کرونا سریع‌تر از واکسیناسیون حرکت می‌کند

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تحقق وعده‌های گروه 7 در توزیع عادلانه واکسن به بن‌بست خورده

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اشاره به اینکه در سراسر کره خاکی دوزهای واکسن به اندازه کافی وجود دارد تا انتقال را کاهش و جان بسیاری را نجات دهد، هشدار داد: «کروناویروس سریع‌تر از روند واکسیناسیون در دنیا در حال گسترش است.»

هفت کشور صنعتی جهان درباره نابرابری حاکم در دنیا در دسترسی به واکسن کرونا با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند؛ این در حالی است که گروه موسوم به  G7 در اجلاس آخر خود در انگلیس متعهد شدند که مجموع کمک‌های مالی خود را برای پایان‌دادن به همه‌گیری به بیش از یک میلیارد دلار برسانند، در حالی که 130 میلیون دلار وعده آنها در ماه فوریه بود.

مردم بسیاری از کشورهای ثروتمند به لطف میزان کافی واکسیناسیون ، احساس ارامش خاطر دارند ، اما در مناطق فقیرنشین جهان ، واکسن بسیار کم است. از نظر دوزهای مصرفی ، عدم تعادل بین G7 و کشورهای کم درآمد ، همانطور که توسط بانک جهانی تعریف شده ، 73 به یک است.

بسیاری از دوزهای اهداشده G7 که از طریق کووکس، نهاد جهانی متضمن اطمینان از توزیع عادلانه واکسن است، به بن‌بست خورده است.

ارسال 87 میلیون دوز واکسن از طریق کووکس

کووکس تا کنون بیش از 87 میلیون دوز واکسن را به 131 کشور ارسال کرده است؛ بسیار کمتر از آنچه پیش‌بینی شده بود.

WHO خواهان تضمین واکسینه‌شدن 70درصد از جمعیت جهان تا اجلاس بعدی G7  در سال آینده در آلمان است. «برای انجام این کار ما به 11 میلیارد دوز نیاز داریم. G7 و G20 می‌توانند این اتفاق را رقم بزنند.»

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با تأکید بر اینکه بیماری کووید-۱۹ سریع‌تر از توزیع جهانی واکسن کروناویروس در حال گسترش است، گفت: «تعهد کشورهای عضو گروه هفت در اهدای واکسن قابل تقدیر است هر چند هنوز برای پایان همه‌گیری به میزان خیلی بیشتری از این واکسن نیاز است.»

تدروس آدانوم افزود: «تعهد گروه هفت (G7) به تأمین یک میلیارد دوز طی دو سال آینده کمک بزرگی است اما میزان بسیار بیشتری از واکسن مورد نیاز است.»

او تأکید کرد: «برای پایان‌دادن به همه‌گیری کووید-۱۹ تا نشست بعدی اعضای گروه هفت به وجود ۱۱ میلیارد دوز واکسن نیاز است.»

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با تأکید بر اینکه محموله‌های واکسن کرونا را باید بیشتر و سریع‌تر توزیع کنیم، اظهار داشت: «ویروس سریع‌تر از توزیع جهانی واکسن در حال گسترش است.»

به گزارش سی ان بی سی، فوریت در توزیع و تزریق واکسن در بحبوحه انتشار سویه‌های بسیار مسری کروناویروس مطرح شده که اثربخشی واکسن‌های فعلی را تهدید می‌کند.

با وجود کاهش تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹، روند کاهشی مرگ‌ومیر ناشی از آن در جهان سرعت لازم  را ندارد.

سازمان جهانی بهداشت نرخ انتقال را به جهش‌های جدیدی مانند آلفا و دلتا نسبت داده که بیشتر مسری هستند.

مرگ 3.8 میلیون نفر بر اثر کرونا

تدروس آدانوم ،مدیرکل WHO، طی یک جلسه مطبوعاتی گفت: «این یعنی خطرات برای افرادی که تحت حمایت نیستند افزایش یافته که بیشتر جمعیت جهان را شامل می‌شود.»

بیش از 3.8 میلیون نفر از ابتدای شیوع بیماری همه‌گیر در سراسر جهان به علت کووید-19  جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد موارد جدید به مدت هفت هفته متوالی کاهش یافته است  که طولانی‌ترین روند کاهشی در جهان از ابتدای شیوع همه‌گیری است. به گفته آدانوم با وجود این تعداد مرگ گزارش‌شده در هفته جاری مشابه موارد گزارش‌شده در هفته گذشته است.

او گفت: «كشورهای آفریقا نسبت به سایر كشورها میزان مرگ‌ومیر بیشتری را در میان مبتلایان به كووید دارند. نرخ بالاتر مرگ‌ومیر در این کشورها نگران‌کننده است؛ زیرا کشورهای آفریقایی موارد ابتلای کمتری به مناطق دیگر گزارش کرده‌اند.»

توزیع 870 میلیون دوز واکسن از طرف کشورهای G7

این کشورها همچنین کمترین دسترسی به واکسن، مواد تشخیصی و اکسیژن‌رسانی را دارند؛ این امر نشان‌دهنده تأثیر نابرابری خدمات سلامت است که مقامات بهداشت جهانی درباره آن هشدار داده‌اند.

آدانوم گفت: «این شرایط در حالی است که در سراسر کره خاکی دوزهای واکسن به اندازه کافی وجود دارد تا انتقال را کاهش و جان بسیاری را نجات دهد.»

گفتنی است کشورهای G7 متعهد شده‌اند که 870 میلیون دوز واکسن را در سراسر جهان توزیع کنند؛ اما WHO می‌گوید که موارد بیشتری مورد نیاز است: «این کمک بزرگی است ، اما ما به موارد بیشتری نیاز داریم و وضعیت بسیار اضطراری است؛ زیرا روزانه بیش از 10 هزار نفر با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.»

به گزارش گاردین، رهبران G7  عنوان کرده‌اند که می‌خواهند دنیا را تا پایان سال آینده واکسینه کنند اما اقدامات آنها نشان می‌دهد که آنها بیشتر به محافظت از انحصارات و اختراعات ثبت‌شده غول‌های دارویی اهمیت می‌دهند.

آرونا کاشیاپ، دیده‌بان حقوق بشر و مشاور بین‌المللی امور تجارت می‌گوید که «تمرکز روی واکسن‌ها و کمک‌های خیرخواهانه کافی نیست. عدم موفقیت G7 در حمایت صریح از چشم‌پوشی‌های موقت از قوانین جهانی مالکیت معنوی وضعیت موجود را مهلک کرده است.»

WHO و شرکای آن نیز بر نیاز مبرم به بودجه برای غلبه بر همه‌گیری تأکید کرده‌اند.

بر همین اساس اعلام شده است در سال جاری میلادی، بیش از 16 میلیارد دلار برای تأمین اعتبار در جهت تسریع در تولید و دسترسی به روش‌های تشخیصی، درمانی و واکسن Covid-19 نیاز است.

مایکل رایان ، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی، گفت که این رقم کمتر از یک‌درصد هزینه‌های سالانه دفاعی جهان است: «مطمئنا می‌توانیم یک‌درصد از آن را برای نجات جان مردم و پایان این همه‌گیری پرداخت کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.