حج امسال به ساکنان عربستان محدود شد

عربستان سعودی به‌ دلیل ادامه همه‌گیری، حج را برای خارجیان ممنوع و به 60 هزار بزرگسال واکسینه‌شده از داخل این کشور محدود کرد

عربستان سعودی اعلام کرده است که به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مناسک حج تمتع امسال به 60 هزار نفر از ساکنان واکسینه‌شده این کشور محدود خواهد شد.در بیانیه روز شنبه وزارت حج و عمره عربستان آمده که حج امسال، که از اواسط جولای آغاز می‌شود، به افراد واکسینه‌شده 18 تا 65 سال محدود می‌شود.سال گذشته هم عربستان سفر زیارتی حج را محدود کرد و به تعداد کمی از افراد اجازه داده شد در آن شرکت کنند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: عربستان سعودی اعلام کرده است که به‌ دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مناسک حج تمتع امسال به 60 هزار نفر از شهروندان و ساکنان واکسینه‌شده این کشور محدود خواهد شد.

سال گذشته عربستان سفر زیارتی حج را محدود کرد و به تعداد کمی از افراد اجازه داده شد در این رویداد سالانه شرکت کنند.

در بیانیه روز شنبه وزارت حج و عمره عربستان آمده که حج امسال، که از اواسط جولای آغاز می‌شود، به افراد واکسینه‌شده 18 تا 65 سال محدود می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «عربستان سعودی، که هر ساله افتخار میزبانی زائران را دارد، تأیید می‌کند که این توافق به‌دلیل نگرانی مداوم در مورد سلامت، ایمنی و امنیت زائران، همچنین امنیت کشورهای آنان صورت گرفته است.»

معمولا و پیش از شیوع کرونا، حج سالانه بیش از 2 میلیون مسلمان را از سراسر جهان به خود جلب می‌کرد. فقط حدود یک‌هزار نفر از ساکنان عربستان سعودی در مراسم حج سال گذشته شرکت کردند.

GETTY IMAGES/ مراسم حج سال گذشته هم محدود بود

شیوع بیماری و حج

بارها شیوع بیماری برگزاری مناسک حج را با نگرانی روبه‌رو کرده است. زائران در سال 632 میلادی با شیوع مالاریا رو‌به‌رو شدند؛ وبا در سال 1821 جان حدود 20هزار زائر را گرفت و شیوع دیگر وبا در سال 1865 باعث مرگ 15هزار نفر شد، قبل از اینکه در سراسر جهان گسترش یابد.

عربستان سعودی اخیرا با ویروس کرونایی متفاوت مواجه شد؛ ویروسی که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه می‌شود (مِرس«MERS»).

عربستان اقدامات بهداشت عمومی خود را هنگام حج سال‌های 2012 و 2013 افزایش داد و از بیماران و سالخوردگان خواست که در این مناسک شرکت نکنند.

مقامات سعودی همچنین در سال‌های اخیر ممنوعیت ورود حجاج از کشورهای آسیب‌دیده از ویروس ابولا را اعمال کردند.

از آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19، عربستان بیش از 462هزار مورد ابتلا و 7هزار و 500 مرگ گزارش کرده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، عربستان حدود 15.4 میلیون دوز واکسن تزریق کرده است.

عربستان سعودی بیش از 30 میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.