داستان دو سرمربی

چرا کسی دیگر سراغ کالدرون را نمی گیرد ولی عده ای مدام بر طبل بازگشت استراماچونی می کوبند؟

کالدرون پرسپولیس را قهرمان نیم فصل کرد و در یک شرایط ایده آل رفت اما آقای استراماچونی استقلال را در حالت تیک آف رها کرد و به کشورش برگشت. حالا چرا کسی دیگر سراغ کالدرون را نمی گیرد ولی عده ای مدام بر طبل بازگشت استراماچونی می کوبند؟

دو مربی خارجکی یکی خدمت تیم سلطان کردی و دیگری زور بازو صرف تیم امیر نمودی. اما پس از مدتی کار و نگرفتن جیره و مواجب، هر دو در شرایط تحریم به نانی نساختند و خود را از مشقت کار کردن در ایران رهانیدند. جناب کالدرون پرسپولیس را قهرمان نیم فصل کرد و در یک شرایط ایده آل رفت اما آقای استراماچونی استقلال را در حالت تیک آف رها کرد و به کشورش برگشت. حالا چرا کسی دیگر سراغ کالدرون را نمی گیرد ولی عده ای مدام بر طبل بازگشت استراماچونی می کوبند؟

دلایل این ماجرا صرفا فوتبالی نیست.

آنچه از استراماچونی در ایران می بینیم محصول بازنمایی رسانه ای است. چهره ای که رسانه ها از او در افکار عمومی برای ایرانی ها ساخته اند، انگاره ای جذاب و به اصطلاح «تو دل برو» است. یک مرد بلند قد و خوشتیپ با یک استایل ایتالیایی که چهره هایی متفاوت از خود نشان می دهد. گاهی مهربان و آرام است و گاهی عصبانی و مقتدر. گاهی لباس های سنتی ایرانی می پوشد و گاهی حتی در روز درختکاری درخت هم می کارد. او اهل خانواده است و همسر و فرزندانی دارد که زندگی خوب و خوشی در کنار همدیگر دارند. آنها عاشق ایران و جذابیت های آن هستند و آمده اند تا رویاهای استقلالی ها را به حقیقت نزدیک کنند. این تصویر گرم و صمیمی یکی از تکنیک های اقناع در سواد رسانه ای است.

از سویی دیگر ایتالیایی ها برای ایرانی ها حسی خوب و نوستالوژیک ایجاد می کنند. مردان جذاب ایتالیایی چه در عرصه فوتبال و قاب تلویزیون و چه در عرصه بازیگری و قاب سینما همیشه الگوهایی محبوب برای جوانان ایرانی بوده اند و در مجموع آنچه به ما از این طریق القا می شود یک حس خوب همراه با پیش داوری های مثبت درباره آنهاست. اصول تداعی معانی در این زمینه کمک می کند تا خوبی های یک فرد در نظرمان بزرگ جلوه کند و عیب هایش کمرنگ شود.

حالا تصویر رسانه ای جناب استراماچونی را مقایسه کنید با شمایل یک آرژانتینی کچل و نچسب به نام گابریل کالدرون. یک هوادار به کدام یک دل می بازد؟ یک هوادار اسیر کدام یک می شود؟

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.