مرور مسیر تیم ملی فوتبال تا جام جهانی قطر

بعد از عبور دشوار از دور اول، حالا همه در انتظار قرعه ایران در دور بعدی مقدماتی جام جهانی هستند

روز سوم تیرماه مشخص خواهد شد که یوزهای ایرانی در دور نهایی مقدماتی جام جهانی در گروه مرگ قرار می‌گیرند یا زندگی.

بعد از عبور دشوار و پراسترس از مرحله اول مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا که با کسب 12 امتیاز از 4 بازی دور برگشت رقم خورد، تیم ملی فوتبال ایران به‌عنوان صدرنشین به دور نهایی مقدماتی جام جهانی راه پیدا کرد؛ جایی که 12 تیم حاضر خواهند بود و فقط 4 تیم به صورت مستقیم جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب می‌کنند.

قرعه‌کشی دور بعدی روز سوم تیرماه برگزار می‌شود و 12 تیم ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، عربستان، امارات، چین، عراق، عمان، سوریه، لبنان و ویتنام باید در دو گروه 6 تیمی به رقابت بپردازند.

با اینکه برخی رسانه‌ها دیروز از قطعی بودن سیدبندی این 12 تیم و حضور ایران در کنار ژاپن در سید یک خبر دادند،‌ به نظر می‌رسد رنکینگ بعدی فیفا طی روزهای آینده سیدبندی را مشخص خواهد کرد. البته بعید است تغییر خاصی در سیدبندی فعلی به وجود بیاید.

در شرایط فعلی ایران و ژاپن در سید یک، کره جنوبی و استرالیا در سید ۲، عراق و عربستان در سید ۳، امارات و چین در سید ۴، عمان و سوریه در سید ۵ و لبنان و ویتنام در سید ۶ قرار دارند و با این سیستم ایران ممکن است در بدترین حالت با این تیم‌ها در یک گروه قرار بگیرد: «ایران، استرالیا، عربستان، چین،‌ عمان و لبنان».

همچنین در بهترین حالت نیز ایران با تیم‌های کره، عراق، امارات، سوریه و ویتنام همگروه می‌شود که بازهم تضمینی برای صعود وجود ندارد.

باید تا سوم تیرماه منتظر ماند و دید یوزهای ایرانی در نهایت با کدام تیم‌ها همگروه خواهند شد. بدون شک عملکرد متزلزل و مشابه با مرحله قبلی نمی‌تواند تیم ملی را به جام جهانی برساند، اما حالا فوتبال ایران جان تازه‌ای گرفته و امیدوار به رقم زدن یک صعود مقتدرانه دیگر است. البته باید دید با توجه به اینکه نزدیک به 18 ماه تا جام جهانی باقی مانده و حداکثر باید تیم‌های راه یافته به این مسابقات تا یک سال دیگر مشخص شوند، تصمیم AFC و فیفا برای برگزاری مسابقات مقدماتی چه خواهد بود. به نظر می‌رسد با وضعیت موجود و به‌دلیل شیوع کرونا بار دیگر مسابقات به صورت متمرکز برگزار شود؛ اتفاقی که حق میزبانی را احتمالا از ایران سلب کند. به هر حال شهریورماه مسابقات مقدماتی آغاز می‌شود و حساسیت در فوتبال ایران، آسیا و حتی جهان به اوج خود خواهد رسید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.