دلیل ردصلاحیت‌ها چه بود؟

کدخدایی: امیدوارم در آینده اشکالاتی که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، توسط مجلس بررسی و رفع شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است

شهروند آنلاین: در این دور و همه ادوار بین افرادی که احراز می‌شود از همه گروه‌ها هستند و حتی کسانی که انتخاب شدند، از گروه‌های دیگر هم هستند. این دور همچنین وضعیتی بوده و هیچ‌گاه شورای نگهبان براساس نگاه سیاسی نامزدها نظر نمی‌دهد و نظر شورا براساس قانون انتخابات و قانون اساسی است.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در پاسخ به خبرگزاری ژاپن، اسپوتنیک روسیه و یک روزنامه ایتالیایی گفت: «شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را براساس قانون انجام می‌دهد و احراز صلاحیت‌ها هم بر مبنای قانون اساسی انجام می‌شود. رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است.»

کدخدایی ادامه داد: «امیدوارم در آینده اشکالاتی که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، توسط مجلس بررسی و رفع شود.»

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: «در انتخابات، برای احراز صلاحیت در شورای نگهبان، کاندیداها باید حداقل ۷ رأی مثبت نسبت به افراد وجود داشته باشد. آرای کاندیداها در شورای نگهبان متفاوت است و بنده نمی‌توانم آرای مخفی اعضای شورای نگهبان به کاندیداها را اعلام کنم.»

کدخدایی همچنین درباره اعلام دلایل عدم صلاحیت کاندیداها گفت: «حکم قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد، وجود ندارد اما ما هرکس که بخواهد، به خود آن فرد دلایل را اعلام می‌کنیم.»

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که دلایل ردصلاحیت برخی از کاندیداها به‌خصوص آقای لاریجانی و آقای احمدی‌نژاد چیست؟ به نظر می‌آید این افراد خود هم نمی‌دانند که چرا رد شدند، گفت: «بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات درباره هر فردی مطرح می‌شود و هر نامزد باید حداقل ۷ رأی داشته باشد. میزان این عدد است و من هم نمی‌دانم که دلیل رد برخی از اعضا چیست. ما موظف به ارایه دلایل نیستیم، اما در هفته گذشته سه تا چهار نفر گفته‌اند و آمده‌اند و این دلایل به آنها ارایه شده است. دو نفر هم هستند که اعلام کرده‌اند ‌و در اولین فرصت این کار انجام خواهد شد.»

او در پاسخ به این سوال که بر اساس چه معیارهایی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌کند؟ بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مستنداتی که ارایه می‌شود، بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.