کرونا آتش گسترش فقر و نابرابری را به سرعت شعله‌ورتر می‌کند

هشدار بیش از ۲۰۰ نهاد مدنی بین‌المللی درخصوص پیامدهای اجتماعی بحران کرونا در جهان

جهان گرفتار نابرابری، فقر، گرسنگی، درگیری‌های مسلحانه، تروریسم، ناامنی، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های همه‌گیر است.شاید برای پاسخ به همین پرسش است که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بیش از ۲۰۰ نهاد مدنی بین‌المللی خواستار پشتیبانی و حفاظت اجتماعی بیشتر از مردم جهان شده‌اند که با پیامدهای پاندمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

ائتلافی متشکل از بیش از ۲۰۰ نهاد مدنی بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای خواستار ایجاد صندوقی جهانی برای حمایت و حفاظت اجتماعی بیشتر از انسان‌هایی در سراسر جهان شده است که در جریان پاندمی کرونا فقیرتر شده و از امکانات لازم برخوردار نیستند.

بیانیه مشترک این نهادهای بین‌المللی امروز و در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک منتشر شده است. سازمان ملل امسال هفتاد و پنجمین سالگرد بنیان‌گذاری خود را جشن می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است، پاندمی کرونا سبب شده که شمار انسان‌های بی‌پناه و محروم افزایش یابد. تنها شمار انسان‌هایی در سراسر جهان که از لحاظ دسترسی به خوراک از امکانات لازم برخوردار نیستند، دو برابر شده و به ۲۵۰ میلیون نفر رسیده است.

این نهادهای بین‌المللی در بیانیه خود تصریح کرده‌اند، هدف از ایجاد صندوق پیشنهادی‌شان این است که “به رنج، فقر، نابرابری ناعادلانه و معضلات سلامتی و بهداشتی پایان داده شود و جلوی مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری گرفته شود”.

توبیاس هاوشیلد، مسئول شاخه آلمان سازمان آکسفام، تصریح کرد: «بحران کرونا به ماده‌ای می‌ماند که آتش گسترش فقر و نابرابری را به سرعت شعله‌ورتر می‌کند».

به گفته او، پیامدهای ناشی از پاندمی کرونا ممکن است تا نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در جهان را به پرتگاه فقر بیاندازد و جامعه بین‌المللی باید بر سر ایجاد صندوق و بسته‌ای کمکی برای تمامی انسان‌ها به توافق نظر برسد.

هاوشیلد در این ارتباط خاطرنشان کرد که در این راه باید گام‌هایی چون بخشش بدهی‌ها، کمک‌های ویژه صندوق بین‌المللی پول و همچنین گسترش همکاری‌های توسعه و عمران صورت گیرد.

مسئول شاخه آلمان سازمان آکسفام همچنین دولت این کشور را فراخواند تا در راستای بخشش بدهی‌های کشورهای فقیر تلاش ورزد.

او در خصوص مقابله با پاندمی کرونا تصریح کرد، واکسن کووید۱۹ که در دست تهیه است، باید در دسترس همه مردم جهان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کارشناسان “انستیتو منابع جهان” نیز کشورهای جهان را فراخوانده‌اند تا در چارچوب برنامه‌های میلیارد یورویی خود برای به گردش انداختن چرخ اقتصاد در دوران کرونا، به مسایل و معضلات مربوط به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین توجه بیشتری کنند.

بنا بر پژوهش‌هایی که در این راستا در ۱۸ کشور جهان انجام شده‌ است، برنامه‌های تنظیم‌شده در ۱۴ کشور برای محیط زیست بیشتر زیان‌آور خواهند بود تا سودمند. در این طیف اتحادیه اروپا “قطب سبز” است و آمریکا در بخش “آلوده‌ترین” آن قرار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.