز با تقلب از روی دست بوندس‌لیگا، مسابقات خود را آغاز کردند. حالا در جریان ورود تماشاگران به استادیوم‌ها، فرانسه از سایر کشورها پیشی گرفته و چند هفته‌ای می‌شود که برگزاری مسابقات با تماشاگر را با وجود شیوع ویروس کرونا آزمایش کرده است. آخرین روز مرداد بود که لیگ یک فرانسه با تصمیم مسئولان بلندپایه این کشور با حضور تماشاگران البته به صورت محدود استارت خورد. حضور پنج‌هزار تماشاگر در ورزشگاه «نیو بوردو» نکته قابل توجه شروع این رقابت‌ها بود. از همان مقطع اعلام شد در بازی‌های دیگر هم هواداران می‌توانند از نزدیک تیم محبوب خود را تشویق کنند. نکته جالب اما آنجایی بود که فصل ۲۰-۲۰۱۹ لیگ یک به دلیل بحران کرونا با تصمیم دولت فرانسه نیمه‌‌تمام ماند، اما اکنون در فصل جدید با وجود موج دوم در این کشور اروپایی، فوتبال‌دوستان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را دارند. از سوی دیگر، انتشار برخی تصاویر که در آنها به نظر نمی‌رسید چندان فاصله اجتماعی میان تماشاگران در استادیوم‌ها رعایت شده باشد، با انتقاداتی مواجه شد، اما همچنان با گذشت چهارهفته خبری از لغو مجوز ورود تماشاگران به استادیوم‌ها در لیگ یک فرانسه نیست.

بوندس‌لیگا و فرصت یک هفته‌ای به میزبان

با اینکه چند هفته قبل اعلام شد دولت آلمان با بازگشت تماشاگران به استادیوم‌ها در فصل جدید بوندس‌لیگا مخالفت کرده، در آستانه استارت فصل جدید باشگاه بورسیا دورتموند اعلام کرد با برداشته‌شدن محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت آلمان برای مهار کرونا، اولین بازی این تیم در رقابت‌های فصل جدید بوندس‌لیگا با حضور حدودا ١٠‌هزار هوادار در ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک برگزار خواهد شد. ‌هانس یواخیم واتسکه، مدیر اجرایی باشگاه بورسیادورتموند با ابراز خوشحالی از این طرح گفت: «مایلم از تمام کسانی که درحوزه سیاست فعالیت دارند و در هفته‌های اخیر در تصمیم برای بازگرداندن هواداران به استادیوم‌ها نقش داشتند، تشکر کنم. در تصمیم اخیر به تعدادی از تماشاگران اجازه ورود به ورزشگاه داده شده، اما همین هم گام کاملا مهمی است تا در آینده به همه تماشاگران مثل گذشته اجازه حضور در ورزشگاه‌های آلمان داده شود.» البته فقط دورتموند نبود که از هواداران خود در فصل جدید رونمایی کرد و در دیدار بایرن‌مونیخ و شالکه نیز حدود ٧٥٠٠ تماشاگر برد پرگل باواریایی‌ها را از نزدیک تماشا کردند.

قرار است طرح استفاده از ٢٠‌درصد ورزشگاه‌ها برای هواداران تیم میزبان در مدت ٦ هفته اجرا شود تا در پایان با ارزیابی دقیق در مورد آینده تصمیم‌گیری شود. درصورتی که هفت روز پس از برگزاری بازی در یک شهر، میزان ابتلا به ویروس کرونا در آن شهر افزایش پیدا کند، بازی‌های تیم آن شهر دوباره پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. ابتدا تصور شد که این مجوز، فقط شامل تیم‌های فوتبال است اما رسانه‌های آلمانی گزارش کردند تمامی رشته‌های ورزشی در آلمان شامل این طرح قرار می‌گیرند.

در ایران که هنوز تاریخ شروع لیگ بیستم هم مشخص نشده، اما ستاد مقابله با کرونا چندباری با طرح بازگشت تماشاگران به استادیوم مخالفت کرده است. البته این روزها با شدت‌گرفتن تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از کرونا در کشور، بعید است که چنین مجوزی برای ورود تماشاگران به استادیوم‌ها صادر شود. نکته مهم‌تر آنجاست؛ حتی اگر چنین مجوزی صادر شود، در تمامی ورزشگاه‌ها امکان کنترل جمعیت برای رعایت فاصله اجتماعی و دیگر نکات بهداشتی وجود دارد یا خیر؟

ایتالیا؛ پرچم و تشویق ایستاده ممنوع!

فصل جدید سری‌آ ایتالیا با برگزاری دو دیدار شنبه‌شب استارت خورد و خبری هم از حضور تماشاگران در استادیوم‌ها نبود، اما طبق تصمیمی که یکی از استان‌های ایتالیا گرفت، یکشنبه دو دیدار از هفته اول با حضور تماشاگران و به صورت کاملا محدود انجام شد.‌ هزار تماشاگر روز گذشته اجازه پیدا کردند تا دیدار پارما و ناپولی را از نزدیک تماشا کنند. علاوه بر ورزشگاه تاردینی، در استادیوم ماپی که میزبان دیدار ساسولو و کالیاری خواهد بود، هواداران به همان تعداد ‌هزارنفر حضور داشتند. هر دو بازی در استان امیلیا رومانیا برگزار شد که نخستین منطقه در ایتالیا از سرگیری رقابت‌های ورزشی با حضور تماشاگران به صورت محدود است.

البته سری‌آ و مسئولان این استان قوانین سفت و سختی را حتی برای همین تعداد محدود تماشاگران درنظر گرفتند. بلیت‌ها تنها آنلاین به فروش می‌رسد و خبری از بلیت‌فروشی کاغذی در ورزشگاه‌ها نیست. از سوی دیگر، تماشاگران اجازه ندارند به صورت ایستاده بازی‌ها را تماشا کنند و فقط باید به صورت نشسته روی سکوها و با رعایت فاصله اجتماعی به تشویق تیم خود بپردازند. حتی بردن پرچم به داخل استادیوم هم ممنوع اعلام شده است. حتی هنگام بیرون‌رفتن تماشاگران از استادیوم هم، افراد در گروه‌های چندنفره با اعلام بلندگو، ورزشگاه را ترک می‌کنند. در ایتالیا انتشار خبر بازگشت تماشاگران به ورزشگاه همه را شگفت‌زده کرد، چون توصیه شده بود در این کار عجله‌ای صورت نپذیرد. دولت ایتالیا تنها درنظر داشت دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال تنیس مسترز رم با حضور‌ هزار تماشاگر برگزار شود که سپس از این کار صرف‌نظر کرد. با این حال، امیلیا رومانیا در این کار پیشتاز شد، مانند زمانی که اجازه داد تمرینات تیم‌های سری‌آ به صورت انفرادی برگزار شوند. احتمالا به مرور سایر شهرها و استادیوم‌ها هم در سری‌آ اجازه بازکردن درِ خود به روی تماشاگران را خواهند داشت.

در ایران امکان ورود تماشاگران هست؟

در میان کشورهای صاحب فوتبال فعلا انگلیس مسابقات خود را بدون حضور تماشاگران برگزار می‌کند و از لالیگا هم خبری مبنی بر بازگشایی استادیوم‌ها برای ورود هواداران مخابره نشده است. با این حال به نظر می‌رسد به مرور فوتبال و حتی ورزش جهان با شرایط کرونایی کنار می‌آید و از تمام امکانات خود برای بازگشت به حالت عادی استفاده می‌کند. در ایران که هنوز تاریخ شروع لیگ بیستم هم مشخص نشده، اما ستاد مقابله با کرونا چندباری با طرح بازگشت تماشاگران به استادیوم مخالفت کرده است. البته این روزها با شدت‌گرفتن تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از کرونا در کشور، بعید است که چنین مجوزی برای ورود تماشاگران به استادیوم‌ها صادر شود. نکته مهم‌تر آنجاست؛ حتی اگر چنین مجوزی صادر شود، در تمامی ورزشگاه‌ها امکان کنترل جمعیت برای رعایت فاصله اجتماعی و دیگر نکات بهداشتی وجود دارد یا خیر؟ حتی در فرانسه هم عکس‌هایی مخابره شده که پروتکل‌های بهداشتی به خوبی در استادیوم‌ها رعایت نمی‌شود؛ حالا تصور کنید فوتبال ایران که همواره بی‌نظمی‌های زیادی را در طول‌ سال به خود می‌بیند،‌ امکانات اجرای قوانین سختگیرانه بهداشتی را دارد یا خیر. وقتی تصاویری که از ورزشگاه‌های آلمان در هفته اول بوندس‌لیگا را نگاه می‌کنیم، به این نکته پی می‌بریم که بدون حضور هیچ مأموری و ناظری تماشاگران به خوبی فاصله اجتماعی را رعایت کردند و حتی دو دوست یا اعضای یک خانواده هم قبول کردند که باید در استادیوم جدا هم بنشینند. قطعا در فوتبال ایران که هنوز نتوانسته قانون و فرهنگی ایجاد کند که تماشاگران براساس شماره صندلی در هر استادیوم جای‌گذاری شوند، تکرار چنین صحنه‌ای کمی دور از ذهن به نظر می‌آید. باید دید بالاخره چه زمانی تماشاگران و هواداران دوآتشه تیم‌ها می‌توانند با وجود کرونا مجوز بازگشت به استادیوم‌ها را بگیرند و چه راهکارهایی برای این مسأله درنظر گرفته خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.