ستاره‌ساز، مدرسه استعدادیابی فوتبال ایران

کارگردان ستاره‌ساز می‌گوید رایزنی برای راهیابی استعدادهای برتر به تیم‌های ملی انجام شده است

سعید شمس، کارگردان برنامه تلویزیونی ستاره‌ساز اعتقاد دارد بازیکنانی که در این برنامه تربیت می‌شوند، می‌توانند در آینده در تیم‌های بزرگ اروپایی هم بازی کنند.

فصل دوم برنامه ستاره‌ساز هم به پایان رسید؛ برنامه‌ای که استعدادهای فوتبالی را از سراسر کشور دور هم جمع می‌کند و در یک مسابقه کاملا کارشناسی شده با حضور مربیان مطرح و بازیکنان سابق تیم ملی بین آنها رقابتی جذاب را ایجاد کرده. سعید شمس، کارگردان این برنامه تلویزیونی البته موضوع را از یک مسابقه تلویزیونی فراتر می‌داند و معتقد است در آینده این نوجوانان می‌توانند به تیم‌های بزرگ اروپایی هم راه پیدا کنند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» را با سعید شمس، کارگردان برنامه ستاره‌ساز می‌خوانید:

به شما خسته نباشید می‌گوییم که فصل دوم ستاره‌ساز را هم به خوبی به پایان رساندید.

بله خدا را شکر که این فصل هم به خوبی و خوشی تمام شد. الان هم در مرحله پیش‌تولید فصل سوم هستیم و این روزها در ورزشگاه تختی از استعدادهای جدید تست می‌گیریم.

در فصل دوم تغییراتی را نسبت به فصل اول شاهد بودیم. خودتان از اتفاقاتی که در این فصل رخ داد، راضی بودید.

در فصل اول شرایط متفاوت بود و ما یک اسپانسر گردن‌کلفت و شرایط مطلوبی داشتیم. کرونا و محدودیت‌های موجود هم نبود. در فصل دوم نتوانستیم تماشاچی داشته باشیم و به خاطر محدودیت‌های سفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کردیم. مجبور شدیم خیلی فشرده برنامه را تمام کنیم. از عوامل برنامه تشکر می‌کنم که واقعا ازخودگذشتگی کردند. به نظرم کسانی که در تولید فیلم و سریال این روزها درگیر هستند، مثل کادر درمان از خودگذشتگی می‌کنند. ما البته مجبور شدیم به خاطر کرونا، عوامل برنامه را از 200نفر به 50، 60 نفر برسانیم تا خدایی‌ناکرده مشکلی به وجود نیاید. تهیه‌کننده نیز لطف کرد و از همه شرکت‌کنندگان آزمایش PCR رایگان گرفت.

در میان داوران مسابقه نیز تغییراتی وجود داشت.

بله، به جای ادموند بزیک و مجتبی جباری این‌بار رضا شاهرودی و سیروس دین‌محمدی در کنار فیروز کریمی و خداداد عزیزی حضور داشتند. سعی کردیم که تعادل استقلال و پرسپولیسی هم حفظ شود. شرایط به این شکل بود که با برگزاری قرعه‌کشی کاری کردیم هر بازیکنی با هر 4 مربی در ارتباط باشد و مدتی را زیر نظر او کار کند. همچنین تلاش ما این بود چالش‌هایی داشته باشیم که جذابیت داشته باشد و از سوی دیگر بازیکنان نیز به خوبی محک بخورند.

نفرات برتر مسابقه ستاره‌ساز چه سرنوشتی پیدا می کنند و آیا برنامه‌ای برای آنها دارید؟

هدف این است که باشگاه ستاره‌ساز را تأسیس کنیم و آکادمی داشته باشیم. البته برنامه ستاره‌ساز که متعلق به شبکه سه و سازمان صداوسیماست، اما ما می‌خواهیم با کمک تهیه‌کننده برنامه یک فضای باشگاهی ستاره‌ساز ایجاد کنیم و استعدادهای برتر را خودمان پرورش دهیم. ما به خاطر شرایط کرونا حتی نتوانستیم به شهرستان‌ها برویم و در فصل دوم 30نفر شرکت‌کننده را از روی فیلم انتخاب کردیم. به نظرم ما می‌توانیم با بردن نفرات این مسابقه به یک آکادمی آنها را پرورش دهیم و در آینده با فروش آنها به تیم‌های خارجی ارزآوری هم برای کشور داشته باشیم.

البته این نفرات می‌توانند در تیم‌های داخلی هم به میدان بروند.

همین الان 5 نفر از آنهایی که در فصل اول ستاره‌ساز حضور داشتند، در لیگ دسته یک بازی می‌کنند، اما من معتقدم راهیابی این جوانان به تیم‌های داخلی سرنوشت خوبی ندارد. در فوتبال ایران پارتی‌بازی و باندبازی وجود دارد و دلالان اجازه نمی‌خواهند این نفرات به راحتی پیشرفت کنند. اگر ان‌شاءالله ستاره‌ساز ادامه داشته باشد، می‌توانیم مسیر خود را در این بخش ادامه دهیم. ما با مدیرعامل پرسپولیس هم مذاکره داشتیم که قرار بود 8 نفر برتر را به تیم جوانان پرسپولیس ببرند و با آنها قرارداد ببندند، اما فعلا این اتفاق نیفتاده است.

با این روند برنامه ستاره‌ساز می‌تواند به محلی برای استعدادیابی فوتبال ایران هم تبدیل شود.

بله، دقیقا. همین که این بچه‌ها دیده می‌شوند، برایشان خوب است. البته وظیفه اصلی ما ساخت برنامه است و بعد از آن به فراهم‌کردن یک آینده خوب برای این بازیکنان فکر می‌کنیم. با اینکه برنامه ما ساعت 12 و30دقیقه شب پخش می‌شد، اما بازهم بازدید بالایی داشت و بازی خیلی از تیم‌های لیگ برتری هم بیشتر دیده می‌شد. همانطور که گفتم ما محدودیت‌های زیادی داشتیم، اما خدا را شکر تعداد بینندگان از فصل اول هم بالاتر رفت.

از برنامه‌تان برای فصل سوم ستاره‌ساز هم بگویید. قرار است تغییراتی صورت بگیرد؟

فصل سوم امسال یا سال آینده پخش می‌شود. تغییراتی در ساختار برنامه نخواهیم داشت، اما در فرم و جزئیات تغییر ایجاد می‌کنیم. سعی می‌کنیم به سمت مستندهای پرتره برویم و زندگی این نوجوان‌ها را به تصویر بکشیم. هدف از این کار این است که این بچه‌ها بیشتر دیده شوند و ارتباط مخاطب با آنها عمیق‌تر شود. البته در فصل سوم برنامه جالبی هم برای نفرات حاضر در فصل دوم داریم.

چه برنامه‌ای؟

وقتی خواستیم ضبط فصل سوم را استارت بزنیم، آن دسته از بازیکنانی که در فصل دوم حاضر بودند، به‌عنوان مشاور کنار بازیکنان فصل سوم قرار می‌گیرند. به هرحال خودشان این مراحل را طی کردند و می‌توانند نفرات جدید را راهنمایی کنند. ما از هر ابزاری استفاده می‌کنیم که این بچه‌ها دیده شوند.

در آخر اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟

می‌خواهم از عوامل برنامه و کسانی که در دو فصل اخیر کنار ما بودند، تشکر کنم، به‌ویژه در فصل دوم شرایط به خاطر کرونا سخت بود، اما همه دوستان پای کار بودند تا یک برنامه سرگرم‌کننده برای مردم تولید شود و علاوه بر آن استعدادهای ناب ایرانی هم دیده شوند. از تهیه‌کننده برنامه هم ویژه تشکر می‌کنم که هرگونه امکاناتی را برای این بچه‌ها در نظر گرفته و آن هیچ هزینه‌ای نمی‌کنند. البته در فصل دوم فدراسیون فوتبال هم هدایایی مثل لباس، استوک و گرمکن به بچه‌ها داد که از آنها نیز تشکر می‌کنم. رئیس فدراسیون فوتبال هم در اختتامیه برنامه حاضر شدند و قول مساعد دادند که این استعدادها بتوانند در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران بازی کنند. در پایان نیز از آقای فضلعلی مدیر گروه ورزش شبکه سه و آقای منفرد مدیرفنی شبکه سه و ناظر محتوایی برنامه ستاره‌ساز تشکر می‌کنم که در این مدت کنار ما بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.