«دلتا»؛ مسری‌ترین نوع کوویدی که تاکنون دیده‌ایم؟!

«دلتا» که نخستین‌بار در هند یافت شد، در 74 کشور کشف شده است

«دلتا» نوع دیگری از انواع کووید-19؛ شواهدی از هند و جاهای دیگر حاکی است علایم آن شدیدتر است؛ ازجمله درد معده، حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، کاهش شنوایی و درد مفاصل. دلتا در 74 کشور آفتابی شده، به‌سرعت در حال گسترش است و اینکه به سویه غالب در سراسر جهان تبدیل شود، نگران‌کننده است. 10 درصد موارد جدید ابتلا در آمریکا و بیش از 90درصد در انگلیس دلتاست! داده‌ها نشان داده دلتا حداقل 40درصد از نوع آلفا که نخستین‌بار در کِنت انگلستان تشخیص داده شد، قابل انتقال‌تر است و به نظر می‌رسد خطر بستری‌شدن در بیمارستان را دو برابر می‌کند. این نوع همچنین تا حدی واکسن‌ها را کم‌اثر می‌کند.در حالی که دولتمندان اقدامات مهار متفاوتی انجام می‌دهند، تأثیر آن بر کشورهای فقیرتر نگران‌کننده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: نوعی از کووید-19 موسوم به «دلتا» که نخستین‌بار در هند شناسایی شده، در 74 کشور کشف شده است و به‌سرعت در حال گسترش است و این نگرانی را به وجود آورده که به سویه غالب در سراسر جهان تبدیل شود.

شیوع نوع دلتا در کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، آفریقا، اسکاندیناوی و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام تأیید شده است. دانشمندان گفته‌اند به نظر می‌رسد این نوع سریع‌الانتقال‌تر است و باعث بیماری شدیدتر می‌شود.

در ایالات متحده، به گفته اسکات گوتلیب، کمیسر سابق سازمان غذا و دارو، موارد ابتلا به نوع دلتا تقریبا هر دو هفته دو برابر می‌شود و 10درصد از موارد جدید را تشکیل می‌دهد، در حالی که در انگلیس بیش از 90درصد موارد جدید ابتلا را شامل می‌شود!

آشیش جها، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون در ایالات متحده، هفته گذشته نوع دلتا را «مسری‌ترین نوع کوویدی که تاکنون دیده‌ایم» خواند.

در استرالیا با وجود کنترل دقیق، موارد ابتلا به نوع دلتا در ملبورن دیده شده است.

سازمان بهداشت جهانی نوع دلتا را ماه آوریل در رده انواعی که نباید نادیده‌اش گرفت و در یازدهم ماه می در رده «نوع نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرد.

مردم در بازار، 13 ژوئن در شهر Gurugram هند. Photograph: Parveen Kumar/Hindustan Times/Getty Images

بنابر شواهدی از هند و جاهای دیگر، به نظر می‌رسد علایم دلتا شدیدتر است؛ ازجمله درد معده، حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، کاهش شنوایی و درد مفاصل.

شواهد در شهر گوانگ‌ژو چین نگران‌کننده بوده است. در آنجا، مقامات بهداشتی گزارش داده‌اند که 12درصد از بیماران طی سه تا چهار روز از شروع علایم به‌شدت بیمار می‌شوند و حال‌شان وخیم می‌شود -تا چهار برابر بیشتر از شیوع قبلی- و بیماران افراد بیشتری را آلوده می‌کنند.

تحقیقات در چین می‌گوید به نظر می‌رسد این گونه از کووید تا حدی نسبت به واکسن‌ها، به‌ویژه یک دوز واحد، مقاومت بیشتری دارد.

شاید جدی‌ترین و سختگیرانه‌ترین رویکرد در برابر این نوع از کووید پس از مشاهده نخستین مورد تأییدشده دلتا که زنی هفتادوپنج ساله در لیوان، منطقه‌ای در جنوب شهر گوانگ‌ژو بود، از آنِ چین باشد؛ چنان که اقدامات سختگیرانه هنگام شیوع در ووهان هم مشاهده شد.

این کشور اقدامات جدیدی انجام داده ازجمله استفاده از وسایل نقلیه بدون راننده که مواد غذایی و مایحتاج را به ده‌ها هزار نفر در مناطقی که تحت قرنطینه شدید هستند، تحویل می‌دهد، در حالی که ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین مطمئن می‌شوند مردم در خانه مانده‌اند!

اندونزی روز دوشنبه اعلام کرد در حالی که نوع دلتا در برخی مناطق مسلط می‌شود، انتظار می‌رود موج جدید موارد ابتلا به کرونا اوایل جولای به اوج خود برسد.

کارمند بهداشت در حال انجام آزمایش کرونادر شهر Gurugram هند. Photograph: Money Sharma/AFP/Getty Images

دلتا؛ مسری‌تر و نگران‌کننده‌تر در کشورهای فقیر

گوتلیب که در هیأت‌مدیره فایزر است و کتابی درباره پاندمی نوشته است، در برنامه CBS’s Face the Nation  گفت که «گریزی از تسلط نوع دلتا در ایالات متحده نیست. همچنان می‌گسترد، نگران‌کننده است و به نظر می‌رسد قابل انتقال‌تر و مسری‌تر است».

در حال حاضر، ایالات متحده -جایی که 43.6درصد از بزرگسالان کاملا واکسینه شده‌اند -به سیاست محافظت در برابر نوع دلتا از طریق تشویق به واکسیناسیون، با فشار کم برای قرنطینه مجدد یا محدودیت‌های مشابه، پایبند است.

در حالی که نگرانی در کشورهایی با سیستم‌های بهداشتی و برنامه‌های واکسن کاملا پیشرفته در حال افزایش است، تأثیر بالقوه نوع دلتا در کشورهای فقیرتر نگرانی بیشتری ایجاد کرده است.

بیمارستان‌های کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، در امواج افزایش موارد ابتلا به کووید غرق شده‌اند. فلیکس تشیسکدی، رئیس‌جمهوری، گفت که این کشور در میان موج سومی است که تا حدی با نسخه دلتا هدایت می‌شود.

دولت زیمبابوه در آخر هفته پس از شناسایی نوع دلتا، دو هفته قرنطینه محلی اعلام کرد.

ملبورن در قرنطینه، مقامات از گسترش نوع دلتا در جامعه خبر دادند. Photograph: William West/AFP/Getty Images

دلتا با سردرد، گلودرد و آبریزش بینی

محققان می‌گویند سردرد، گلودرد و آبریزش بینی شایع‌ترین علایم ویروس دلتاست که در انگلستان گسترش یافته است.

به گفته تیم اسپکتور، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگز لندن، داده‌های جمع‌آوری‌شده –که بخشی از تحقیق Zoe Covid symptom با هدایت اسپکتور است- نشان می‌دهد نوع دلتا که نخستین‌بار در هند شناسایی شده است، مانند «سرماخوردگی شدید» است: «کووید اکنون متفاوت عمل می‌کند، بیشتر شبیه سرماخوردگی است. ممکن است مردم فکر کنند دچار نوعی سرماخوردگی فصلی شده‌اند و باز هم به میهمانی بروند. فکر می‌کنیم این مسأله مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد. آنچه واقعا مهم است اینکه از ابتدای ماه می، علایم اصلی مانند گذشته نیست. علامت شماره یک سردرد است، به‌ دنبال آن گلودرد، آبریزش بینی و تب.»

بر اساس داده‌های خدمات بهداشتی ملی انگلستان (NHS) ، علایم شناخته‌شده کووید شامل تب، سرفه و از دست‌دادن حس بویایی یا چشایی است.

اسپکتور گفت به نظر می‌رسد در دلتا، سرفه پنجمین علامت شایع است و از دست‌دادن بو جزو  10 مورد برتر نیست.

داده‌ها حاکی از آن است که نوع دلتا حداقل 40درصد از نوع آلفا که نخستین‌بار در کِنت انگلستان تشخیص داده شد، قابل انتقال‌تر است و به نظر می‌رسد خطر بستری‌شدن در بیمارستان را دو برابر می‌کند. این نوع همچنین تا حدی واکسن‌ها را کم‌اثر می‌کند.

انگلیس در حال بررسی تأخیر در گشودن قفل‌های قرنطینه است. Illustration: Miles Probyn/Guardian Design

در انگلیس اگر چه بسیاری از افراد مسن کاملا واکسینه شده‌اند، اما جوان‌ترها یا اصلا واکسینه نشده‌اند یا هنوز واکسیناسیون‌شان کامل نشده‌ است. طبق تجزیه‌وتحلیل گاردین، ​​دوسوم از جمعیت در انگلیس هنوز با واکسن در برابر بیماری علامت‌دار از نوع دلتا محافظت نمی‌شوند.

اسپکتور گفت: «فکر می‌کنم پیام این است که اگر جوانید و به هر طریقی علایم خفیفی مشاهده می‌کنید یا احساس سرماخوردگی شدید دارید در خانه بمانید و آزمایش بدهید.»

براساس داده‌های منتشرشده در دهم ژوئن، موارد ابتلا در جمعیت واکسینه‌نشده در انگلیس بالاتر است و سریع‌تر افزایش می‌یابد. با توجه به داده‌های جمع‌آوری‌شده بین 23 ماه می و 5 ژوئن، موارد در گروه سنی 20 تا 29 سال بیشترین افزایش را داشته است.

موارد ابتلایِ در حال افزایش احتمالا ریشه در میزان بالاتر انتقال این نوع و خستگی از رعایت فاصله اجتماعی دارد.

داده‌های اداره آمار ملی نشان می‌دهد که نسبت بزرگسالان در انگلیس که فاصله اجتماعی خود را با افراد خارج از خانه حفظ کرده‌اند، از دوم تا ششم ژوئن به 68درصد کاهش یافته است؛ در مقایسه با هفته قبل که 74درصد بود.

منبع: گاردین

اینجا اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.