5 راهکار برای پیشگیری از عود مجدد سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از سرطان‌ها با رفتارهای مربوط به سبک زندگی از جمله الگوهای غذایی ناسالم و کمبود فعالیت بدنی مرتبط هستند. برای بسیاری از بازماندگان سرطان، بدترین کابوس عود مجدد سرطان است. بله، سال‌ها پس از یک درمان به ظاهر موفق، سرطان می‌تواند دوباره رشد کند و حتی دانشمندان نمی‌دانند که این اتفاق چگونه می‌افتد. بنابراین اگرچه راهی برای پیش‌بینی بازگشت سرطان وجود ندارد، اما اجازه ندهید ترس، زندگی روزمره شما را کنترل کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی، داروها و غربالگری سالانه به شما کمک می‌کنند تا حد ممکن از عود مجدد سرطان جلوگیری کنید.

  1. ورزش کنید: تمرینات ورزشی منظم بعد از درمان سرطان می‌تواند بهبودی شما را تسریع کند. ورزش فواید بسیاری دارد و برخی از مطالعات اولیه حاکی از آن است که ممکن است خطر عود سرطان را نیز کاهش دهد. بنابراین فعالیت بدنی نکته بسیار مهمی است که نجات‌یافتگان از سرطان باید در برنامه روزانه خود به آن توجه کنند. با این حال اگر اهل ورزش حرفه‌ای نیستید، پیاده‌روی را فراموش نکنید، البته قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
  2. رژیم غذایی مناسب داشته باشید: تغذیه روزانه شما باید شامل بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و همچنین غلات باشد. انجمن سرطان آمریکا به بازماندگان سرطان توصیه می‌کند هر روز حداقل 2.5 فنجان میوه و سبزی بخورید و چربی‌های سالم مانند آنچه در ماهی و گردو یافت می‌شود را انتخاب کنید. با این حال در ویتامین‌ها افراط نکنید. برخی از بازماندگان سرطان فکر می‌کنند که اگر مقدار کمی ویتامین خوب باشد، مقدار زیاد آن باید حتی بهتر باشد. اما این‌طور نیست. در حقیقت، مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص می‌تواند به شما آسیب برساند.
  3. وزن خود را متعادل کنید: ممکن است در طول درمان، وزن خود را افزایش داده یا از دست داده باشید. سعی کنید وزن خود را به سطح سالم برسانید. با پزشک خود درمورد اینکه وزن سالم برای شما چیست و بهترین راه برای رسیدن به آن وزن صحبت کنید. برای بازماندگان سرطان که نیاز به چاق‌شدن دارند، این کار احتمالا شامل ارایه روش‌هایی برای جذابیت و سهولت خوردن غذاست. برای بازماندگان سرطان که نیاز به کاهش وزن دارند، اقدامات لازم برای کاهش وزن را به آرامی را انجام دهید – بیش از 2 پوند (حدود یک کیلوگرم) در هفته.
  4. خوب استراحت کنید: تغییرات جسمی، عوارض جانبی درمان، استرس یا دلایل دیگر می‌تواند باعث اختلال خواب مبتلایان به سرطان یا حتی نجات‌یافتگان از این بیماری شود. اما خواب کافی قسمت مهمی از بهبود شماست. خوابیدن به ذهن و بدن شما زمان می‌دهد تا جوان و تازه شود و به شما در عملکرد بهتر در هنگام بیداری کمک کند. خواب خوب می‌تواند مهارت‌های شناختی را تقویت کند، عملکرد هورمون‌ها را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به طور کلی باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید.
  5. استرس را کاهش دهید: به عنوان یک بازمانده یا همان نجات‌یافته از سرطان، ممکن است متوجه شوید که دردهای جسمی ، تأثیرات عاطفی و اجتماعی بر روان شما گذاشته است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هورمون‌های استرس ممکن است سلول‌های سرطانی خاموش را که پس از درمان در بدن باقی می‌مانند، از خواب بیدار کنند. بنابراین استفاده از راهکارهای مقابله‌ای موثر برای کاهش استرس می‌تواند علایم مربوط به سرطان و درمان آن را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.