جهش جدید کرونا این بار در ویتنام

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی معتقد است که تغییر شرکت اپل و تردد افراد چینی سبب شده است که سویه جدیدی در ویتنام شکل بگیرد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

سازمان جهانی بهداشت چهار جهش انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی را نگران‌کننده‌ترین جهش‌های ویروس کرونا معرفی کرده است .

فرضیه‌های که نمی توان رد کرد

از زمانی که سرو‌کله ویروس کرونا در دنیا پیدا شد، فرضیه‌های زیادی در خصوص اینکه این ویروس آزمایشگاهی است یا نه در دنیا مطرح شده است.

دکتر سید علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، بر این باور است که این ویروس هم می‌تواند در آزمایشگاه تولید شود و هم اینکه منشأ آن از طبیعت باشد و هیچ کدام از این دو مورد قابل ردشدن نیست؛ هر چند که احتمال به وجودآمدن آن از طبیعت تا حدودی بیشتر است.

ویروس‌های مرگبار طبیعت

او با اشاره به اینکه در طبیعت ویروس‌های مرگبارتر از این نیز به وجود آمده است، تأکید می‌کند که ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی ۸۰میلیون نفر را در دنیا کشت و در همان زمان در ایران بر اثر این بیماری و همراهی آن با قحطی و بیماری‌های دیگر سبب شد که جمعیت نصف شود.

دکتر ناجی ادامه می‌دهد که کووید-۱۹ واقعیت قرن است و حتی احتمال دارد که یکسری افراد این ویروس‌ها را  به دلیل رقابت‌های اقتصادی ناجوانمردانه ایجاد کرده و جان میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته باشند. کرونا یک واقعیت است که همه دنیا را تحت تأثیر قرار و آمار مرگ را افزایش داده است و مهم آنکه این ویروس دچار تغییرات ژنتیکی می‌شود و می‌تواند تغییراتی ایجاد کند که باید با آن مبارزه کنیم؛ اما نکته اینجاست که چه این ویروس از آزمایشگاه نشت پیدا و چه طبیعت آن را درست کرده باشد، اصول مبارزه با آن تغییر پیدا نمی‌کند و در نتیجه در درمان آن تغییر ایجاد نمی‌کند.

اخبار ضد واکسن صحت ندارد

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه برخی از اخبار ضدونقیضی در خصوص واکسن کرونا وجود دارد، ادامه می‌دهد که اظهارات ضد واکسن جعلی است از کجا معلوم که هر آنچه که در اینترنت مطرح می‌شود، افراد صاحب‌نظر آن را گفته باشند. ما باید بر اساس دلایل علمی اظهار نظر کنیم ادعاهایی که جهش‌های ویروس را ناشی از واکسن اعلام می‌کنند، کاملا رد شده است؛ زیرا عمده این سویه‌ها قبل از آغاز واکسیناسیون در دنیا به وجود آمده‌اند.

این استاد ویروس‌شناسی تأکید کرد که برخی اظهار نظرها به‌شدت خنده‌دار است. اینکه گفته می‌شود که آنتی‌بادی می‌تواند موجب وخامت بیماری شود، اظهار نظر نادرستی است. تا کنون یک میلیارد و هشتصد دوز واکسن در دنیا تزریق شده است و آمارها نشان می‌دهد که تزریق واکسن‌ها توانسته آمارهای مرگ‌ومیر را در کشورهایی که واکسن تزریق کرده‌اند، کاهش دهند. کدام تحقیق نشان داده که زدن واکسن باعث افزایش بیماری شده باشد، کدام تحقق نشان داده که فرد بعد از تزریق واکسن می‌میرد و اینها تنها حرف‌های مسخره و فکاهی است؛ برخی از این اخبار جهانی یا داخلی در واقع محکی است برای میزان سواد مجازی مردم یک کشور .

سویه آفریقای جنوبی خطرناک‌ترین نوع ویروس

او با اشاره به اینکه سویه آفریقای جنوبی خطرناک‌ترین جهش کرونا بوده است، ادامه می‌دهد از جهت میزان گسترش و گستردگی پاندمی واریانت‌های جدیدی هستند که در هندوستان می‌بینیم؛ در واقع می‌توان گفت که جهش‌های انگلیسی، افریقا جنوبی، برزیلی و هندی در این چند ماه گذشته بسیار خطرناک بوده‌اند.

ناجی با اشاره اینکه احتمال اینکه سویه جدیدی در ویتنام شکل بگیرد، ادامه داد: «این کشور کنترل بسیار موفقی در خصوص کرونا داشت اما با یک غفلت و جابه‌جایی کارخانه اپل از چین و تردد افراد چینی به ویتنام سبب شد نظم به هم بخورد و در حال حاضر جهشی در این کشور به وجود آمده است که تا حدودی خطرناک هست و باید مراقب باشیم؛ اما باید از این سویه به کشوری مانند انگلستان اشاره کرد که با وجود گسترش کرونای انگلیسی اما باز هم بیمارستان‌ها شلوغ نبوده و مرگ‎‌ومیر به صفر هم می‌رسد و دلیل آن تنها اثرات مهم واکسن هست. بر همین اساس باید همچنان به بحث واکسیناسیون اهتمام داشت و امیدوارم که با انجام واکسیناسیون صحیح به زودی شاهد حل این ماجرا و رفع کرونا در کشور باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.