۳ میلیارد برای دینامیت 30 میلیاردی!

طرح سازمان سینمایی برای پرداخت پول میلیاردی به صاحبان فیلم‌های کمدی روی پرده

تهیه‌کننده فیلم دینامیت درباره خبرهای غیررسمی منتشرشده مبنی ‌بر مذاکره مسئولان سازمان سینمایی با او و صاحبان چند فیلم کمدی دیگر برای ارایه تضمین و جلب رضایت به اکران فیلم‌هایشان می‌گوید که «برای فیلم‌هایی که در شرایط عادی ظرفیت فروش ۳۰ تا ۴۰میلیارد تومانی دارند، 3 میلیارد تومان یک شوخی است و بنابراین حاضر به اکران فیلم خود نیستیم»!

شهروندآنلاین: در شرایطی که به ادعای محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران، برای جبران آسیب‌های مالی جبران‌ناپذیر سالن‌های سینما در روزگار کرونا سینماداران با حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی توافق کرده بودند دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی روانه پرده شوند؛ حالا خبر می‌رسد که یکی از این دو فیلمی که سینماداران برای عبور از ورشکستگی به آن امید بسته بودند، از این بازی خارج شده است…

شوخی یا جدی؟!

در شرایطی که گفته می‌شود یکی از شروط سینماداران برای باز کردن سالن‌هایشان در هفته‌های پیش‌رو اکران فیلم‌های کمدی و به خصوص «دینامیت» مسعود اطیابی و یک کمدی دیگر (احتمالا «خوب بد جلف 2» پیمان قاسم‌خانی که سال گذشته بعد از یک اکران کوتاه از پرده پایین آمد) است، حالا خبر می‌رسد که تهیه‌کننده «دینامیت» با اکران این فیلم مخالفت کرده و گفته که «حاضر به سوزاندن «دینامیت» نیستم.» این در حالی است که چند روز پیش سعید خانی، مدیر دفتر پخش خانه فیلم از آمادگی این دفتر برای حضور سریع در چرخه اکران، در صورت حمایت سازمان سینمایی و تضمین حداقلی برای فروش این فیلم خبر داده بود. ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده «دینامیت» اما ضمن شوخی دانستن تضمین‌های مطرح شده از سوی سازمان سینمایی تأکید کرد همچنان حاضر به اکران این فیلم نیست…

تکرار داستان شکست

سیدابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت» -که از گزینه‌های مطلوب سینماداران برای ورود به چرخه اکران و بازگشت رونق به گیشه سینماها است- به خبرگزاری مهر گفته که «در شرایطی که فیلم‌ها فروشی در گیشه ندارند، ما هم تمایلی به اکران فیلم خود نداریم. بالاخره ما در مقام سازندگان فیلم «دینامیت» برای تولید آن هزینه کرده‌ایم و اگر در شرایط فعلی تن به اکران آن بدهیم، اتفاق بدی که برای فیلم‌های دیگر در طول یک‌سال و نیم گذشته افتاده است، برای فیلم ما هم رخ می‌دهد.» اشاره عامریان شکست اقتصادی فیلم‌هایی مانند «خوب بد جلف 2»، «شنای پروانه»، «خون شد»، «زن‌ها فرشته‌اند 2» و یک دوجین فیلم پر امید دیگر است که بعد از آغاز اکران، حمایت‌های ادعایی ارشاد درباره‌شان عملی نشد و تمام این فیلم‌ها شکست‌های محتومی را تجربه کردند.

اکران 3 میلیاردی

سیدابراهیم عامریان درباره اینکه «دینامیت» همواره به‌عنوان یکی از فیلم‌هایی مطرح بوده است که می‌تواند نجات‌دهنده گیشه سینماها باشد، درباره شرایط مدنظر خود به‌عنوان تهیه‌کننده برای قبول اکران فیلمش گفت: «ما اساسا تمایلی به اکران در این شرایط نداریم، چراکه قطعا فیلم دیده نخواهد شد، ما فیلم ساخته‌ایم تا مخاطب آن را تماشا کند. وقتی مخاطب حاضر نیست در این شرایط به سینما بیاید، ما چرا باید تن به اکران فیلم بدهیم»؟

این تهیه‌کننده درباره خبرهای غیررسمی منتشرشده مبنی ‌بر مذاکره مسئولان سازمان سینمایی با او و صاحبان چند فیلم کمدی دیگر برای ارایه تضمین و جلب رضایت به اکران فیلم‌هایشان هم می‌گوید که «هنوز مذاکره‌ای با ما صورت نگرفته و ما هم تنها اخبار رسانه‌ها را در این زمینه شنیده‌ایم. اینکه قرار است به فیلم‌ها ۲ تا ۳میلیارد تومان به‌عنوان تضمین بدهند، بلکه راضی به اکران در این شرایط بشوند؛ اینها را شنیده‌ایم، اما هیچ مذاکره‌ای تا به امروز با ما نشده است.»

عامریان که می‌گوید اعتمادی به پرداخت این مبلغ از سوی سازمان سینمایی ندارد، درباره میزان حمایت سازمان سینمایی نیز حرف دارد: «در همین حد اخبار غیررسمی هم به نظرم این ارقام تضمینی از سوی سازمان سینمایی، برای فیلم‌هایی مانند فیلم ما که در شرایط عادی ظرفیت فروش ۳۰ تا ۴۰میلیارد تومانی دارند، یک شوخی است! به همین دلیل حتی در صورت طرح این پیشنهاد هم حاضر به اکران فیلم خود نیستیم.»

بحران ۲ ساله

سیدابراهیم عامریان دوساله شدن بحران سینماها در شرایط کرونایی را «حاصل نبود مدیریت مناسب» می‌داند: «البته ارشاد حمایت‌هایی هم در این دوران داشته، اما مدل حمایت‌ها درست نبوده است. آمدند مثلا ۱۰ فیلم را اکران کردند و بعد برای هرکدام ۱۰۰ میلیون یا ۳۰۰ میلیون کمک درنظر گرفتند، در حالی که برخی از این فیلم‌ها آثاری بودند که احتمالا در شرایط عادی هم فروش چندانی نداشتند. وقتی این ترکیب فیلم روی پرده می‌رود معلوم است چه اتفاقی در سالن‌ها می‌افتد و از سویی پول صرف‌شده برای حمایت هم هدر می‌رود. هیچ اتفاقی هم برای احیای سینماها رخ نمی‌دهد. حرف ما از ابتدا این بود که به جای حمایت خرد از ۱۰ فیلم، بیایید این مبلغ را جمع کنید و به دو فیلم خوب بدهید که حداقل بتوانند مردم را به حضور در سینماها ترغیب کنند. این اتفاقی است که تا به امروز رخ نداده است و شاهد نتیجه آن هم هستیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.