در خط مقدم تامین واکسن

هلال‌احمر با واردات یک محموله بزرگ دیگر، کمبود واکسن کرونا در کشور را جبران کرد

واکسن کرونا، امروز کیمیاترین کالای جهان است که اغلب کشورهای دنیا در پی آن هستند تا هرچه زودتر شیوع کرونا را کنترل کرده و جلوی مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را بگیرند. آذر 1399 بود که شرکت فایزر و بعد از آن مدرنا اعلام کردند واکسن‌های تولیدشده توسط این شرکت‌ها مراحل تست انسانی را هم پشت سر گذاشته و آماده تولید انبوه هستند؛
همان روزهایی که کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا مقدار قابل توجهی از این واکسن‌ها را پیش‌خرید کردند. همان روزها حرف و حدیث‌ها درباره خرید و واردات واکسن کرونا در ایران بالا گرفته بود؛ در حالی که ایران تأکید داشت برای واکسینه‌کردن مردم در مقابل کرونا منتظر تولید واکسن داخلی می‌ماند.
البته که دشواری‌های واردات واکسن و چند و چون خرید آن هم در این انتخاب بی‌تأثیر نبود.
با این حال هلال‌احمر از همان روزهای نخست تولید واکسن در دنیا، برای واردات هر نوع از این واکسن‌ها اعلام آمادگی کرده بود. هلال‌احمر بزرگ‌ترین محموله بزرگ واکسن وارداتی را به وزارت بهداشت تحویل داده است و تا تولید واکسن ایرانی، برای واردات هرچه بیشتر این کیمیای حیاتی تلاش می‌کند.

«بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا» برای دومین بار است که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تحویل وزارت بهداشت و درمان کشور داده می‌شود؛ محموله‌ای که با تلاش جمعیت هلال‌احمر در این روزهای پرتلاطم وارد شده تا گروه بیشتری از مردم در مقابل کرونا واکسینه شوند.

«محمدحسن قوسیان‌مقدم» دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره واردات این محموله می‌گوید: «آخرین محموله واکسن کرونای خریداری و تحویل گرفته شده از سوی جمعیت هلال‌احمر، 2میلیون دوز است. اما به دلیل محدودیت‌های پروازی صبح پنجشنبه فقط یک میلیون دوز آن به دست‌مان رسید. مابقی محموله هم با پروازی دیگر از کشور مبدا به ایران می‌رسد.»

این اولین محموله کرونا نیست که توسط هلال‌احمر وارد کشور می‌شود؛ پیش از این هم 2میلیون و 400هزار دوز واکسن کرونا در چند مرحله توسط جمعیت هلال‌احمر وارد ایران شده است.

 

واکسن اهدایی صلیب‌سرخ چین

بیست‌وششم فروردین 1400، اولین محموله واکسن کرونا توسط هلال‌احمر به ایران رسید. این محموله 400هزار دوزی، اهدایی صلیب‌سرخ چین به هلال‌احمر ایران و از نوع واکسن سینوفارم بود.

دکتر قوسیان‌مقدم درباره این محموله می‌گوید: « پس از پیگیری‌های زیاد از سوی جمعیت هلال‌‌احمر سرانجام در 14 فروردین مجوز ورود واکسن از سوی وزارت بهداشت به هلال‌احمر صادر شد و نخستین محموله در روز پنجشنبه 26 فروردین وارد کشور شد.

این واکسن‌ها به صورت رایگان به جمعیت هلال‌احمر داده شده بود که بدون اینکه یک عدد از این واکسن در اختیار نیروهای جمعیت هلال‌احمر در مرزها قرار داده شود، تماما به وزارت بهداشت تحویل شد.»

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر:

فعالیت‌های ما در هلال‌احمر، بدون نگاه به صرفه اقتصادی و بر اساس وظیفه محول‌شده به ما انجام می‌شود. ما در این سازمان بنگاهداری اقتصادی نمی‌کنیم و کاهش دغدغه‌های اساسی مردم، مهم‌ترین هدف ما است. تلاش برای واردات واکسن کرونا هم از جمله این اقدامات است

درواقع مأموریت هلال‌احمر برای واردات محموله واکسن کرونا، در فرودگاه تهران و با تحویل واکسن به وزارت بهداشت به پایان می‌رسید.

با توجه به صحبت‌های دکتر قوسیان‌مقدم، هلال‌احمر در توزیع واکسن و انتخاب گروه‌های واجد شرایط برای واکسیناسیون نقشی ندارد و تنها به دستور وزارت بهداشت، واردکننده واکسن کروناست.

گرچه اولین محموله وارداتی واکسن کرونا توسط هلال‌احمر به صورت رایگان در اختیار ایران قرار گرفت، اما واردات محموله‌های دیگر رایگان نبود و باید توسط ایران خریداری می‌شد؛ این یکی از مشکلات ایران در شرایط تحریم‌های بانکی برای واردات واکسن بود که با تلاش هلال‌احمر برطرف شد.

 

راه دشوار واردات واکسن

هلال‌احمر اولین واردکننده واکسن کرونا در کشور نبود و پیش از آن وزارت بهداشت از طریق  برنامه جهانی کوواکس و یونیسف چند صد هزار دوز واکسن وارد کشور کرده بود. اما دومین محموله واکسن کرونا توسط هلال‌احمر، بزرگ‌ترین محموله وارداتی تا آن تاریخ را تشکیل می‌داد.

هشت خرداد دومین محموله یک‌میلیون دوزی تحویل هلال‌احمر ایران داده شد؛ در حالی که تا پیش از این تاریخ، به دلیل دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خرید و واردات واکسن، وزارت بهداشت تنها قادر به واردات چند صد هزار دوزی از این واکسن شده بود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «درباره دشواری‌های واردات واکسن در شرایط امروز همین بس که وزارت بهداشت که متولی این موضوع است، در ماه‌های گذشته تنها توانسته محموله‌های چند صد هزار دوزی از واکسن کرونا را وارد کند و هیچ‌گاه محموله یک میلیون‌دوزی را وارد نکرده. اما با توجه به اینکه تسکین آلام بشری یکی از مهم‌ترین اهداف هلال‌احمر است، ما در این راه تمام ظرفیت و تلاش خودمان را به کار می‌گیریم.»

چهارمین مرحله واردات واکسن کرونا به ایران توسط هلال‌احمر 27 خرداد انجام شد و یک‌میلیون دوز واکسن دیگر توسط جمعیت تحویل وزارت بهداشت داده شد و به گفته قوسیان‌مقدم، یک‌میلیون دوز دیگر در هفته آتی وارد ایران می‌شود.

درباره دشواری‌های واردات واکسن در شرایط امروز همین بس که وزارت بهداشت که متولی این موضوع است، در ماه‌های گذشته تنها توانسته محموله‌های چند هزار دوزی از واکسن کرونا را وارد کند و هیچ‌گاه محموله یک میلیون‌دوزی را وارد نکرده

واردات ادامه دارد

روال فنی و پیگیری‌های واردات واکسن کرونا توسط هلال‌احمر از طریق سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر انجام می‌شود؛ سازمانی که علاوه بر واردات داروهای کمیاب، تولید و ساخت برخی داروها و همچنین اقلام مصرفی درمانی را هم بر عهده دارد.

«علیرضا عسکری» مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر می‌گوید: «تردیدی در این گزاره نیست که انجام هرچه سریع‌تر و گسترده‌تر واکسیناسیون، ابتلای حاد و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد. بنابراین براساس سوگند پزشکی که قرائت کرده‌ایم، وظیفه ما است که هر تلاشی را در این زمینه انجام دهیم. اغلب فعالیت‌های ما در هلال‌احمر، بدون نگاه به صرفه اقتصادی و بر اساس وظیفه محول‌شده به ما انجام می‌شود. ما در این سازمان بنگاهداری اقتصادی نمی‌کنیم و کاهش دغدغه‌های اساسی مردم، مهم‌ترین هدف ما است. تلاش برای واردات واکسن کرونا هم از جمله این اقدامات است.»

گرچه تولید واکسن کرونا در داخل کشور در حال انجام است و مجوزهای اولیه برای مصرف آن نیز صادر شده، اما تا رسیدن این واکسن به مرحله تولید انبوه و رفع کامل نیاز داخلی، هلال‌احمر واردات واکسن کرونا را ادامه خواهد داد.

عسکری می‌گوید: «روند تولید واکسن داخلی در حال انجام است، اما تا زمانی که واکسن در تولید انبوه قرار بگیرد و نیاز کشور را تحت پوشش قرار بدهد، ما باید واردات را ادامه بدهیم.»

چرا مصرف واکسن‌های تولید داخل مجوز سازمان بهداشت جهانی را نمی‌خواهد؟

آمادگی هلال احمر برای کمک به تزریق واکسن کرونا

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.