عشق و حال و رنج ۵ ساله آقای عشق سینما!

وفای تارانتینو به عهدی که بسته بود

صحبت‌های کوئنتین تارانتینو درباره رمان «روزی روزگاری در هالیوود» که روز دهم تیرماه به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

شهروندآنلاین: «کوئنتین تارانتینو» که سال گذشته بعد از تجربه موفقیت‌های رویایی با فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» اعلام کرد قرار است رمانی بر اساس این فیلم بنویسد؛ اخیرا در پادکست جدیدش درباره این رمان صحبت کرده و گفته که هیچ کتاب دیگری شبیه این کتاب در تاریخ ادبیات وجود ندارد.

بازگشت به نقطه صفر

کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» که تارانتینو پارسال وعده داده بود که تابستان 2021 پخش خواهد شد؛ بر اساس فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» نوشته شده است. اما به ادعای تارانتینو از آن کتاب‌هایی نیست که از طریق پیاده کردن متن و دیالوگ‌های فیلم‌های سینمایی نوشته می‌شوند و سی، چهل سال پیش هم محبوبیت عجیب‌وغریبی در میان سینمادوستان داشتند. کوئنتین تارانتینو گفته که «نوشتن این رمان این‌گونه نبوده که که فیلمنامه را برداشته باشم و آن را به شکل و قالب یک رمان درآورده باشم، بلکه تلاش کردم داستان را به همان اول بازگردانده و سپس آن را به صورت یک رمان بازنویسی کنم. پس کسی نمی‌تواند بگوید من چند صحنه را به فیلمنامه اضافه و آن را نوولیزه کرده‌ام و شاید چند صحنه هم اینجا و آنجا اضافه کرده باشم. بلکه همان‌طور که گفتم در روند نوشتن این رمان همه چیز را به نقطه آغاز بازگرداندم و سپس، بعد از بازاندیشی کل داستان آن را به شکل رمان نوشتم و برای این کار تحقیقات زیادی هم انجام دادم.»

به یاد کودکی

نشریه اینترنتی «ایندی‌وایر» در این زمینه نوشته که تارانتینو که آوریل گذشته وعده نوشتن کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» را‌ داده بود، همچنین گفته که «این رمان ادای دینی است به رمان‌هایی که همه‌مان در کودکی خوانده‌ایم و حالا دیگر از بین رفته‌اند. رمان‌هایی که دوران رونق‌شان در دهه‌ 70 بود و بر اساس فیلم‌ها نوشته می‌شدند. این نوع رمان‌ها که به نسخه‌های رمان فیلم‌ها معروف بودند، خیلی‌ها را به کتاب خواندن ترغیب می‌کردند و حداقل درباره خودم می‌توانم بگویم که این جور کتاب‌ها عملا اولین کتاب‌های بزرگسالانه‌ای بودند که خواندن‌شان را آغاز کردم و بعدتر هم با خواندن‌شان بزرگ شدم. حالا در شرایطی که همین امروز هم علاقه‌ زیادی به این ژانر دارم، با افتخار «روزی روزگاری در هالیوود» را ادای دینی به این ساب‌ژانر محبوب اما به حاشیه رانده‌شده می‌نامم.»

۵ سال رنج

حالا هشت ماه بعد از وعده اولیه کوئنتین تارانتینو این کارگردان محبوب سینما به قولش عمل و «روزی روزگاری در هالیوود» را تا چند هفته دیگر از طریق انتشارات «هارپرکالینز» به بازار عرضه خواهد کرد. تجربه‌ای که خود تارانتینو آن را «یک تجربه پرچالش و جذاب» می‌داند که اگر از نظر ارزش بتواند در کنار همتای سینمایی‌اش قرار بگیرد، تارانتینو را خیلی خوشحال خواهد کرد. به خصوص که کوئنتین تارانتینو بارها گفته که «روزی روزگاری در هالیوود» در مرحله سناریونویسی نیز یکی از دشوارترین فیلمنامه‌های زندگی‌اش بوده است: «نوشتن این سناریو پنج سال زمان برد و همین هم در نوشتن رمان کار خیلی کمکم کرد، چون در مرحله سناریو خیلی تحقیق کرده بودم که از فیلمنامه بیرون مانده بودند و حتی تایپ‌شان هم نکرده بودم. بخشی از تحقیقات باعث می‌شدند من شناختی از این آدم‌ها و شخصیت‌ها پیدا کنم و حالا در نگارش رمان به کار آمدند. در واقع کتابی شده است که اگر موجود بود، فیلمی بر اساس آن می‌ساختم؛ یعنی حالا آن مصالح اضافی هر رمانی را دارد که به ‌درد اقتباس می‌خورد»!

وداع با کهنه سرباز؟!

رمان کوئینتین تارانتینو درباره «روزی روزگاری در هالیوود» در حالی تا دو هفته دیگر به بازار خواهد آمد که این سینماگر محبوب سال گذشته در گفت‌وگویی با مارتین اسکورسیزی گفته بود که در حال نوشتن کتابی درباره یک کهنه‌سرباز جنگ جهانی دوم است.
تارانتینو در این مصاحبه گفته بود که «شخصیت کتاب جدید من یک کهنه سرباز جنگ جهانی دوم است. داستان فیلم در دهه 1950 می‌گذرد و شخصیت کتاب که مدت زیادی در جبهه‌های جنگ بوده و صحنه‌های کشت و کشتار و خونریزی‌های هولناک را به چشم خود دیده، دیگر نمی‌تواند با فیلم‌های هالیوودی ارتباط برقرار کند. او فیلم‌های هالیوودی را در قیاس با تجربه‌های خطرناک و دردناک خود، فیلم‌هایی کودکانه می‌پندارد. در نظر او فیلم‌های هالیوودی صرفا فیلم هستند و نه روایتی از واقعیتی که رخ داده است. این کهنه سرباز اما مدتی بعد پی می‌برد که غیر از سینمای هالیوود و صنعت فیلمسازی در آمریکا، ساخت فیلم در سایر کشورهای دنیا هم رواج دارد. او به‌تدریج متوجه می‌شود که در این سال‌ها کارگردانان مطرحی نظیر آکیرا کوراساوا (کارگردان هفت سامورایی) و فدریکو فلینی (کارگردان رم شهر بی‌دفاع) هم در سینمای جهان سری از میان سرها درآورده‌اند»…

حالا با انتشار «روزی روزگاری در هالیوود» و شنیده شدن زمزمه‌هایی درباره فیلم جدید تارانتینو معلوم نیست تکلیف این کهنه سرباز عشق سینما چه خواهد شد!

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.