ورزشگاه‌های لیگ فوتبال به امان خدا رها شدند!

بسیاری از میزبان‌های لیگ فصل جدید امکانات سخت‌افزاری مناسبی ندارند

مثل همه سال‌های گذشته امکانات سخت‌افزاری باشگاه‌ها همچنان مغفول مانده و کسی توجهی به مکان برگزاری مسابقات در فصل آینده ندارد. مهم‌ترین مسأله در این ماجرا ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر است که حالا در روزهای تعطیلات چندان توجهی به آنها نمی‌شود و بسیاری از آنها با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

در روزهایی که تب فوتبال همچنان با برگزاری لیگ قهرمانان آسیا برای طرفداران ایرانی داغ است و چهار نماینده کشورمان درگیر این رقابت‌ها هستند، خبری جز نقل و انتقالات و جابه‌جایی بازیکنان از تیم‌های دیگر حاضر در لیگ‌برتر نیست.باشگاه‌های مختلف برای حضور در فصل آینده کادرفنی‌شان را تکمیل کردند و حالا به دنبال جذب بازیکنان مورد نظرشان هستند تا بتوانند با توجه به بضاعت‌شان بهترین شرایط را برای لیگ بیستم مهیا کنند. در چنین شرایطی مثل همه سال‌های گذشته امکانات سخت‌افزاری باشگاه‌ها همچنان مغفول مانده و کسی توجهی به مکان برگزاری مسابقات در فصل آینده ندارد. مهم‌ترین مسأله در این ماجرا ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر است که حالا در روزهای تعطیلات چندان توجهی به آنها نمی‌شود و بسیاری از آنها با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

اگرچه با توجه به شیوع شدید کرونا احتمالا لیگ بیستم هم بدون حضور تماشاگران شروع شود و این موضوع ماجرای میزبانی باشگاه‌ها را راحت‌تر کند اما اینکه سازمان لیگ برخلاف ‌سال قبل هیچ توجهی به این مسأله و امکانات ورزشگاه‌های میزبان نداشته باشد، قابل قبول نیست. باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی پیرامون امکانات ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر رخ خواهد داد و لیگ بیستم با چه شرایطی آغاز خواهد شد.

چمن ورزشگاه‌ها، اصلی‌ترین دغدغه

یکی از معضلاتی که تعداد زیادی از ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر با آن مواجه هستند، وضع بغرنج چمن آنهاست. درحال حاضر به غیر از ورزشگاه‌های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، شهدای فولاد اهواز و نصف جهان اصفهان ورزشگاه‌های دیگر ایران هرکدام مشکلاتی از بابت چمن‌هایشان دارند و نیاز به ترمیم در آنها احساس می‌شود. برخی ورزشگاه‌ها مانند شهید وطنی قائمشهر در سال‌های گذشته از چمن مصنوعی بهره بردند که این مسأله به‌خصوص در فصل زمستان مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و باعث مصدومیت‌های زیادی شده است. از این‌رو مسئولان قائمشهری به فکر افتادند تا چمن این ورزشگاه را به طبیعی تغییر دهند و این مسأله حدود ١٠ماه زمان لازم دارد. از این‌رو نساجی باید در ورزشگاه دیگری که احتمالا در استان مازندران نیست، میزبان حریفان لیگ‌برتری‌اش باشد. ورزشگاه‌هایی مثل تختی آبادان، شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان، اختصاصی مس رفسنجان، شهیدبهشتی بوشهر و تختی اراک هم وضع مساعدی از نظر چمن ندارند و باید مورد ترمیم جدی قرار بگیرند تا آماده میزبانی از لیگ‌برتر شوند. البته برخی ورزشگاه‌ها مانند شهید قاسم سلیمانی تبریز، شهدای شهرقدس تهران، امام علی(ع) سیرجان و فولادشهر اصفهان هم وضع اسفناکی ندارند اما اینکه در تعطیلات لیگ‌برتر هیچ رسیدگی به وضع آنها نشود، هم قابل قبول نیست و باید عملیات بهسازی روی آنها صورت پذیرد.

نبودِ امکانات در اکثر ورزشگاه‌ها

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دادن میزبانی به ورزشگاه‌های مختلف برخی آیتم‌ها را درنظر می‌گیرد و آنها را از نظر استانداردسازی رده‌بندی می‌کند. از طرف دیگر، کشورهای عضو AFS هم باید از پروتکل‌های این نهاد بین‌المللی پیروی کرده و براساس آن به ورزشگاه‌ها اجازه میزبانی بدهد. اما گاهی به خاظر نبودِ امکانات بسیاری از مسائل مورد توجه قرار نمی‌گیرد. معضلاتی مثل سرویس‌های بهداشتی ناکافی، نبودِ اینترنت، منظم‌نبودن جایگاه‌ها، بلیت‌فروشی و… از این دست موارد است که در بسیاری از شهرهای ایران رعایت نمی‌شود.

مشکلات بزرگ دو تیم تازه صعود کرده

در رقابت‌های لیگ بیستم آلومینیوم اراک و مس رفسنجان به‌عنوان دو تیم تازه صعود کرده به لیگ‌برتر هم حضور دارند. نکته قابل توجه وضع ورزشگاه‌های این دو تیم است. در اراک ورزشگاه تختی هنوز از نظر فنس‌کشی و نور و سایر امکانات هم در سطح خوبی نیست و در رفسنجان اگرچه شرایط بهتر است، اما آنها نیز از وضع ایده‌آل بسیار فاصله دارند. بی‌تردید سازمان لیگ باید تدابیر ویژه‌ای برای رساندن این دو ورزشگاه به لیگ‌برتر بیندیشد و شرایط را برای میزبانی آنها مهیا کند. بی‌تردید اگر اتفاق خاصی در اراک و رفسنجان رخ ندهد و آلومینیوم و مس بخواهند با شرایط‌ سال گذشته در لیگ دسته پذیرای حریفان خود باشند، شاهد اتفاقات خوبی در لیگ آینده نخواهیم بود.

سختگیری‌هایی که فراموش شد

سال گذشته بود که سازمان لیگ فوتبال برای میزبانی مسابقات لیگ‌برتر و تجهیز ورزشگاه‌ها در شهرهای مختلف حدود یک‌ماه‌ونیم لیگ را به تعویق انداخت و صدای بسیاری از باشگاه‌ها در این بحث درآمد. اگرچه با توجه به شیوع شدید کرونا احتمالا لیگ بیستم هم بدون حضور تماشاگران شروع شود و این موضوع ماجرای میزبانی باشگاه‌ها را راحت‌تر کند اما اینکه سازمان لیگ برخلاف ‌سال قبل هیچ توجهی به این مسأله و امکانات ورزشگاه‌های میزبان نداشته باشد، قابل قبول نیست. باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی پیرامون امکانات ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر رخ خواهد داد و لیگ بیستم با چه شرایطی آغاز خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.