32میلیون نفر در جهان سرطان را شکست داده‌اند

 «امروز وقتی به عقب نگاه می‌کنم، قدرت را می‌بینم، ضعف را می‌بینم، اما مهم‌تر از همه اراده‌ای را می‌بینم که اجازه نداد کلمه «C» تعریف کند که زندگی من پس از سرطان چگونه خواهد بود.» این جمله احساسی و تأثیرگذار را سونالی بندره، بازیگر و فیلمساز هندی که بعد از سه سال جنگیدن با بیماری سرطان از آن نجات پیدا کرده، می‌گوید.

البته واقعیت این است که امروزه در جهان اپیدمی وجود دارد که به همه سطوح و طبقات اجتماعی نفوذ می‌کند. اپیدمی که نه تحصیلات می‌شناسد و نه ثروت و حتی شهرت. «سرطان» درست همان خرچنگی است که چنگال‌هایش را در قلب و ذهن بیمار فرو می‌کند و از همان اولین لحظه‌ای که میزبانش را از وجودش با خبر می‌کند، گویی که حکم اعدام صادر شده است. هر ساله زنان و مردان زیادی در جهان به یکی از انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند، اما آیا همه آنها به علت همین بیماری از دنیا خواهند رفت؟ پاسخ این سوال قاطعانه خیر است. در جهان امروز زنان و مردان زیادی با سرطان جنگیده‌ و این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و حالا سال‌هاست که به زندگی عادی برگشته‌اند، درست مثل رابرت دنیرو، بازیگر مشهور یا لنس آرمسترانگ، قهرمان دوچرخه‌سواری که به دلیل شهرت، خبر نجات‌یافتن‌شان منتشر شد.

نجات‌یافتگان سرطان

یکشنبه، 6 ژوئن 2021، مردم در سراسر جهان سی‌وچهارمین روز ملی بازماندگان سرطان را به صورت حضوری یا مجازی جشن گرفتند. این روز که یک هفته ادامه دارد، به زنان و مردان و کودکان نجات‌یافته از سرطان می‌پردازد تا برای ارتباط با دیگر بازماندگان سرطان و قدردانی از کسانی که به آنها کمک کرده‌اند،  دور هم جمع شوند. این روز بیش از 30 سال پیش توسط «بنیاد غیرانتفاعی روز ملی بازماندگان سرطان» تأسیس شد و همچنان به گسترش دامنه خود در سراسر جهان ادامه می‌دهد. هرچند که این روز هنوز در ایران به طور رسمی جشن گرفته نمی‌شود یا آمار دقیقی از تعداد نجات‌یافتگان از سرطان وجود ندارد، اما بدون شک بسیاری از ما، در دور و اطراف‌مان شنیده‌ایم که یک بیمار مبتلا به سرطان، بعد از سال‌ها جنگیدن با این بیماری آن را شکست داده است.  این روز نه‌تنها به آینده‌ای روشن امیدوار است، بلکه نشان می‌دهد زندگی پس از تشخیص سرطان ادامه دارد.

چه کسی بازمانده از سرطان محسوب می‌شود؟

بنیاد ملی بازماندگان سرطان، «بازمانده» یا «نجات‌یافته» را به عنوان هر کسی که سابقه سرطان دارد، از لحظه تشخیص تا پایان عمر، تعریف می‌کند. آن چیزی که مسلم است، شنیدن خبر تلخ ابتلا به سرطان، برای هیچ انسانی خوشایند نیست. اما شاید باورکردنی نباشد که در سراسر جهان بسیاری از همین افراد یک روز خوب با یک خبر شیرین را هم تجربه کرده‌اند. اگرچه آمار و اعداد فوت ناشی از انواع سرطان‌ها گاهی وحشتناک به نظر می‌رسند، اما فقط در ایالات متحده 14.5میلیون نفر و 32میلیون نفر در سراسر جهان وجود د‌ارند که سرطان را شکست داده‌اند. این اعداد موفقیت بزرگی را نشان می‌دهد و با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی میزان بقا بیشتر می‌شود. به مناسبت بزرگداشت روز ملی بازماندگان از سرطان، سایت Asbestos.com  از چند نجات‌یافته از این بیماری درخواست کرد که احساس‌شان را در یک جمله بگویند:

تامرون لیتل ، بازمانده سرطان ریه:  کلمه بازمانده برای من واژه‌ای پرمعنی است. وقتی به کلمه بازمانده فکر می‌کنم، تنها کلمه‌ای که به ذهنم خطور می‌کند «سپاسگزاری» است. من بسیار سپاسگزارم چون در جنگ با سرطان پیروز شدم و می‌توانم پرچم سفید پیروزی را به اهتزاز درآورم!

امیلی وارد، بازمانده سرطان خون: هر لحظه، روز، ماه و سال یک هدیه است. از همه داشته‌های خود قدردانی کنید و زندگی را طوری زندگی کنید که گویی می‌تواند در همین لحظه به پایان برسد.

مایکل بدرمن، بازمانده سرطان کبد: یک چیزی که آرزو می‌کنم مردم در مورد نجات یافتن از سرطان بدانند این است که وقتی مبتلا به سرطان هستید و درمان‌ها و جراحی‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارید، ذهن و روح شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد بر جنبه ذهنی تمرکز نمی‌کنند، اما برای شکست سرطان به همان اندازه‌ای که درمان جسمی انجام می‌دهید، روح‌تان را هم درمان کنید.

اکثر سرطان‌ها در سراسر جهان در جمعیت‌های مسن‌تر رخ می‌دهد.

تقریبا نیمی یا 46درصد از کل افرادی که بر اثر سرطان می‌میرند، 70سال و بالاتر هستند. 41درصد دیگر 50-69 سال دارند. حدود 5درصد از کل سرطان‌ها در کودکان اتفاق می‌‌افتد.

دو عامل اصلی می‌توانند در بهبود نرخ زنده ماندن پنج ساله نقش داشته باشند: تشخیص زودهنگام و پیگیری درمان.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.