اصغرآقا به دنبال قهرمان‌بازی!

فیلم جدید اصغر فرهادی در ایران به نمایش درمی‌آید

گفته می‌شود که اصغر فرهادی شانس زیادی در اسکار نیز خواهد داشت و با توجه به شرایط و وضعیت سینمای کرونازده جهان احتمال حضور جدی این فیلم در رقابت برای دریافت سومین اسکار کارگردانش زیاد است.

پولاد امین، شهروندآنلاین: فیلم «قهرمان» که تا چند هفته دیگر برای اولین‌بار در بخش مسابقه هفتادوچهارمین دوره فستیوال سینمایی کن در کشور فرانسه روی پرده خواهد رفت؛ قرار است به زودی در ایران نیز اکران شود. گفته می‌شود این فیلم که با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدرعرفایی در شیراز جلوی دوربین رفته، در اواخر تابستان یا اوایل پاییز روی پرده بیاید. این درحالی است که گفته می‌شود این فیلم قرار است از ۲۲ دسامبر در فرانسه نیز اکران شود- که تقریبا مصادف با زمان تعیین‌شده برای نمایش فیلم در ایران می‌شود.

قهرمان‌بازی در ایران

چند روز پیش سعید خانی، مدیر موسسه پخش فیلم خانه فیلم، از بسته‌شدن قرارداد پخش داخلی فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی خبر داد- که به معنای اکران سراسری این فیلم در ایران خواهد بود. سعید خانی گفته که قرارداد پخش داخلی «قهرمان» جهت اکران سراسری در ایران با شرکت «خانه فیلم» امضا شده است.
روابط عمومی خانه فیلم نیز در ادامه عنوان کرده که فیلم تازه اصغر فرهادی پس از نمایش در بخش مسابقه جشنواره کن و با مساعدشدن شرایط کرونا در کشور، خود را برای اکران گسترده در پاییز آماده می‌کند.

قهرمان

داستان فیلم جدید اصغر فرهادی درباره مردی به نام رحیم است که به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی مالی بسیاری که داشته، به زندان افتاده است. رحیم بعد از گرفتن یک مرخصی کوتاه دو روزه پیش طلبکارش می‌رود تا شاید بتواند او را در ازای پرداخت بخشی از بدهی‌اش برای صرف‌نظرکردن از شکایتش راضی و قانع کند، اما این ماجرا طبق پیش‌بینی او بر وفق مراد پیش نمی‌رود. در جایی دیگر اما رحیم پول زیادی پیدا می‌کند که می‌تواند مشکل او را کاملا رفع کند. رحیم اما تردید دارد که باید با آن پول مشکل خودش را حل کند، یا که صاحب پول را پیدا کرده و پول را به او پس بدهد.

فیلم «قهرمان» که محصول مشترک ایران و فرانسه است، با نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی، مدیریت فیلمبرداری علی قاضی و آرش رمضانی، تدوین ابولفضل ابراهیمی ‌و هایده صفی‌یاری و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی و الکساندر مالکی- با همکاری اولیویه‌پر (کانال ارته فرانسه) تولید شده است. این فیلم به‌عنوان محصول مشترک کمپانی‌های ممنتو، کانال آرته و ‌اصغر فرهادی پرودوکسیون عرضه شده است.
امیرجدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر عرفایی، احسان گودرزی و سارینا فرهادی در کنار جمعی از بازیگران شیرازی بازیگران این فیلم هستند.

قهرمان‌بازی در اسکار

در شرایطی که کرونا، تعطیلی سینماها و در ادامه نیز رکود و بی‌رونقی اکران، نمایش فیلم‌های ایرانی را تقریبا به یک ریسک بزرگ با فرجامی محتوم بدل کرده، اعلام خبر اکران فیلم «قهرمان» اتفاق عجیبی در سینمای ایران جلوه می‌کند، آن‌هم درحالی که بسیار فیلم‌های بالقوه پرفروش و پرمخاطب دیگر در 14ماه اخیر در اکران شکست خورده‌اند و صاحبان دیگر فیلم‌ها، حتی فیلم‌های شعاری- تبلیغاتی دولتی نیز تمایلی به نمایش فیلم‌هایشان ندارند.
از این‌رو شماری از کارشناسان سینما و اکران بر این باورند که اکران فیلم «قهرمان» در ایران، احتمالا یک اکران محدود، و تنها و تنها به‌عنوان ابزاری برای احراز شرایط حضور فیلم تازه‌ اصغر فرهادی در اسکار خواهد بود. در واقع از نظر این عده، اصغر فرهادی اگر می‌خواهد فیلمش در رقابت اسکار حاضر باشد، باید طبق شرایط اسکار، تا قبل از پایان مهرماه، حداقل یک هفته در کشور محل ساخت فیلم آن را اکران کند- و اعلام خبر اکران فیلم «قهرمان» را در این راستا می‌توان تحلیل و توجیه کرد.

شانس سومین اسکار

در شرایطی که کرونا در سراسر جهان باعث شده بسیاری از فیلم‌ها نمایش عمومی خود را به تعویق اندازند- و این به معنای کاهش تعداد فیلم‌های واجد شرایط حضور در رقابت اسکار خواهد بود- بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که فرهادی می‌خواهد از این فرصت برای افزایش شانس دریافت سومین اسکار کارنامه‌اش استفاده کند.
در واقع گفته می‌شود که اصغر فرهادی قصد دارد از نبود یا کمبود فیلم‌های درجه یک برای افزایش شانس خود بهره بگیرد، به‌خصوص که سابقه دو جایزه اسکار و به عبارت بهتر محبوبیت خود اصغر فرهادی در میان اعضای آکادمی اسکار، مضمون فیلم تازه او درباره محرومیت مردم و زندان و البته همکاری یک کمپانی بانفوذ فرانسوی در تهیه و تولید این فیلم باعث شده فیلم «قهرمان» از نگاه بسیاری از کارشناسان شانس بالایی در رقابت اسکار و دیگر فستیوال‌های مضمون‌محور داشته باشد.

اسکارقابل پیش‌بینی

رویکرد مضمون‌محور اسکار و شماری از دیگر فستیوال‌های سینمایی نیز در این میان «قهرمان» اصغر فرهادی را به‌عنوان یکی از برندگان بالقوه فصل جوایز سینمایی جلوه می‌دهد.

در واقع اسکار که در هفت- هشت سال اخیر آشکارا نقش زیادی برای سیاست و لابی‌گری در معرفی برندگان قائل شده؛ از نظر منتقدانش چنان قابل پیش‌بینی شده که از هم‌اکنون و حتی پیش از تماشای فیلم‌ها نیز می‌توان تا حد زیادی اسامی فیلم‌های مهمش را حدس زد و هم از این‌روست که چندماه پیش، یعنی درست یک‌سال قبل از مراسم اسکار 2022 و پیش از اینکه فرصت تماشای فیلم‌ها مهیا شود، شماری از منتقدان سینمایی از جمله منتقد ورایتی ترکیب برندگان اسکار 2022 را پیش‌بینی کرده و جالب اینکه نام فیلم اصغر فرهادی را نیز در میان برندگان آورده‌ و مدعی شدند که فیلم «قهرمان» در اسکار ۲۰۲۲ جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان یا به تعریف جدیدتر بین‌المللی را خواهد گرفت!

طبق این پیش‌بینی که توسط کلیتون دیویس، نویسنده اصلی بخش جوایز ورایتی به انجام رسیده، از یک‌سال قبل از اسکار معلوم است که فیلمی مانند «خاندان گوچی» و کارگردانش ریدلی اسکات شانس اصلی دریافت جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری و بهترین لباس خواهند بود. این منتقد سینمایی «قهرمان» اصغر فرهادی را نیز به‌عنوان برنده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی پیش‌بینی کرده است.

دیویس که پارسال هم 16 ماه پیش از برگزاری مراسم اسکار پیش‌بینی کرده بود که جایزه اسکار در دو رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردان به فیلم «سرزمین آوارگان» خواهد رسید؛ گفته که پیش‌بینی‌هایش را بر اساس سابقه دو دهه پوشش اخبار جوایز سینمایی انجام می‌دهد و حتی بدون دیدن هیچ‌کدام از فیلم‌ها و تنها بر اساس قدرت استودیوها و هیجان ایجادشده برای تماشای فیلم‌ها می‌تواند فرجام کلی آثار را پیش‌بینی کند. به ادعای این کارشناس، حضور استودیوی پرقدرتی مانند آمازون در پشت فیلم فرهادی حداقل حضور این فیلم در نامزدهای نهایی اسکار را تقریبا قطعی جلوه می‌دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.