درصد زیادی از مبتلایان به کووید19 در یمن می میرند

افتتاح مرکز مراقبت کووید 19 توسط خانواده صلیب سرخ و هلال احمر در یمن

به منظور تقویت سیستم درمانی ویران شده یمن در جریان جنگ، خانواده صلیب سرخ و هلال احمر در تاریخ 31 شهریور 1399 یک مرکز درمان رایگان بیماری کووید-19 را برای حمایت از مردم یمن افتتاح کرد.

مرکز مراقبت بیماری کووید-19 پیش از موج دوم محتمل این بیماری در عدن افتتاح شده است. مرکز جدید کووید-19 در محوطه بیمارستان الجمیره در عدن بر پا شده و حاصل تلاش مشترک کمیته بین المللی صلیب سرخ، صلیب سرخ نروژ، صلیب سرخ فنلاند، و پشتیبانی هلال احمر یمن است. این مرکز 60 تخت خوابی شامل یک اتاق عکسبردای اشعه ایکس، واحد مراقبتهای ویژه، بخش مراقبت درمانی، بخش تریاژ و یک آزمایشگاه است. تحت نظارت یک تیم پزشکی بین المللی، چندین تن ملزومات و تجهیزات پزشکی و درمانی برای این مرکز تهیه شد.

به گزارش نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ از صنعا، یمن از آمار بالای مرگ و میر ناشی از موج اول فلج کننده بیماری کووید-19 بشدت آسیب دیده بود. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، از 1993  نفر مبتلا به بیماری کووید-19 در یمن، 574 نفر فوت شده اند که این آمار به معنی بالاترین نرخ مرگ و میر در مقایسه با تعداد مبتلایان در سراسر جهان است. بیش از نیمی از تجهیزات مراقبت درمانی یمن در نتیجه سالها مخاصمه از رده خارج شده و این موضوع باعث شده که خدمات درمانی در دسترس بسیاری از ساکنان یمن نباشد.مسئولین بهداشت و درمان در یمن، گزارشاتی از موارد جدید ابتلا به کووید-19 در استانهای جنوبی یمن ارایه داده اند. ادامه شیوع این ویروس در یمن بسیار محتمل است. منابع در این کشور اندک است؛ ساکنان به منظور کنترل شیوع این ویروس، ماسک های ساده ایی برای خود و عزیزانشان و شیلد برای کادر درمان درست می کنند.

یمن از آمار بالای مرگ و میر ناشی از موج اول فلج کننده بیماری کووید-19 بشدت آسیب دیده بود. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، از 1993  نفر مبتلا به بیماری کووید-19 در یمن، 574 نفر فوت شده اند که این آمار به معنی بالاترین نرخ مرگ و میر در مقایسه با تعداد مبتلایان در سراسر جهان است

ضرورت تلاش برای پایان رنج میلیون ها یمنی

به گفته الکساندر اکوی، رییس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن، « تجهیزات درمان بیماری کووید-19 در جنوب یمن بسیار اندک است. اگر موارد ابتلا همچنان ادامه پیدا کند، این مرکز جدید می تواند کمک رسان باشد». اکوی می گوید: « چند ماه قبل، وقتی بیماری کووید-19 در عدن به شدت فراگیر شد، بسیاری از بیمارستانها درهای خود را بستند. مردم نمی توانستند پول دارو را پرداخت کنند و سایر بیمارییهای واگیر دوباره شایع شدند. وقتی مردم به کویید مبتلا می شوند، باید جایی فراهم باشد که بتوانند برای کمکهای درمانی به آنجا مراجعه کنند».

الکساندر اکوی تاکید می کند: « همبستگی  و تاب آوری اهمیت کلیدی دارد. توافقی سیاسی برای پایان رنج میلیونها نفر ضروری است. یمنی ها دوست دارند روی پای خود بایستند و زندگی خودشان را بازسازی کنند».

به گفته دکتر فواد المخیثی، دبیرکل جمعیت هلال احمر یمن، « داوطلبان ما تمام وقت مشغول کار هستند تا به همه گیری کووید-19 پاسخ دهند. ما غذا، کالاهای اساسی، مواد بهداشتی و تجهیزات مراقبتی در اختیار کسانی می گذاریم که در مراکز درمانی و اردوگاهها هستند. به این ترتیب تمهیدات پیشگیری از شیوع بیماری کووید-19 را تقویت و تشدیدکنیم».

تاسیسات معیوب و سیستم بهداشت غیرکارآمد، معیشت را برای یمنی ها سخت کرده

خشونت های ادامه دار و کمبود تجهیزات درمانی بسیاری از تاسیسات مراقبت درمانی در یمن را وادار به تعطیلی کرده است. سیستم بهداشت و درمان این کشور به سختی برای فراهم آوردن مراقبتهای اولیه برای صدها هزار نفر از مردمی تلاش می کند که زندگی شان در معرض خطر بیماریهای قابل درمان، سوء تغذیه، و جراحات مربوط به جنگ است. کمبود برق و سوخت و نرخ بالای تورم که باعث میشود غذا، دارو و سایر کالاهای اولیه برای اغلب جوامع در یمن تقریبا غیر قابل تهیه باشد، با هم ترکیب شده و زندگی را شدیدا برای مردم مشکل کرده است.

به گفته برنت جی آپلاند، دبیر کل صلیب سرخ نروژ، « ویروس کرونا همه ما را تحت تاثیر قرار داده، اما این بیماری برخی را بیش از سایرین متاثر کرده است. مردم یمن با عواقب بسیار جدی این همه گیری که با عوارض مخاصمات دامنه دار ترکیب شده مواجه هستند. خوشحالیم که از راه فراهم کردن خدمات درمانی برای بیماران کووید-19 به تسکین آلام پردامنه این مردم کمک می کنیم».

 

سیستم بهداشت و درمان این کشور به سختی برای فراهم آوردن مراقبتهای اولیه برای صدها هزار نفر از مردمی تلاش می کند که زندگی شان در معرض خطر بیماریهای قابل درمان، سوء تغذیه، و جراحات مربوط به جنگ است

کریستینا کومپالا، دبیر کل صلیب سرخ فنلاند، می گوید: « به سختی می توان انسانهایی پیدا کرد که شرایطی سختتر از مردم یمن داشته باشند. میلیونها یمنی هم اکنون  متاثر از مخاصمات، عدم امنیت غذایی، و سیستم بهداشت و درمان تضعیف شده هستند. امیدواریم این مرکز بتواند به آنها کمک کند که از این همه گیری جهانی با آسیبهای هر چه کمتر نجات پیدا کنند».

کمیته بین المللی صلیب سرخ، هلال احمر یمن و سایر جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر بطور مرتب در حال پاسخ به این همه گیری در سراسر یمن از طریق تهیه تجهیزات حفاظتی ، تجهیزات پزشکی، غذا، و مواد بهداشتی برای بیمارستان ها و مراکز قرنطینه بوده اند.

 

نکاتی درباره مرکز کووید-19:

  • کمیته بین المللی صلیب سرخ در همکاری با سایر فراهم کنندگان خدمات درمانی، مسئولین بهداشت و درمان یمن و هلال احمر یمن، یک سیستم برای ارجاع بیماران مناطق روستایی به این مرکز در عدن راه اندازی کرده است.
  • این مرکز خدمات خود را به رایگان ارایه خواهد کرد. بیماران در طی مراحل درمان امکان برقراری ارتباط با خانواده خود را خواهند داشت.
  • بیش از 100 نیروی محلی و 20 نیروهای پزشکی و فنی بین المللی در این مرکز فعال خواهند بود.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.