سرانجام پرونده ۱۱ بدهکار بانکی و پرونده تخلفات شهرداری سابق

سخنگوی قوه قضائیه: تبعه چینی منتشرکننده فیلم دختران ممنوع‌الخروج شد

اسماعیلی گفت: «درباره پرونده فایل آقای ظریف پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و افراد متعددی به عنوان مطلع مورد تحقیق قرار گرفتند. برخی از افراد ممنوع‌الخروج شدند و پرونده همچنان باز و در معرض رسیدگی است.»

شهروندآنلاین: موضع‌گیری درباره مناظره‌های ریاست جمهوری، شلیک به هواپیمای اوکراینی، پرونده عیسی شریفی و… از مهم‌ترین مسائلی بود که امروز در چهل‌وپنجمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد.

 تعجب می‌کنم عده‌ای درباره پرونده عیسی شریفی خود را به تغافل زده‌اند

سخنگوی قوه قضائیه در بخشی از نشست خبری خود درباره موضوع پرونده عیسی شریفی که در مناظره‌های ریاست جمهوری مطرح شده بود، واکنش نشان داد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: «پرونده آقای عیسی شریفی هم مطرح شد. سازمان قضائی نیروهای مسلح اعلامیه رسمی داده که حکم پرونده صادر شده و حکم در دیوان‌عالی کشور تأیید شده است. تعجب می‌کنم بعد از اطلاع‌رسانی‌های انجام شده این افراد خودشان را به تغافل می‌زنند.»

او در بخش دیگری از سخنانش به سوالی درباره پرونده درز کردن فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پاسخ داد.

اسماعیلی گفت: «درباره پرونده فایل آقای ظریف، پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و افراد متعددی به عنوان مطلع مورد تحقیق قرار گرفتند. برخی از افراد ممنوع‌الخروج شدند و پرونده همچنان باز و در معرض رسیدگی است.»

مجازات پسر چینی که با دختران ایرانی فیلم می‌گرفت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تبعه چینی که اقدام به انتشار فیلم دختران ایرانی کرده بود و اینکه آیا او محاکمه و از کشور اخراج می‌شود؟ گفت: «بعد از حادثه و فیلم‌هایی که منتشر شد، قوه قضائیه ورود جدی کرد و با همکاری پلیس فتا این فرد را شناسایی و دستگیر کردیم و یکی از همدستانش هم دستگیر شد. پرونده دو متهم دارد و در حال رسیدگی است و حتما در چارچوب ضوابط رسیدگی و حکم صادر خواهد شد. گرچه این فرد ابتدائا دستگیر و با قرار تأمین آزاد شد، ولی قرار ممنوع‌الخروجی او نیز صادر شده است.»

اسماعیلی افزود: «در برابر ضوابط حکم پرونده هرچه باشد، ان‌شاءالله صادر خواهد شد.»

غرامت هواپیمای اوکراینی بعد از برگزاری دادگاه پرداخت می‌شود؟

در این نشست سوالی درباره دادگاه شلیک به هواپیمای اوکراینی مطرح شد. خبرنگاری از غلامحسین اسماعیلی پرسید درباره سخنان مقامات اوکراین که گفته‌اند ابتدا باید محاکمه مقصران سانحه انجام شود و بعد خسارات دریافت شود، چه نظری دارید؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: «قبلا اعلام کردیم مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضائی جمهوری اسلامی ایران هستند و این مرجع که در کشور ما سازمان قضائی نیروهای مسلح است، با یکی از رسیدگی‌های فنی و دقیق روبه‌رو است. این رسیدگی‌ها توسط دادسرای نظامی انجام و پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و به زودی دادگاه برگزار و حکم مقتضی صادر می‌شود.»

او توضیح داد: «اینکه کشوری در ارتباط با پرونده قضائی کشور دیگری اظهارنظر کند، پسندیده و حقوقی نیست. ولی موضوع پرداخت غرامت که زودتر از رأی دادگاه انجام می‌شود، از خوبی‌های نظام قضائی ما است. در بسیاری از پرونده‌ها ما قبل از صدور حکم دادگاه سعی داریم طلب طلبکاران را پرداخت کنیم. در قوانین ما در بسیاری از سوانح از جمله تصادفات و حوادث کارگری، در ابتدای امر ۵۰درصد و حتی در صورت اقتضا ۱۰۰درصد دیه و غرامت به ذی‌حق و ذی‌نفع پرداخت می‌شود.»

اسماعیلی گفت: «قبل از آنکه حکم دادگاه صادر ‌شود، تأمین اعتبار برای پرداخت غرامت به خانواده‌های داغدیده، امتیاز و ارزش است، نه اینکه بگویند اول رسیدگی کنید، بعد غرامت بپردازید. توصیه می‌کنم سایر نظامات قضائی از اقدامات شایسته و پسندیده نظام جمهوری اسلامی ایران الگوبرداری کنند. البته غرامت از سوی دادگاه پرداخت نمی‌شود، بلکه وزارت راه و شهرسازی مسئول پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی است.»

گزارش‌های مردمی درباره تخلفات انتخابات موضوع سوال دیگری از سوی خبرنگاران بود. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: «از زمانی که بخشنامه ریاست قوه قضائیه درباره رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در بهمن ۹۹ صادر شد، تاکنون ۱۳۷۳ گزارش مردمی در سامانه سجام ثبت کردیم. اقدامات موثری در ارتباط با این گزارش‌ها انجام شده است.»

اسماعیلی گفت: «اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از این جرایم با کمک دادستان‌ها انجام شده است. تعداد گزارش‌های مردمی نشان‌دهنده حساسیت‌های مردم درباره تخلفات انتخاباتی است.»

پرونده ۱۱ بدهکار بانکی و پرونده تخلفات شهرداری سابق

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده ۱۱ بدهکار بانکی و پرونده تخلفات شهرداری سابق گفت: «در ارتباط با پرونده ۱۱ بدهکار بانکی، در قوه قضائیه اقدامات خوبی انجام شد؛ در برخی پرونده‌ها احکام قضائی صادر شد و برخی محکومان در زندان هستند.»

اسماعیلی گفت: «قریب به ۳۰هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها در این ۱۱ پرونده وصول شده است. نمونه‌هایی داشتیم که بانک طلبکار خیلی پای کار نبود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.