برای واکسن کاری می‌کنیم کارستان

وزیر بهداشت درباره روند واکسیناسیون علیه کرونا گفت

سعید نمکی درباره روند واکسیناسیون در کشور گفت: «برای واکسن داریم کاری می‌کنیم کارستان. این باید برای اعتلای غرور ملی و اعتلای غرور دانشمندان ایرانی و اعتماد به نفس این سرزمین، در بین کشورهای منطقه که دست‌شان دراز است برای واکسن و دانش فنی بیرونی، کاری که از صفرش را بچه‌های خودمان شروع کردند و از هفته جاری اثراتش را خواهید دید، انجام شود.»

شهروندآنلاین- سعید نمکی  درباره روند واکسیناسیون در کشور گفت: «برای واکسن داریم کاری می‌کنیم کارستان. این باید برای اعتلای غرور ملی و اعتلای غرور دانشمندان ایرانی و اعتماد به نفس این سرزمین، در بین کشورهای منطقه که دست‌شان دراز است برای واکسن و دانش فنی بیرونی، کاری که از صفرش را بچه‌های خودمان شروع کردند و از هفته جاری اثراتش را خواهید دید، انجام شود. بر این اساس خواهشم آن است هنرمندان در این حماسه خلق شده و به تصویر کشیدن زیبایی‌هایش کمک کنند و بتوانیم در این راستا هم قدمی برداریم.»

وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از مجموعه مستند «شنا با دست‌های بسته» و عکس صحنه‌پردازی شده «فرصتِ بحران» با بیان اینکه روزهای به‌شدت سختی گذشت، گفت: «اگر روزی فراغتی یافتم و از این کسوت رهایی، به‌دلیل انسی که با قلم دارم، این روزهای سخت و جانگدازی که بر همه ما گذشت را خواهم نوشت.»

او افزود: «در سال ۹۹ به‌عنوان سال پربحران کرونا، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از سال آرام ۹۷ ارز مصرف کردیم. همچنین در سال ۹۸ سیلاب‌های بهاره را تجربه کردیم و بعد از آن مشکلات آنفلوآنزا، زلزله و … را داشتیم و همکاران ما خسته از این فشارها در اواخر بهمن ۹۸ وارد بحث کووید-19 شدند.»

به گزارش ایسنا، نمکی مقابله با بیماری کرونا را حماسه بزرگ توصیف کرد و گفت: «حماسه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران خلق شد، حماسه‌ای بی‌بدیل و بی‌نظیر بود. آمریکایی‌ها حداقل تا شش‌ماه قبل ۱۱۱ میلیارد دلار فقط خرج نظام سلامت کردند؛ در انگلیس نیز ۲۲ میلیارد پوند. در حالی که ما از یک میلیاردی که از صندوق قرار بود بگیریم هنوز هم مقدار قابل توجهی از آن را نگرفتیم و دوستان به‌دلیل اینکه  ممکن است این موضوع در امر نقدینگی و اقتصاد، تأثیر منفی بگذارد، آنقدر قطره چکانی این پول را به ما دادند که لب ما از تشنگی حتی لحظه‌ای سیراب نشد. با این چنین منابع و تحریم‌های ظالمانه ببینید چه افتخاری کسب شد.»

نمکی گفت: «امروز معاون درمان گزارش پیک چهارم کرونا را داد. دیدید که وقتی ویروس انگلیسی به هر کشوری اعم از انگلیس و فرانسه و … وارد شد، همان هفته اول مبتلایان در زمین‌های چمن و خیابان‌ها بودند، اما در جمهوری اسلامی ایران، ما نه تنها بیمار کووید بلکه بیمار غیرکوویدمان هم پشت در آی‌سی‌یو، سرگردان نشد که اگر غیر از این بود هر شب در شبکه‌های خارجی بلوا می‌کردند.»

نمکی گفت: «یک روز نشنیدید که علی‌رغم تحریم‌ها، با اینکه با فشار زیاد و دور زدن تحریم‌ها تجهیزات‌مان را تهیه می‌کردیم، مشکلی که برای برخی ارزاق عمومی پیش آمد، برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیامد. شما روی صحنه‌ را می‌بینید، اما در پشت صحنه خون دل‌هایی‌ است برای این لجستیک؛ آنجا دیگر دوربین کار نمی‌کند و البته ما هم نمی‌خواهیم کار کند. زیرا هم ممکن است مکانیزم‌هایی که به کار بردیم، لو برود و هم اینکه اصلا نمی‌خواهیم خودخواهانه ما را نشان دهید، اما بدانید این روی صحنه، پشت صحنه‌های دلسوزانه‌تری دارد که چگونه شد که از ۴هزار و ۷۵۰ قلم دارو در اوج تحریم مردم سرگردان نشدند؛ از اینکه یک دقیقه اتاق عملی تعطیل نشد؛ از اینکه لحظه‌ای داروی بیهوشی برای هیچ بیماری در اتاق عمل در اوج ظالمانه‌ترین تحریم‌ها معطل نماند و اینکه توانستیم در ۵۰ روز آنچه را که به عنوان مایحتاج پزشک و پرستار بود، در داخل تولید کنیم.»

نمکی گفت: «شما می‌بینید که رشد اقتصادی این سرزمین مثبت بود؛ چراکه کارگر، مهندس و تولیدکننده خیالش راحت بود که اگر بیمار شد جایی هست که به او برسند. ما در بدترین شرایط حداقل ۳۰ درصد ظرفیت آی‌سی‌یو را خالی داشتیم. در طول یک سال آی‌سی‌یو را دو برابرکردیم؛ آن هم در اوج تحریم. همچنین ۴۶۰ اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌ها رساندیم. بیمار کووید در بیرون آی‌سی‌یو ۲۵ لیتر در دقیقه و در آی‌سی‌یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد. در حالی که بیمارستان‌های ما برای شرایط عادی طراحی شده بود که شامل یک تا پنج لیتر اکسیژن در دقیقه، نه هفت و ۱۰ برابر.»

وزیر بهداشت گفت: «فکر می‌کنم که این حماسه باز هم خیلی جا برای کار دارد. در عین‌حال در رابطه با واکسن هم توصیه می‌کنم حتما برای این کار عظیم هنرمندانه هم باب تازه‌ای را باز کنند. واقعا کار واکسن و حماسه واکسن‌سازی کووید که دنیا هم از آن حیرت خواهد کرد، کاری است که حتما باید دوستان ورود کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.