مرور تقابل‌های تاریخی با عراق؛ این‌بار نوبت ماست

رویارویی دو همسایه قصه‌ای فراتر از فوتبال دارد

تیم‌ملی فوتبال در شرایطی مقابل عراق به میدان می‌رود که این بازی برای طرفداران فوتبال بسیار خاطره‌انگیز است.

شهروندآنلاین: رویارویی با عراق همواره قصه متفاوتی برای فوتبال ایران داشته و دارد. عراقی‌ها از بردن تیم‌ملی فوتبال ایران لذت عجیبی می‌برند و این اتفاق از گذشته زمینه تاریخی  دارد. برای ایرانی‌ها شکست‌دادن عراق حتی در بازی دوستانه هم لذت عجیبی دارد.

اگر چه عراقی‌ها سال‌هاست کشور دوست و همسایه ایران هستند اما نبردهای فوتبالی دو کشور همیشه کری‌های پنهانی در خود داشته و به نوعی برای ایرانی‌ها قصه‌اش فراتر از فوتبال است. حالا نیز در بازی سه‌شنبه شب شاهد یکی دیگر از نبردهای حساس دو تیم خواهیم بود.

در گذشته ایران و عراق بازی‌های زیادی انجام دادند؛ مسابقاتی که اکثر آنها هم جذاب و هیجان‌انگیز بوده است. در این بین اما می‌شود 5 تقابل دو تیم را حساس‌ترین بازی‌هایشان بعد از انقلاب دانست. در ادامه به این 5 رویارویی پرداخته‌ایم:

**ایران صفر- عراق صفر (سال 1368)

اولین رویارویی دو تیم بعد از جنگ در تورنمنت صلح و دوستی در سال ۱۳۶۸ در کویت رقم خورد. بازیکنان دو تیم در ابتدای بازی، عکس جمعی مشترک انداختند و در دیداری نه چندان مهیج به تساوی بدون گل رضایت دادند. این بازی آن زمان به صورت زنده از تلویزیون هم پخش شد اما در کل خود بازی چنگی به دل نزد.

**ایران یک- عراق 2 (سال 1375)

استارت تیم مایلی‌کهن در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۳۷۵ با شکست برابر عراق زده شد. یک ترکیب عجیب و غریب که خداداد عزیزی را نداشت ولی اکبر یوسفی را داشت. علی دایی اما طبق معمول، گلش را بدون توجه به هر حاشیه و اتفاقی زد. نیما نکیسا همچنان معتقد است روی گل اول که از زاویه بسته وارد دروازه‌اش شد، مقصر نبوده است. محمد مایلی‌کهن در پایان بازی از مردم ایران و به خصوص کسانی که در جنگ ایران و عراق خسارت خورده بودند و شهید داده بودند و  خانواده شهدا و جانبازان و معلولین جنگ عذرخواهی کرد.

**ایران 2- عراق یک(سال 1380)

آن بازی در سال ۱۳۸۰ مانور قدرت محسن صفایی فراهانی به عنوان رئیس فدراسیون بود. او مجوز پرواز اختصاصی برای تیم ملی را در آسمان عراق گرفت آن هم در حالی که عراقی‌ها درگیر جنگ بودند و این کشور پروازممنوع بود. اشتباه میرزاپور در بازی با پا، گل اول را به نام عماد رضا و عراق ثبت کرد ولی علی کریمی گل مساوی را زد. گلی که با حرکتی طولانی روی خط دروازه زده شد. در اواخر بازی هم نوبت به علی دایی رسید تا نشان دهد دریبل‌زدن هم بلد است. او با تغییر مسیر توپ، مدافع عراق را از جریان بازی حذف کرد و با یک ضربه دقیق دروازه را برای دومین‌بار گشود.

**ایران 2-عراق یک (سال 1384)

تیم (ب) ایران در سال ۱۳۸۴ با هدایت پرویز مظلومی راهی رقابت‌های غرب آسیا شد تا از دل این تیم، بازیکنانی برای حضور در تیم اصلی که عازم جام ملت‌های 2007 بود، انتخاب شوند. ایران این بازی را برد و قهرمان بازی‌ها شد. در ترکیب این تیم رودباریان، بادامکی، شیث رضایی، احمد آل نعمه، میلاد میداودی، سپهر حیدری و میثم بائو حاضر بودند. آن تیم‌ملی ب پشتوانه خوبی برای تیم‌ملی الف شد.

**ایران 3- عراق 3 و شکست در ضربات پنالتی (سال 1393)

شکست ایران در جام ملت‌های استرالیای ۲۰۱۵ در زمستان سال ۹۳ از عراق خاطره تلخی است. نمایشی که با گل فوق‌العاده سردار آزمون استارت خورد ولی اشتباه بچگانه مهرداد پولادی درنهایت با خشم و اندوه به پایانش رساند. تیم‌ملی 10 نفره، دو بار در وقت‌های اضافه به بازی برگشت ولی درنهایت با خراب‌شدن پنالتی‌های حاج صفی و امیری، عراق راهی مرحله بعدی شد. علیرضا حقیقی درون دروازه به هیچ پنالتی‌ای جواب رد نداد و تقریبا همه پنالتی‌ها را خلاف جهت پرید تا ایران این بار در مرحله یک‌چهارم نهایی از جام ملت‌های آسیا حذف شود.

***

حالا تیم ایران در شرایطی که بازی رفت را مقابل عراق دو بر یک شکست خورده، به دنبال جبران و صعود به دور بعدی است. شاگردان دراگان اسکوچیچ اهمیت بازی سه‌شنبه شب را درک کرده‌اند و قطعا برای کسب هر 3 امتیاز مسابقه دست به هر کاری خواهند زد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.