تصمیم جدید فیفا علیه فوتبال ایران

با اعلام رنکینگ جدید فیفا، سیدبندی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی تغییر کرد

رنکینگ تازه فیفا که سرنوشت سیدبندی در قاره آسیا را تغییر داده، در آینده تیم ملی ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در شرایطی که تصور می‌شد سیدبندی لازم برای قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی بر اساس رنکینگ ماه می فیفا انجام می‌شود اما به صورت ناگهانی، فیفا رده‌بندی تازه‌ای را اعلام کرد که در آن تغییراتی جزئی اما مهم وجود داشت؛ امارات جای عراق را در سید سه گرفت تا احتمال هم‌گروهی عربستان و امارات متحده عربی از بین برود. موضوعی که در حوزه فوتبال آسیا جنجال بزرگی خواهد آفرید.

آنطور که در ماده 20 آیین‌نامه مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر آمده، «قرعه‌کشی باید بر اساس رنکینگ» انجام شود اما جزئیات آن را فیفا یا کنفدراسیون هر قاره اعلام خواهد کرد. در این آیین‌نامه که البته پیش از شیوع ویروس کرونا منتشر شده، تاریخ دقیقی برای قرعه‌کشی، اعلام رنکینگ و موارد این‌چنینی نیامده اما مسأله اصلی این است که قرار بود رنکینگ تازه فیفا در ماه آگوست (مرداد و شهریور) اعلام شود.

رئیس فدراسیون فوتبال از کمیته بین‌الملل خواست تا با ارسال نامه‌های جداگانه به نهادهای بین‌المللی فوتبال پیگیر این تغییرات شده و از فیفا در این‌باره پاسخ بگیرد.

اگر فیفا بر قرار قبلی پایبند بود و رنکینگ تازه را اعلام نمی‌کرد، قرعه‌کشی بدون احتساب بازی‌های اخیر تیم‌ها برگزار می‌شد که شاید تا حدی ناعادلانه باشد؛ چراکه در این دیدارها تیم ملی امارات موفق شد 4 پیروزی متوالی کسب کند و صدرنشین شود اما به‌طور مثال تیمی نظیر عراق، دو برد و یک باخت را رقم زد و سرگروهی را از دست داد. شاید اگر ژاپن در بازی‌های خود برنده نمی‌شد، ایران هم در رنکینگ جدید به رتبه اول بازمی‌گشت.

این در حالی است که فیفا تغییری در رتبه‌بندی قاره‌های دیگر به وجود نیاورده و به عبارتی رنکینگ اعلام شده، تنها برای قاره آسیاست. تا ماه آگوست نیز بعید است تغییری در این رنکینگ ایجاد شود چراکه تیم‌های شناخته‌شده بازی ندارند و تنها عمان باید در عرب کاپ به میدان برود.

با این حال مسأله روشن این است که شاید هم‌گروهی ایران با امارات یا عراق، تفاوت خاصی در سرنوشت تیم ملی نداشته باشد. اگر ایران با عراق هم‌گروه شود و برای بازی به شهرهای این کشور سفر کند، احتمال دیدار سختی را خواهد داشت اما در امارات چنین چیزی وجود نخواهد داشت. اما طرف دیگر ماجرا این است که امارات با سرمربیگری فن مارویک و حضور سه بازیکن خارجی، تیمی بسیار خطرناک محسوب می‌شود. در مجموع شاید به جرأت بتوان گفت که در شرایط کنونی، نزدیکی قدرت تیم‌های آسیایی، سبب شده تا تقابل با هر یک تفاوت چندانی نداشته باشد.

در پی تغییر سیدبندی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال خواهان پیگیری این موضوع از فیفا شده است. رئیس فدراسیون فوتبال از کمیته بین‌الملل خواست تا با ارسال نامه‌های جداگانه به نهادهای بین‌المللی فوتبال پیگیر این تغییرات شده و از فیفا در این‌باره پاسخ بگیرد. فدراسیون فوتبال در نامه خود به شائبه حمایت فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از میزبانی امارات و عربستان سعودی دامن زده که حالا می‌توانند به راحتی در دو گروه قرار گرفته و بازی‌ها را در صورت متمرکزشدن میزبانی کنند.

در این شرایط مسأله اصلی این است باید دید تصمیم نهایی ای‌اف‌سی درباره مکان برگزاری 10 بازی مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی برای هر تیم چه خواهد بود و آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد دوباره میزبانی متمرکز را در دستور کار قرار دهد یا ایران پس از مدت‌ها فرصت برگزاری یک بازی بین‌المللی را به دست می‌آورد. قرعه‌کشی روز اول جولای (10 تیرماه) در کوالالامپور مالزی برگزار خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.