واکسن کرونا تا پایان سال به ایران نمی‌رسد

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران اعلام کرد با توجه به شروع موجود واکسن کرونا به دست هموطنان نمی‌رسد

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: هر چند با محاسبات و استانداردهای فعلی نمی‌توان زمان قطعی برای تولید انبوه واکسن کرونا پیش‌بینی کرد اما بعید است تا آخر امسال (۱۳۹۹) این واکسن در دنیا به تولید انبوه برسد و در دسترس همگان قرار گیرد.

سیدمحمد جزایری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا با اعلام مطلب بالا بیان کرد:معنی این حرف این نیست که تا پایان سال جاری واکسنی طراحی و تولید نمی شود، بلکه واکسن ممکن است تا آخر سال جاری همه مراحل ساخت را طی کند اما بعید است به تولید انبوه برسد به نحوی که امکان واردات آن در سطحی وسیع صورت گرفته و همه اقشار مردم امکان تزریق آن را داشته باشند.راه اندازی خط تولید واکسن زمان بر بوده و امید چندانی به دسترسی همگانی به این واکسن تا پایان سال ۱۳۹۹ نیست و دسترسی همگانی به آن دور از انتظار است.

وی ادامه داد:اگر همین امروز هم فاز سوم مرحله بالینی واکسن در یکی از کشورهای خارجی به اتمام برسد، ۶ تا ۹ ماه دیگر زمان نیاز است تا وارد مرحله تولید انبوه شود.

این ویروس شناس با اشاره به اینکه طراحی، ساخت و تولید انبوه واکسن در شرایط عادی، یک بازده زمانی طولانی مدت بین ۱۰ تا ۱۵ سال را باید طی کند، گفت: وضعیت کرونا سبب شد که مراحل مختلف ساخت واکسن کوتاه تر شده و مردم دنیا در زمان کمتری به این دستاورد دست پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص مراحل ساخت واکسن نیز توضیح داد: ساخت واکسن سه مرحله دارد که شامل مرحله مقدماتی (انجام آزمایش روی سلول و یافتن دوز مناسب برای واکسن)، مرحله آزمایشگاهی موجودات زنده غیرانسان و بالاخره فاز بالینی روی افراد داوطلب است که این مرحله هم به سه قسمت تقسیم می شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.