مرگ و مهاجرت

دلایل کاهش بی سوادی در کشور!

این روزها به همت مسئولان توانمند و صدالبته ویروس کرونا، نظام آموزشی کشور جوری شده که گویا ماست ها را ریخته اند روی قیمه ها و به خوبی، هم زده اند.

شهرام شهیدی

امروز روز اول مهر است. در سالهای پیش، هر طنزنویسی که قرعه چاپ ستونش به اول مهر می افتاد خوشحال بود چون لازم نبود وقت بگذارد و  هی سایت ها را بالا و پایین کند بلکه خبر مناسبی برای طنز نوشتن پیدا کند و صاف می رفت سراغ اول مهر و نظام آموزشی کشور.

اما این روزها به همت مسئولان توانمند و صدالبته ویروس کرونا، نظام آموزشی کشور جوری شده که گویا ماست ها را ریخته اند روی قیمه ها و به خوبی، هم زده اند.

پیش از این اول مهر برای خودش یک ابهتی داشت. برو و بیایی داشت. نوستالژی داشت، غم داشت، شادی و هیجان داشت. اما حالا با جابجایی روز شروع سال تحصیلی معلوم نیست آدم باید اول مهر دلش بگیرد یا 20 شهریور؟

حالا کاش فقط این بود. جوری سیستم آموزشی کشور بُر خورده که آدم از پاسخ می ماند. دانش آموزی اگر حوصله اش بکشد، کیف و کتاب و موبایلش را می زند زیر بغلش و می رود مدرسه و می گوید کلاسهای ما حضوری برگزار می شود. اگر فردایش از مدرسه بدش بیاید یا حوصله نداشته باشد شال و کلاه کند برود مدرسه، می نشیند خانه و در جواب اعتراض شما خواهد گفت «کلاس هامون مجازی برگزار میشه»

حالا وقتی وسطش می پرسی خب چرا سر کلاس مجازی بازیگوشی می کنی؟ جواب می دهند خانم معلم « نو سیگنال» است و چون اینترنتش کار نمی کند، کلاس تق و لق است. خلاصه این نسل جدید برای هر چیزی جوابی در آستین دارند.

به هر حال آن چه مهم است سوادآموزی و کسب دانش است. درست است که چراغ آموزش نصفه و نیمه روشن است اما  همین که این چراغ خاموش نشده خودش خیلی است.

راستی گفتم سوادآموزی، یاد نهضتش افتادم. بگذارید جستجویی کنم ببینم کسی از تعداد بی سوادان در این کشور آماری ارائه کرده یا خیر؟

عجب. رئیس نهضت سوادآموزی در ‌سال 92 گفته ٣‌میلیون و ٤٥٦‌هزار نفر بی‌سواد ثبت شده در کشور داریم و طی دو‌سال آینده تعداد بی‌سوادان کشور به صفر نزدیک می‌شود. یعنی در سال 1394 باید بی سوادی در این کشور به پایان می رسید.

خب می دانید که حرف مرد یکی است و هر مردی که در سمتی منصوب شود همان حرف مسئول قبلی را می زند، در نهضت سوادآموزی هم بر همان پاشنه چرخیده و رییس فعلی نهضت هم در دی ماه 98 گفته طبق آمار، نرخ بی‌سوادی به زیر دو میلیون نفر رسیده است.

نکته اول:  نیمه خالی لیوان و صفر نشدن آمار بی سوادی را بی خیال شوید. خود شما در این شش سال گذشته به کدام هدف زندگی تان رسیده اید که نهضت سوادآموزی رسیده باشد؟ نیمه پر لیوان این است که حدود یک میلیون نفر از تعداد بی سوادان کشور کاسته شده.

نکته دوم: برخی دوستان که به سیاه نمایی عادت دارند، می گویند این آمار به خاطر درگذشت افراد سالمندی است که در آمار بی سوادی درج شده بودند نه تلاش مسئولان. خب اهمیتی ندارد. مهم نتیجه است که حاصل شده.

نقد یک اصولگرا : جناب شهیدی با سلام و آرزوی حناق برای جنابعالی. آن ها که در این شش سال از این مملکت رفته اند فرنگ، باعث کاهش آمار بی سوادان شده اند. چون آمار مذکور نشان می دهد این مهاجرت فرار مغزها نبوده بلکه فرار بی سوادها بوده.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.